به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۳۵۰۹۲

وزیری که باغدار نمونه است!

علی فریدونی-قائم مقام سابق سفیر ایران در فائو
روزنامه بهار
«دبیر پس از پرسیدن درس از کسانی که دستشان را بالا برده بودند، مرا که دستم پایین بود، به پای تخته برد و پس از پرسیدن سوال؛ بهترین نمره کلاس را به من داد! به دلیل اعتراض شاگردان، کتبی امتحان گرفت و نمره ام بیشتر از کلاس شد! ما به صورت خانوادگی اهل های وهوی و مطرح کردن خودمان نیستیم!»    با ذکر خراب کاری های  8ساله پدیده هزاره سوم! نظرش را دراین باره پرسیدم. ایشان ضمن محکوم کردن این روش مدیریت، با اعتماد به نفس عجیبی؛ اظهارکرد: «اگر این مملکت چندین بارهم زیرو‌رو شود، بازهم می‌توانیم آن را از نو بسازیم! چون ما منابع طبیعی (اعم از تهدید شونده وغیرتهدید شونده) و منابع انسانی سرشاری داریم که قابل اتکایند!»

     دو پاراگراف کوتاهی که نقل شد به ترتیب بخشی از مصاحبه ایشان با یکی از نشریات معتبر کشور و نیز گفتگوی نگارنده با اوست.    با وجود اینکه مطمئن هستم به‌خاطر ذکر این مطالب و بطورکلی نوشتن این وجیزه، با بنده اوقات تلخی می کند! اما  با توجه به هجمه غیر منصفانه عده ای جاه طلب امتحان شده! و نیز گروهی ناآگاه، به ایشان (به ویژه دراین روزها!)، وظیفه ملی و صنفی ام ایجاب می کرد که چند کلمه ای در مورد وی بنویسم. 

بله! درست حدس زدید. این فرد کسی نیست جز مهندس محمود حجتی، وزیر فعلی کشاورزی و معرفی شده به مجلس از سوی رئیس جمهور به منظور کسب رای اعتماد مجدد  برای 4 سال دیگر. کسی که با وجود روشن‌بودن مواضع سیاسی – اعتقادی‌اش، اکثر افراد دوست دارند با او کارکنند! رهبر محترم کشور نیز در مورد ایشان فرموده‌اند: «حجتی اگر بخواهد (خودکفایی گندم) می‌تواند» او هرجا می‌رود اعتبار نمی گیرد، بلکه اعتبار می‌بخشد! شاید به همین دلیل است که به دنبال پست و مقام نیست، بلکه پست ومقام به دنبال اوست! این‌ها واقعیت زندگی این مرد است؛ نه مجیزگویی! که نه او را خوش آید و نه بنده درگروه خونم این چیزها دیده شده است!

     مهندس حجتی کمتر حرف می‌زند و بیشتر عمل می‌کند! به همین دلیل وقتی نداشتن مدرک مهندسی کشاورزی‌اش مطرح می‌شود، آن را توهین‌آمیز و ناشی از کج‌فهمی دانسته و با اعتماد به نفس مثال‌زدنی؛ مدعیان و گویندگان چنین سخنانی را دعوت به مزرعه کوچکش می‌کند تا زیر نظر داوران بی‌طرف مسابقه بدهند! حالا که حرف به اینجا رسید، خوب است نظرات اعاظم و سنگ‌های زیرین آسیاب وزارت کشاورزی را درباره حجتی، ببینیم! جناب مهندس شریعتمدار( که با بیش از 40 سال سابقه به پدر گندم شهره است!) می گوید: «وقتی در سال79 شنیدم یک مهندس عمران آمده گندم را خودکفا کند! کمی به من برخورد و با هدف رو کم کنی! به سراغش رفتم! تا آمدم سوال کنم، در مقابل باران پرسش‌های تخصصی‌اش قرار گرفتم و . . . درآنجا بود که هم قسم شدیم که گندم را خودکفا کنیم و...»      جناب مهندس کشاورز که جزو نخستین دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بوده و حال و قال و فامیلش گواه داشتن حق نسق در این وزارتخانه است! در مصاحبه با شماره خرداد 96 مجله «دام، کشت و صنعت» می‌گوید: «حجتی سلول‌هایش برای کشاورزی می‌تپد! او آلترناتیوی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ندارد! حرف‌های ما کشاورزی چی‌ها را گوش می‌کند و به دلیل IQ بالایش آن‌ها را در فرمول‌های ریاضی می‌ریزد و تجزیه و تحلیل می‌کند. او با وجود اینکه کشاورزی نخوانده، اما مدیر کارآمدی است!»   و سرانجام وزیر کشاورزی مرحوم بازرگان و نخستین وزیر کشاورزی ج اا (دکتر ایزدی) می‌گوید: «جتی به معنای کامل، مصداق یک وزیر کشاورزی است»

در خاتمه و با عنایت به مراتب فوق و نظر به اینکه بنده جناب آقای مهندس حجتی را مدیر کارتابلی و روزمره‌گی ندانسته و او را یک مدیر استراتژیک می‌دانم، از نمایندگان  فهیم ملت وبه ویژه عزیزان عضو کمیسیون کشاورزی انتظار دارم با دادن یک رای تاریخی به این مرد قاطع و زحمت‌کش و درعین حال متخصص، متعهد، اخلاقی و متشرع؛ او را برای تکمیل برنامه‌هایش و از جمله کاهش قابل توجه وابستگی روغن و تداوم خودکفایی گندم و شکر با حفظ منابع پایه (آب و خاک) یاری فرمایید! 

تصدیق می‌فرمایید که بحث مدرک بیشتر یک بهانه است! چه، کسی که 8 سال از صبح تا شب مباحث مختلف کشاورزی را گوش کرده و نوشته و8 سال نیز مستقیم علم کشاورزی را در مزرعه‌اش به‌کار گرفته است، نمی‌تواند به اندازه یک PHD کشاورزی یا فوق لیسانس یا لیسانس کارآیی داشته باشد؟! آن هم کشاورزی که جنبه مهارتش به تئوری‌اش می چربد! موضوعی که بیشتر دانش‌آموختگان ما به دلیل نقص در سیستم آموزشی ما، از نداشتن‌اش رنج می‌برند! این در حالیست که اگر ایشان هدفش  حل مشکل صورت بود، نه سیرت؛ گرفتن مدرک مقاطع مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار سهل‌الوصول بود!