به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۳۵۶۵۸

نمی‌توان گفت حمید صفت قاتل است

گروه حوادث: در چند روز اخیر گمانه زنی های بسیاری درباره چیستی و چرایی پرونده فوت ناپدری حمید صفت (خواننده رپ معروف) صورت گرفته که طبعا کارشناسان حقوقی جزو بهترین گزینه ها برای پاسخ به سوالات و ابهامات هستند. در ادامه آنچه کارشناسان از این پرونده و احتمالی که در خصوص صدور حکم برای این پرونده مدنظر دارند گفتند .
به گزارش برنا، رئیس سابق اداره اجتماعی حوزه پیشگیری قوه قضاییه و آسیب‌شناس اجتماعی -ابتدا نظام تربیتی ما در پردازش نسل جوان را ناکارآمد عنوان می کند: «نظام تربیتی ما متاسفانه توانایی مدیریت عواطف و احساسات را به نسل جوان جامعه آموزش نمی دهد و خوراک فرهنگی مناسب هم در اختیار آنها قرار نمی دهد .خروجی خانواده به شکلی شده که نسل جوان ما IQ بسیار قوی اما EQ بسیار ضعیفی دارد. یعنی هوش عقلانی بسیار قوی دارد اما هوش احساسی ضعیفی دارد.  نسل حاضر متاسفانه در ارتباط با خودش دچار مشکل است و گاهی اوقات دچار رفتارهای هیجانی می شود که غیر قابل کنترل است. خشونت ناخواسته و رفتار بسیار خشن و نامهربابانه با افراد از خروجی های همین EQ ضعیف می تواند باشد. به خاطر همین خروج هاست که گاهی به اعضای خانواده و به خصوص به والدین به عنوان دشمن شماره یک نگاه می کند. »
 
جعفری بای درباره شیوه ارتکاب جرم توسط حمید صفت می‌گوید: «به نظرم این خواننده بدون هیچ نقشه و برنامه قبلی با ناپدری اش درگیر شده است و در یک کنش و واکنش خشن و حاصل دشمن پنداری او را هل داده و طبعا به سبب برخورد یا یک سطح تیز این اتفاق افتاده است. به نظرم یک قتل عمد محسوب می شود،با وجود اینکه نقشه قبلی نداشته است.  در چند روز اخیر برخی از اشخاص صاحب منصب از نظر حقوقی مثل رئیس دادسرای جنایی تهران نسبت به این ماجرا در فضای مجازی واکنش نشاد داده اند که جعفری بای این واکنش ها را کاملا نامناسب می داند: «این واکنش ها بیشتر به این خاطر انجام می شود که به دلیل چهره مشهور و پرطرفدار فرد متهم ،می خواهند فضا را تلطیف کنند امت مصراق بارز این ضرب المثل است که می خواهند ابرو را درست کنندذ اما چشم را کور میکنند.! این گونه طرز تلقی ها و واکنش ها نباید صورت بگیرد و همه چیز باید روال قانون و حقوقی خودش را طی کند. »  جعفری بای در انتها نظر خودش را درباره این جرم این گونه بیان می کند :«حمید صفت با رضایت والدین مورد عفو و بخشش قرار خواهد گرفت و مدتی کوتاهی حبس خواهد کشید و بعد آزاد خواهد شد.یعنی قصاص اتفاق نمی افتد.»
 
به ضرس قاطع نمی توان گفت حمید صفت قاتل است
عبدالصمد خرمشاهی (حقوقدان) درباره تاثیر افکار عمومی بر روند طبیعی پرونده می گوید : «ابتدا باید توجه کرد که برای قانون گذار و قانون، فرد مشهور با فرد غیر مشهور فرقی نمی کند و همه در پیشگاه قانون از حق و حقوق یکسان برخوردار هستند. تجربه نشان داده که حواشی مختلف باعث می شود که روند طبیعی پرونده افراد های مشهور دچار اخلال شود. برای این که این روند به شکل طبیعی شی شود، هم رسانه ها نقش مهمی دارند و هم مقامات قضایی و حقوقی درگیر با پرونده. به خصوص رسانه ها باید مراقبت لازم را انجام دهند که در بازتاب و انعکاس خبرها نه بزرگ نمایی شود و نه از جزییات غفلت شود.»
 
خرمشاهی درباره برخی اظهار نظرات مقام های قضایی در فضای مجازی می گوید : «این گونه اظهار نظرها قطعا در روند پرونده تاثیر خواهد داشت. معمولا سابقه نداشته که مقامات قضایی به این شکل اظهار نظر کنند و طبیعی است که باید از هر گونه اظهار نظر خارج از مجراهای قانونی و آئین های دادرسی پرهیز کنند.»  خرمشاهی بهترین راه حل را در شرایط کنونی اجرای صحیح عدالت می داند: «هر کدام از طرفین پرونده حقوقی دارند که باید رعایت شود.مثلا درباره شیوه به قتل رسیدن  نا پدری در این پرونده حرف ها و گمانه زنی های زیادی مطرح است اما حرف آخر را پزشکی قانونی خواهد زد و نتیجه گیری نهایی هم با قاضی پرونده خواهد بود.»  خرمشاهی در پاسخ به این سوال که اگر اقدام صفت، قتل عمد تلقی شود،با توجه به شرایط پرونده چه مجازاتی خواهد شد،می گوید: «به ضرس قاطع نمی توان گفت که قتل عمد بوده است یا غیر عمد و حکم اصلی را باید قاضی پرونده صادر کند. اما اگر تشخیص به قتل عمد باشد،حتی اگر رضایت اولیای دم گرفته شود،جنبه عمومی جرم هم در نظر گرفته می شود که از سه سال تا پانزده سال حبس خواهد داشت.