کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دولت مانع فعالیت سودجویان شود؛

اجاره بها؛ همچنان در مسیر صعود

21 مرداد 1396 ساعت 11:25


روزنامه بهار
تازه‌ترین آمارهای منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد آپارتمان مسکونی در تیرماه معامله شد که نسبت به خردادماه ۲. ۵ درصد کاهش داشته است.براساس این آمار میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در تیرماه امسال ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال ۶. ۲ درصد افزایش داشت. این تغییر در مقایسه با تیرماه پارسال ۵. ۸ درصد کاهش یافت و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شد. آمارهای بانک مرکزی درباره تحولات اجاره‌بهای مسکن در تیرماه نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران ۱۱ درصد و در کل مناطق شهری تا3 ۹. درصد نسبت به ماه مشابه پارسال رشد کرداین آمار در حالی از سوی بانک مرکزی ارائه شده که در تهران و در دنیای واقعیت، نرخ اجاره بها افزایشی به مراتب بیش از 11 درصد را تجربه می‌کند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که این روزها اوضاع و احوال بازار مسکن نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است. بسیاری از مشاوران املاک از افزایش میزان اجاره گله مند هستند و معتقدند که این روزها نرخ‌های اجاره بدون هیچ دلیلی فقط بابت چشم و هم چشمی افزایش یافته است.

افزایش 15 میلیون تومانی
یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب گفت: میزان نرخ‌های اجاره در حدود 15 میلیون تومان افزایش یافته که این 15 میلیون تومان افزایش قیمت برای واحدهای چند سال ساخت است و واحدهای نوساز بیش از 20 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.وی افزود: چشم و هم چشمی به بازار اجاره کشیده شده و بسیاری از مالکان وقتی می‌بینند موجری واحد خود را 50 میلیون تومان اجاره داده سعی می‌کند هر طور شده ملک خود را 60 میلیون تومان رهن دهد و در این بین مستاجران چاره‌ای جز رهن کردن واحدهای مسکونی با این قیمت ندارند.
این مشاور املاک معتقد است که با افزایش قیمت اجاره در هر سال بسیاری از کسانی که در مناطق شمالی تهران مستاجر بودند مجبور می‌شوند به مناطق جنوبی اسباب کشی کنند وهمین موضوع باعث می‌شود که میزان‌تراکم جمعیتی و از سوی دیگر طمع مالکان بیشتر شود.

طمع مالکان؟
وی اظهار داشت: اگر رونقی در بازار مسکن ایجاد شده تنها مربوط به بازار اجاره است واین رونق همراه با افزایش قیمت نجومی اجاره ها است.افزایش اجاره بها در تابستان طبیعی است یکی دیگر از مشاوران املاک گفت: بازار داغ اجاره تنها سه ماه است، بنابراین بسیاری از مشاوران املاک و مالکان سعی می‌کنند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند. وی افزود: افزایش قیمت اجاره در فصل تابستان طبیعی است که در برخی از سال‌ها برابر با نرخ تورم افزایش می‌یابد و در برخی از مواقع بسیار بیشتر از نرخ‌های تورم رشد می‌کند. این مشاور املاک گفت: قیمت‌های اجاره در حال حاضر تا حدود 40درصد افزایش یافته و این باید تلنگری برای مسئولان این حوزه باشد.

دولت مانع فعالیت سودجویان شود
مسعود دانشمند در گفت وگو با  مهر در خصوص تفاوت فاحش شاخص «بهای مسکن اجاری» در بازه‌های زمانیِ مختلفِ نزدیک به هم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سیاست بازار آزاد و نبود نظارت در سال‌های اخیر می‌تواند همانند سیاست تعیین سقف برای افزایش اجاره بها به بهانه نظارت بر بازار مسکن که در سال‌های قبل اجرا شد، افزایش ناگهانی اجاره بها را در پی داشته باشد. کارشناس بازار مسکن افزود: بهترین روش در این حوزه، تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضای واقعی است به این معنا که مردم خود اجاره بها را بر اساس اصل عرضه و تقاضا تعیین کنند، اما دستگاه حاکمیتی و سیاستگذار این بخش نیز با همکاری نظارتی نباید اجازه ورود دلالان و سودجویان برای بالا بردن قیمت‌ها به صورت تبانی آنها با یکدیگر را بدهد.

 این اقتصاددان معتقد است: شاخص بهای مسکن اجاری در سه ماهه دوم (تابستان) امسال رشد بالایی حتی بیشتر از رشد حدودا ۱۰ درصدی بهار ۹۶ را خواهد داشت. به خصوص که روند تغییرات اجاره بها در ماه‌های تیر و مرداد امسال نسبت به ماه‌های فروردین و اردیبهشت، افزایش ۴۰ درصدی دارد که این افزایش نرخ‌ها در محاسبات تعیین شاخص بهای مسکن اجاری بسیار اثرگذار خواهد بود. وی با بیان اینکه شاخص «بهای مسکن اجاری» یکی از شاخص‌های تعیین نرخ تورم است پیش بینی کرد: با توجه به اهمیت بالای اجاره بهای مسکن در سبد هزینه‌های خانوار، این شاخص می‌تواند بر روی نرخ تورم در انتهای نیمه اول سال جاری اثرگذار باشد.

گران شدن آهن و فولاد
در این میان، افزایش قیمت آهن از موضوعاتی به شمار می‌رود که مسبب نگرانی برخی فعالان اقتصادی شده، اگرچه موضوع مذکور تامین‌کننده منافع برخی افراد خاص و نوسانات قیمت آهن در کلیت امر روی قیمت تمام‌شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود، اما نمی‌توان رکود حاکم بر این بازار (مسکن) را صرفا ناشی از قیمت آهن قلمداد کرد. درهمین راستا همامی، یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید هرچه سریعتر برای بهبودی وضعیت آن اقدامات لازم را انجام دهند. همامی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در بخش آهن وفولاد نقش موثری در رشد قیمت تمام شده مسکن دارد، اظهار داشت: رکود بازار مسکن باعث شده بازار آهن آلات نیز دچار مشکل شود و قیمت‌ها به تناسب آن تغییر کند.  این گفته در حالی است که برخی از کارشناسان نظر دیگری دارند. روزبه مظفری در این باره می‌گوید: برخی کارشناسان معتقدند با گران شدن قیمت آهن، گره مسکن و رکود حاکم بر آن کورتر از گذشته خواهد شد که این نظریه تا حدودی صحیح به نظر می‌رسد، اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که رفع سایه رکود بر صنعت مسکن به تنهایی با ارزان شدن آهن میسر و امکان‌پذیر نخواهد بود. در حال حاضر رکود تمام صنایع را گرفتار کرده و رکود بخش مسکن و کاهش پروژه‌های عمرانی عوامل اصلی تعطیلی برخی واحدهای فروش آهن‌آلات است. امروز شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید آهن و فولاد هستیم که در این خصوص باید اشاره شود که کاهش طرح‌های عمرانی دولت و همچنین صنعت و مسکن دلیل این معضل است.

کاهش نرخ سود بانکی به نفع مستاجران؟
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در بلند و میان مدت به نفع مستاجران خواهد بود. حامد مظاهریان درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی گفت: با افزایش سرمایه گذاری، تولید مسکن در کشور بیشتر می‌شود و با افزایش عرضه آن در بازار و ایجاد رقابت، مستاجران می‌توانند در بلند و میان مدت واحدهای مناسبی را انتخاب کنند. وی افزود: هر چند در کوتاه مدت ممکن است، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سبب افزایش نرخ اجاره بها شود و موجران تقاضای اجاره بهای بیشتری داشته باشند، اما در بلند و میان مدت به نفع مستاجران خواهد بود. مظاهریان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی همواره از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی حمایت می‌کند، گفت: نرخ بهره پایین بانکی کمک می‌کند هزینه‌های ساخت و ساز واحدهای مسکونی نیز در کشور کاهش یابد. وی  تاکید کرد: در صورتی که سرمایه‌های سپرده شده در بانک‌ها وارد حوزه مسکن شود، سرمایه گذاری در این بخش افزایش و عرضه و تقاضای مسکن نیز وضعیت متعادلی پیدا خواهد کرد. مظاهریان درباره وضعیت بازار مسکن یادآور شد: همانطور که در ۴ سال گذشته قیمت مسکن آنچنان رشدی نداشته، وضعیت بازار نشان می‌دهد سال آینده نیز قیمت واحدهای مسکونی در کشور افزایش شدیدی نخواهد داشت. وی بیان کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی حمایت از مصرف کنندگان است و ما مخالف هرگونه سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن کشور هستیم. وی اظهار داشت: پیش بینی ما این است که قیمت مسکن در آینده متناسب با نرخ تورم خواهد بود و بازار کشش افزایش قیمت شدید مسکن را ندارد.

وعده آخوندی
پیش از این وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه رونق به بازار مسکن بازگشته است و با افزایش میزان تسهیلات در بخش مسکن، این بازار بهبود یافته، گفت: طبق گزارش‌هایی که بانک مرکزی به طور مرتب ارائه می‌دهد، در بیشترماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان خرید وفروش در بخش مسکن رشد داشته است.
عباس آخوندی در خصوص افزایش میزان ساخت وساز در کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد که با پر شدن این واحد‌های خالی بازار مسکن برای تقاضا‌های جدید وارد حوزه ساخت وساز می‌شود و این بازار نیز به مرور رونق می‌گیرد. آخوندی یاد آور شد: پرداخت تسهیلات به خریدار و یا سازنده مسکن در افزایش سرعت ساخت و ساز به طور کامل تاثیر گذار است. حال باید منتظر باشیم و ببینیم که دولت دوازدهم چه اقدام موثری برای کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره خواهد کرد.


کد مطلب: 134998

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/134998/اجاره-بها-همچنان-مسیر-صعود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir