کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرتضی مبلغ:

بررسي وزرا چندان کارشناسانه نبود

31 مرداد 1396 ساعت 11:42


فائزه طاهری- روزنامه بهار
دولت دوازدهم کار خود را در شرایطی آغاز کرد که مجلس دهم به تمامی مردان روحانی به جز وزیر پیشنهادی نیرو، رای اعتماد داد. حتی وزرای آزموده‌شده‌ای که تا پیش از این شبهه‌های زیادی درباره احراز صلاحیتشان توسط مجلس وجود داشت نیز از این سد عبور کردند. آمارها می‌گوید متوسط آرای مثبت به منفی داده‌‌شده به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم نسبت به دور قبل، افزایش یافته است. این موضوع صرف نظر از بررسی صلاحیت وزرا، نشان از همراهی مجلس دهم با دولت دوازدهم دارد، موضوعی که عکس آن را در دوره گذشته شاهد بودیم و حتی بعضا وزرای کارآمدی به سبب مسائل سیاسی کنار گذاشته شدند. در خصوص این رای اعتماد متقن و موضوعات روزی چون حصر و کنش واکنش‌های اخیر در این ارتباط و آینده انتقادی تعاملی رابطه اصلاح‌طلبان و دولت  با مرتضی مبلغ به گفت‌وگو نشستیم.معاون وزیر کشور دولت اصلاحات  معتقد است صاحب‌نظران و کارشناسان توقع بیشتری از آقای روحانی در چینش کابینه داشتند، اما اکنون با این مجلس همراه که اولین کمک را در رای اعتماد به روحانی کرد، همه چیز برای دولت فراهم است تا همگان در آینده و با مشاهده‌  عملکرد دولت به قضاوت بنشینند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
***
رای اعتمادی که نمایندگان به وزرای آقای روحانی دادند، ناشی از اعتمادی بود که آنها به روحانی داشتند. آرای مثبت این مجلس نیز از مجلس قبلی بیشتر بود. اینکه تقریبا تمام وزرای روحانی رای آوردند، چه مسئولیتی برای او دارد و پیشبرد اهداف و وعده‌های او چه وجهه‌ای باید به خود بگیرد؟
مجلس نهایت همکاری و همدلی را در این رای اعتماد با دولت از خود نشان داد. البته نوع برخورد مجلس در بحث ارزیابی وزرا و موافقت و مخالفت‌ها آن‌طور که باید و شاید نبود و سطحی برخورد کرده و عمیق نشده بودند. اما این موضوع هم بیشتر در این راستا است که مجلس در کل بنا داشت به کابینه رای اعتماد دهد. البته در این بین تنها یک نکته عجیب وجود دارد که یکی از افراد شایسته‌  معرفی‌شده، که از افراد شناخته‌شده و برجسته است رای اعتماد نگرفت. این موضوع جای ابهام و سوال دارد و شائبه‌ای ایجاد می‌کند که چرا نیرویی که از نظر توان و سابقه‌  مدیریتی و تجربه و صلاحیت‌های فردی کاملا شناخته‌شده است، رای نیاورد. جدای از این موضوع، در مجموع مجلس به دولت رای اعتماد خوبی داد که باعث می‌شود مسئولیت دولت و روحانی دو چندان شود. اکنون نوبت دولت و کابینه است که وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند و تمام‌قد در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اعلام‌شده و مطالبات به حق جامعه، وعده‌هایی که رئیس‌جمهور به مردم دادند، وعده‌هایی که خود وزرا در مجلس به نمایندگان دادند و عمل کنند و هیچ‌گونه غفلتی را روا ندارند. برای این کار لازم است سازوکاری در ریاست جمهوری طراحی شود که وظایف راهبردی و اصلی وزرا در رابطه با اقدام‌هایی که باید انجام دهند، آنچه را که به مردم وعده دادند و وظیفه‌ای که بر عهده‌شان است را شفاف اعلام کنند و روند را پیگیری کرده تا در راستای عملی شدن برنامه‌ها و سیاست‌ها، غفلتی ایجاد نشود.

اینکه مجلس به صورت عمیق موضوع رای اعتماد به وزرا را بررسی نکرده بیشتر توضیح بدهید. منظورتان این است که لازم بود وزرای بیشتری رد صلاحیت شوند؟
نه منظورم این نیست. اما لازم است این روند رای اعتماد را با مجالس گذشته مقایسه کنید. در رای اعتمادها، موافقین و مخالفین صحبت‌های کارشناسانه‌تر، جدی‌تر و گسترده‌تری می‌کردند و در نهایت یا رای اعتماد کامل می‌دادند و یا به برخی از وزرا رای اعتماد نمی‌دادند. نمی‌توان گفت این مجلس توان این کار را نداشت اما چون در مجموع قصد همدلی با دولت را داشت، کمتر به این موضوع توجه شد. کما اینکه برخی از وزرا مخالفی نداشتند و یا برخی که مخالف داشتند، این مخالفت‌ها خیلی از نظر بحث کارشناسانه عمیق و جدی نبود. این موضوع هم بیشتر از این حکایت دارد که مجلس بنا داشت در مجموع با دولت همکاری نشان دهد که دولت بتواند کارش را انجام دهد.


قدم اولی که دولت دوازدهم برداشت، با همراهی مجلس همراه شد و مجلس نشان داد که قصد سنگ‌اندازی برای دولت ندارد. این موضوع چه‌اندازه می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف و وعده‌های روحانی کمک کند؟
بلافاصله بعدازظهر روزی که رای اعتماد داده شد، کابینه تشکیل شد و دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد. اگر به برخی از وزرا رای اعتماد داده نمی‌شد و یا این موضوع ادامه پیدا می‌کرد، به هر حال دولت با خلاهای خاصی مواجه می‌شد که طبعا در عملکردش اثر داشت. در حالی که اکنون همه چیز برای دولت فراهم است تا کارش را انجام دهد. این رای اعتماد در حالی انجام شد که بر سر تعداد قابل توجهی از وزرا بحث‌های خیلی جدی هم وجود داشت، خصوصا از طرف صاحب‌نظران و کارشناسان. به‌طوری که اگر میانگین بحث‌ها را در نظر بگیریم نشان می‌دهد توقع بیشتری از آقای روحانی در چینش کابینه بود. اما با همه اینها، همه سعی کردند به دولت کمک کنند و قضاوت واقعی را به آینده و عملکرد دولت بسپرند. این فرصت را در اختیار دولت قرار دادند که میدان جلویش باز باشد و با عمل خود را نشان دهد و بر اساس آن قضاوت شود.

اصلاح‌طلبان پیش از این حمایت همه‌جانبه‌ای از آقای روحانی داشتند و این حمایت با قصد کمک به دولت و بهبود شرایط، همچنان ادامه دارد. با وجود این، نقدهایی به عملکرد دولت وارد است. ضرورت نقد صحیح عملکرد روحانی و نقش اصلاح‌طلبان در این نقد چیست؟
دفاع و پشتیبانی از دولت رئیس‌جمهور از ابتدا تا کنون به این معنا نبوده که نقدی به عملکرد ایشان وارد نباشد و مطالبه‌ای وجود نداشته باشد. اینها در راستای یکدیگر هستند. پشتیبانی صرف و اینکه نقد سازنده وجود نداشته باشد به مصلحت نیست. این راهبرد غیرسازنده‌ای است که خلاها و کاستی‌ها نادیده گرفته شود. بنابراین چنانچه در چهار سال گذشته هم نقد وجود داشته، در آینده نیز همین‌طور خواهد بود. ا‌صلاح‌طلبان ضمن اینکه از دولت به دلیل راهبرد منافع ملی و مصالح عمومی دفاع و پشتیبانی می‌کنند، حتما نقد سازنده نیز خواهند داشت. خصوصا در چهار سال دوم که صحنه را جدی‌تر پایش و بررسی می‌کنند تا بدانند دولت چه‌اندازه در راستای وعده‌هایی که داده و وظایفی که بر عهده دارد به درستی عمل می‌کند. اگر کاستی وجود داشت تذکر می‌دهند و پیگیری خواهند کرد. تمامی اینها هم در جهت خدمت به جامعه است تا جامعه راه پیشرفت را طی کرده و مشکلات و رنج مردم کمتر شود و مسیر پیشرفت و شکوفایی کشور مساعدتر شود. اصلاح‌طلبان در این راستا نظارت کرده و نقد سازنده و مطالبه‌های منطقی مردم را نیز خواهند داشت.

اخیرا اصطلاح تفاهم سیاسی مطرح شده که برای بهبود شرایط و وضعیت سیاسی کشور لازم است. پیش از این هم  به موضوع آشتی ملی توسط آقای خاتمی مطرح شده بود. این موضوعات و تفاهم سیاسی و آشتی بین احزاب چه لزومی دارد؟
بحث‌های اجماع ملی، تعامل ملی، تفاهم سیاسی، آشتی ملی که تعابیر مختلفی برای آن به کار برده می‌شود، موضوع تازه‌ای نیست. سالیان سال است که صاحب‌نظران و دلسوزان این کشور به ضرورت و اهمیت آن پی بردند. اساس آن هم این است که اصولا در سیاست‌ورزی و یک نظام مردم‌سالار، باید بر سر مسائل اساسی، منافع ملی، مصالح عمومی اجماع ملی صورت بگیرد و رقابت‌های حزبی و جریانی در ذیل این مصالح و منافع ملی باشد. متاسفانه ما هنوز به این نقطه در کشور نرسیدیم و سیاستمداران ما و فرآیندهای سیاسی که در جامعه اتفاق می‌افتد، هنوز به چنین چارچوب بالنده و رشدیافته‌ای نرسیده است. به همین دلیل در رقابت‌ها بسیاری مواقع اتفاق می‌افتد که منافع ملی، مسائل هنجاری و ارزشی و اخلاقی قربانی می‌شود. در کشور ما با وجود اینکه نظام جمهوری اسلامی و منادی ارزش‌ها داریم، چنین بی‌اخلاقی‌هایی بیشتر وجود دارد، حتی در رسانه‌های ما و از زبان کسانی که انتظار نداریم. تهمت‌زنی‌ها، دروغگویی‌ها، اتهام‌افکنی‌ها، پرده‌دری‌هایی که اتفاق می‌افتد به این خاطر است که ما هنوز به آن نقطه نرسیدیم. در چنین شرایطی رقابت‌ها به شدت تخریبی می‌شود و اقدامات مثبت هم قربانی می‌شود. تمامی گروه‌ها و جریان‌ها باید به نقطه تعامل ملی برسند تا بر سر منافع ملی تعریف‌شده‌  مشخص اجماع کنند. در چنان شرایطی هم‌افزایی رخ می‌دهد و رقابت‌ها سازنده می‌شود و کارها پیشرفت می‌کند. با وجود این‌، هنوز با عملیاتی شدن همه‌جانبه این موضوع همچنان فاصله داریم و باید برای آن تلاش کنیم.

با گذشت چندین سال از مساله حصر، این مساله همچنان لاینحل مانده است. اخیرا توسط نمایندگان مجلس و رئیس‌ دولت اصلاحات هم به این مساله اشاره شده است، اینکه با ادامه‌  روند حصر نباید به دست دشمنان نظام بهانه داد. آقای کروبی هم اخیرا درخواست محاکمه‌ی رسمی را داشتند. در شرایطی که ادامه  حصر مستندات قانونی هم ندارد، رفع آن چه تاثیری در تحکیم نظام و اقناع مردم دارد؟
بارها و سال‌هاست که به این موضوع اشاره شده است. رفع حصر به ‌گونه‌ای که نظام تقویت شود، بدون اینکه کسی ادعایی کنند و قصد سوءاستفاده داشته باشند، کاملا منطقی و عقلایی و به مصلحت نظام است. اگر این اتفاق رخ دهد، در کمال آرامش و در شرایطی که افرادی نخواهند از فرآیند رفع حصر سوءاستفاده کنند، اتفاق مبارکی است که هم جامعه و هم مردم، رهبری و محصورین و نظام از آن فایده خواهند برد. امیدواریم این اتفاق در فضای منطقی و آرامش‌بخشی هر چه زودتر رخ دهد که به نفع کشور نیز خواهد بود.

آیا نمایندگان مجلس می‌توانند در این راستا اقدامی انجام دهند؟
در فرآیند آرام و منطقی و همدلانه و سازنده، همه افرادی که کاری از دستشان بر می‌آید ‌می‌توانند در این زمینه فعالیت و اقدام کنند  که این امر به شکلی که منافع همگانی را در بر داشته باشد رخ دهد.


کد مطلب: 135490

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/135490/بررسي-وزرا-چندان-کارشناسانه-نبود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir