به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۳۵۰۰۵

فرآیند تولید ترمووود

ترمووود یکی از روش‌های تیمار گرمایی چوب است و از آن جهت که در روش ترمو از هیچگونه مواد شیمیایی برای تیمار چوب استفاده نمی شود در جهت بهبود کیفیت چوب از آن به کار می برند و دامنه کاربرد آنها نیز بسیار وسیع است.
تیمار گرمایی به عنوان جانشینی برای مواد اشباع کننده حفاظتی مطرح می باشد و در عین حال در هر گونه از چوب به علت تفاوت ساختار سلولی و ترکیبات شیمیایی اثر متفاوتی دارد. در واقع کلیه باکتری های مضر داخل چوب و همچنین موادی که باعث تغییر فرم چوب (از قبیل رطوبت، صمغ و...) می شود در این فرایند 36 ساعته بافت چوب را ترک کرده و یک چوب جدید به نام ترمو با قابلیت های بالا به وجود می آورد. 
افزایش مقاومت چوب در برابر تغییر ابعاد در شرایط متفاوت رطوبتی، خاصیت عایق حرارتی، مقاومت در برابر پوسیدگی و هوازدگی و همچنین کاهش تغییر شکل ناشی از رطوبت و ایجاد رنگهای جدید و شبیه به چوبهای مناطق گرمسیری استوایی از مزایای ترموود هستند. فرآیند ترمووود در سه فاز اجرا می‌شود.
 
 فرآیند ترمو در کوره چوب خشک کنی آغاز می شود و تا شکل گیری محصول نهایی ادامه پیدا می کند. در هر مرحله، لازم است از مقیاس MC مناسب برای تعیین وضعیت نهایی چوب استفاده کنیم. ترمووود محصولی است که چوب آن از جنگل های شمال اروپا تامین می شود و دوام و ماندگاری بالایی دارد که با استفاده از گرما و بخار بهبود داده می شود در این فرآیند خواص فیزیکی و شیمیایی چوب به طور دائم تغییر می کند .از این محصول به دلیل مقاومت بالایی که دارد در فضاهای خارجی استفاده می شود زیرا در برابر پوسیدگی مقاومت دارد در فرآیند چوب ترمو محصول نهایی تحت تاثیر دما و مدت زمانی فرآوری تغییر رنگ می دهد البته این تغییر رنگ در تمام قسمت های چوب یکسان است هرچه دما بالاتر باشد رنگ چوب تیره تر می شود همچنین به دلیل اختلاف چگالی میان چوب های مختلف زمان انجام پروسه متفاوت است . در فرآیند ترمووود از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و این پروسه فقط با گرما و بخار کنترل می شود به همین علت ترمووود یکی از بهترین هاست همچنین انرژی مورد نیاز برای این پروسه با سوزاندن ضایعات چوب تامین می شود که میزان انرژی مصرفی در روش خشک کردن طبیعی با خشک کردن در کوره یکسان است.



ترمووود بهره وری انرژی را افزایش می دهد
چوب به دلیل ساختار سلولی طبیعی که دارد به طور طبیعی خاصیت عایق بیشتری نسبت به فولاد یا پلاستیک دارد. به این ترتیب خانه ها و ساختمان ها برای گرمایش و سرمایش، نیاز به انرژی کمتری دارند. از سوی دیگر چوب می تواند تا حد اندکی به حفظ میزان رطوبت فضای داخل کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد با نصب چوب سخت روی یک زیر طبقه چوبی برای کف اتاق ها، حالت عایقی که به دست می آید برابر حالت عایقی است که نیم متر بتن فراهم می کند.



بهینه سازی استفاده از چوب ترمو با مقیاس  MC
یکی از مهم ترین چیزهایی که باید برای بهبود عملکرد چوب در طول زمان بدانیم این است که چوب در مواجهه با رطوبت دچار چه وضعیتی می شود. اولین گام در جلوگیری از آسیب رطوبت به چوب کف و سایر مصالح چوبی ساختمانی، این است که محصول ساختمانی را به سطح MC مناسب برسانیم.