به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۱۳۵۶۹۲

عبور 6 سیلندر‌ها از پلیس راه پل زال!

گروه جامعه: روزنامه كارون در گزارشی نوشت:  با دستورالعمل جدید راهور خوزستان به مراکز شماره گذاری خودروهای اروندی، اعطای مرخصی به خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی آزاد شد. این خبر به این معناست که دارندگان خودروهای شش سیلند و قدرتمند می‌توانند پس از ماه‌ها صبر و تحمل، از پلیس راه پل زال و محدوده استان خوزستان فراتر بروند و چرخی در جاده‌های کشور بزنند. شاید که دیدن موستانگ، کامارو، چلنجر در رنگ‌های مختلف برایمان عادی شده و چند سالی است که با خیال راحت‌تری می‌توانیم دست به انتخاب خودروهای باکیفیت خارجی بزنیم، اما البته محدود بودن‌تردد این خودروها تنها‌‌ در چارچوب یک منطقه خاص (با گرمای 50 درجه و فاقد امکانات گردشگری) کمی آزار دهنده است.

خودروهای پلاک مناطق آزاد تنها در یک محدوده تعریف شده‌ای حق‌تردد دارند و برای خروج این خودرو‌ها از این خط قرمز قوانینی مشخص شده که دارنده خودرو  باید نسبت به اجرای آن اقدام کند. در هرمنطقه‌ای محدودیت‌تردد متفاوت است، در منطقه آزاد قشم تنها جزیره محدوده‌تردد خودروهای وارداتی است و در جزیره کیش هم دارندگان خودروهای وارداتی برای خروج خودرو از منطقه آزاد و ورود آن به سرزمین اصلی باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. بر همین اساس در سایر مناطق که به سرزمین اصلی متصل هستند، محدوده‌تردد کمی گسترش یافته است. در منطقه آزاد اروند شرایط گونه‌ای دیگر است. چند سالی است که با توجه به شرایط استان خوزستان، استفاده از خودروهای منطقه آزاد اروند همگانی شده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده تا جایی که بالغ بر 35 هزار خودروی پلاک اروند در جاده‌های این استان از خرمشهر گرفته تا ایذه و باغملک در حال‌تردد هستند.

* شوک به مالکان خودروهای بالای 2500 سی سی
از دهه ۷۰ خودروهای پلاک گذر موقت از کشورهای حاشیه خلیج فارس در خیابان‌های کشور دیده شدند که تعدادشان انگشت‌شمار بود؛ اما پس از تاسیس مناطق آزاد و تصویب قوانین جدید گمرکی ورود خودروهای واداراتی با پلاک گذر موقت افزایش یافت. قوانین موجود در مناطق آزاد این اجازه را به ساکنان منطقه می‌دهد که خودروهای وارادتی‌شان را از محدوده تعریف شده خارج کنند. براساس قوانین موجود در مناطق آزاد اروند هر یک از ساکنان استان خوزستان می‌توانند 2 بار در سال (2 نوبت مرخصی 15 روزه) و یا 1 بار در سال (1نویت مرخصی یک ماهه) ، با خودروی پلاک منطقه آزاد از حریم تعریف شده خارج شوند و به شهرهای داخل کشور سفر کنند. با وجود این قوانین اما اردیبهشت ماه سال 1394 بود که اعلام خبر ممنوعیت‌تردد خودروهای مناطق آزاد به خارج از محدوده، شوکی بزرگ به دارندگان این نوع خودروها را بهمراه داشت. پس از این مصوبه هیات دولت، بازار خودروهای 6 سیلندر در مناطق آزاد کم فروغ‌تر از قبل شد و بر همین میزان از شدت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی از مبداء کشورهای حاشیه خلیج فارس به مناطق آزاد تجاری ایران و از جمله منطقه آزاد اروند کاسته شد.
این قانون عجیب در همان ابتدا سوالات بسیاری در اذهان ساکنان مناطق آزاد بدنبال داشت از جمله آنکه چگونه است که مجوز واردات خودروهای پلاک ملی و لوکس شش سیلند در سطح کشور به راحتی صادر می‌شود اما در مقابل خودروهای آنان امکان خروج از محدوده قانونی و استفاده از حق مرخصی و دریافت پلاک گذر موقت را ندارند؟ این محدودیت البته یک حاشیه دیگر نیز به همراه داشت و آن باز شدن پای افراد سودجو به کار بود؛ افرادی که در قبال دریافت حق الزحمه! در کوتاه‌ترین زمان ممکن پلاک گذر موقت را تحویل صاحب خودرو می‌دادند.

* محدودیت چگونه برداشته شد؟
با گذشت چند سال از اعمال محدودیت برای مرخصی خودروهای اروند، در پایان تابستان 96 اینک خبر‌های خوش دارندگان این خودروها را برای تجربه یک سفر خارج از استانی وسوسه کرده است. بر اساس اطلاعات دریافتی کارون، در ماه‌های گذشته یکی از چهره‌های فعال صنعت خودرو در استان خوزستان مکاتبات فراوانی با مسوولان بلندپایه استانی داشته و توانسته تا‌اندازه زیادی نظر آنان را در زمینه خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی تغییر دهد. این مهم سرانجام اتفاق افتاد؛ روز چهارشنبه ابتدا این خبر به نقل از اسماعیل زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند رسانه‌ای شد و پس از آن نامه سرهنگ قدرتی، سرپرست راهور استان خوزستان در شبکه‌های مجازی دست به دست چرخید و در پایان محمود‌ترک زاده، معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند هم اعلام کرد که صدور مرخصی ویژه برای خودروهای پلاک اروند با حجم موتوربالای ٢٥٠٠ سی سی آزاد شده و شهروندان دارنده این خودروها به منظور انجام امور اداری مربوط به اخذ مرخصی، از امروز شنبه مورخ ٤ شهریور ماه می‌توانند پلاک گذر موقت را دریافت کنند.

*رکورد گذر موقت در اهواز شکست
با فرا رسیدن شهریور ماه، مراجعه دارندگان خودروهای پلاک اروند به مرکز صدور پلاک گذر موقت (مرخصی) در اهواز به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته است. این مرکز که از ابتدای امسال در اهواز افتتاح شده تنها در 3 روز پایانی هفته گذشته (سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه) مانع از سفر تعداد قابل توجهی از مالکان اهوازی خودروهای پلاک اروندی به شهر خرمشهر و اتلاف هزینه‌های های زمانی و مالی آنها شده است. صادق عباسی، مدیر این مجموعه به خبرنگار کارون می‌گوید: در روزهای اخیر با حجم قابل توجهی از تقاضای مرخصی روبرو شدیم و خوشبختانه توانستیم تا حد زیادی امور را پیش ببریم. وی همچنین در رابطه با شرایط مرخصی خودروهای بالای 2500 سی سی گفت: پس از اطلاعرسانی در این زمینه با تماس‌های بسیاری از شهروندان در این زمینه مواجه شدیم و قطعا در روزهای آینده نسبت به انجام اعطای پلاک گذر موقت به این خودروها اقدام می‌کنیم. وی همچنین داشتن برگ عدم خلافی، یک فقره چک جهت بیمه تضمین، کپی پروانه‌تردد، سند، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث، کپی از وکالت و. . . را از مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک گذر موقت دانست.

* پلاک اروند روی غلتک افتاده
با گذشت چند سال از قانونی شدن حق استفاده مردم خوزستان از خودروهای پلاک اروند می‌توان گفت که کار پلاک اروندی‌ها روی غلتک افتاده و روز بروز شاهد کاهش مشکلات ابتدایی دارندگان این خودرو‌ها می‌باشیم. اما خوزستان با توجه به وسعت آن و نیازهای بیشمارش همچنان می‌تواند از ظرفیت منطقه ازاد اروند نهایت استفاده را در تجهیز ناوگان حمل و نقل درون شهری را ببرد و فضای زندگی را برای شهروندانش بهبود ببخشد.