به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۱۳۵۰۲۴
اگر آمریکا به کره‌شمالی حمله کند پکن مداخله می‌کند اما ...

موضع گیری دوگانه چین درباره جنگ احتمالی کره شمالی با آمریکا

گروه بین‌الملل: یک نشریه وابسته به ارگان حزب حاکم چین در سرمقاله خود نوشت: چنانچه آمریکا و کره جنوبی به دنبال اقدام نظامی برای براندازی حکومت کره شمالی باشند، چین جلوی آنها را خواهد گرفت اما اگر کره شمالی دست به حمله موشکی به خاک آمریکا بزند و تهدیدی برای واشنگتن باشد، پکن به پیونگ یانگ کمک نمی کند و بی طرف می ماند.
موضع گیری دوگانه چین درباره جنگ احتمالی کره شمالی با آمریکا
به گزارش ایرنا، انتشار این مطلب توسط نشریه گلوبال تایمز پس از آن صورت می گیرد که تنش ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ به شدت افزایش یافته و این رسانه با نفوذ چینی از هر دو کشور خواسته است تا جایی که می توانند از اظهارات و اقدامات تهدید آمیز دوری کنند.
در بخشی از این مطلب آمده است؛ تاکنون پکن نتوانسته واشنگتن و پیونگ یانگ را از اتخاذ مواضع تند منصرف کند اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که موضع روشنی در قبال تمام طرف‌ها اتخاذ کند و به آنها بفهماند که اگر اقداماتشان منافع چین را به خطر بیاندازد با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد.
این روزنامه تاکید کرده است که کره شمالی و آمریکا می گویند به دنبال درگیری نظامی و جنگ نیستند اما این جدال لفظی در حال حاضر به یک بازی افراطی تبدیل شده است که نه کره شمالی و نه آمریکا از تجربه کافی برای کنترل و مهار آن برخوردار نیستند.
نشریه ارگانی چین با بیان اینکه در صورت حمله کره شمالی به خاک آمریکا، پکن به پیونگ یانگ کمک نمی کند و بی طرف می ماند، به شدت از اظهارات آمریکا مبنی بر پرواز بمب افکن های خود در منطقه شبه جزیره کره در صورت لزوم و تهدید کره شمالی به حمله موشکی به 30 تا 40 کیلومتری جزیره گوام انتقاد کرده است.
روزنامه چینی با بیان اینکه در حال حاضر شبه جزیره کره محل همگرایی منافع استراتژیک تمام طرف‌هاست، تصریح کرده است: آمریکا و کره شمالی با رفتارهای نادرست خود شبه جزیره کره و جهان را ناامن کرده اند.
گلوبال تایمز ادامه می دهد که پرواز بمب افکن ها و حمله موشکی می تواند متغیرهای تازه ای را پیش روی منطقه قرار دهد و خطر یک جنگ تمام عیار را به دنبال داشته باشد.
نشریه می نویسد که پکن نتوانسته است طرفین را به مذاکره تشویق کند و آنها درخواست های چین برای بازگشت به میز گفت و گوها را نادیده گرفته اند اما اگر درگیری شروع شود بدانند که چین تدابیر سرسختانه ای اتخاذ خواهد کرد.
نشریه ارگانی چین افزوده است که چین علاوه بر وجود تسلیحات هسته ای در شبه جزیره کره، با جنگ نیز در این منطقه مخالف است و با هر تلاشی برای بر هم زدن وضع موجود مقابله می کند.
این در حالیست که روزنامه «مردم» دیگر ارگان حزب حاکم چین نیز روز شنبه در مطلبی تحلیلی آورده است که هر دو کشور باید اقداماتی را که باعث کاهش تنش ها می شود، انجام دهند تا بتوان به یک راه حل مناسب دست یافت.
این گزارش با بیان اینکه چین وجود تنش ها را مانع حل مساله هسته ای کره شمالی می داند، می نویسد: تا زمانی که تنش ها میان کره شمالی و آمریکا فروکش نکند، نمی توان برای حل مساله راهی پیدا کرد.
«مردم» می نویسد: چنانچه طرفین خود را به طور کامل و جدی به صلح پایبند نشان ندهند و به میز مذاکره بازنگردند راهی برای برون رفت از بحران هسته ای شبه جزیره کره وجود ندارد.
ارگان حزب حاکم چین تصریح کرده است که فشارهای بی امان آمریکا و کره جنوبی در روزهای اخیر و تحریم های شورای امنیت موجب شد تا کره شمالی هم تهدید حمله موشکی به گوام را مطرح کند.
این رسانه همچنین به همه طرفین هشدار داده است که حتی آخر این مناقشات نیز نباید به جنگ ختم شود زیرا فضایی برای آتش افروزی در شبه جزیره کره وجود ندارد.
تنش میان پیونگ یانگ و واشنگتن زمانی شدت گرفت که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در واکنش به آزمایش‌های موشک‌های قاره پیمای کره شمالی گفت که چنانچه این کشور به تهدیدهایش ادامه دهد با آتش و خشمی که دنیا تاکنون به خود ندیده مواجه خواهد شد.
در مقابل این سخنان کره شمالی هم اعلام کرد، طرحی برای حمله موشکی به جزیره گوام، که جزو قلمروی آمریکاست و بمب افکن های راهبردی این کشور در آن نگهداری می شود، در دست تهیه دارد.