کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

"ناسا" منتشر کرد؛

عکسی جالب از خورشیدگرفتگی اخیر

9 شهريور 1396 ساعت 11:25

گروه علمی: محققان تصویر مادون قرمز خیره‌کننده‌ای از خورشیدگرفتگی کامل تاریخی اخیر که از ارتفاع 50 هزار فوتی سطح زمین گرفته شده را منتشر کردند.


به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، طی هفته اخیر بعد از کسوف کامل تاریخی که دوشنبه گذشته در آمریکا رخ داد، عکس‌های آماتور زیادی که از طریق گوشی‌های هوشمند گرفته شده بود، دیده شد.

اما اکنون دانشمندان ناسا که با هواپیمای تحقیقاتی در ارتفاع بالا پرواز کرده‌اند، مشاهدات خیره کننده خود را از یکی از بهترین نماهای خورشیدگرفتگی در زمین نشان داده‌اند.تلسکوپ تعبیه شده روی هواپیمای مذکور، مجهز به دوربین‌های نوری با سرعت بالا و دوربین‌های مادون قرمز بوده و تصاویری دیدنی را از 50 هزار فوت بالاتر از سطح زمین گرفته و داده‌های بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند به توضیح ماهیت هاله مرموز خورشید (کرونا) کمک کند.دانشمندان برای رصد کرونا از تلسکوپی به نام "کروناگراف" استفاده کردند.

امیر کاسپی، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: داده‌های به دست آمده از دوربین‌های مادون قرمز چشمگیر هستند. ما در حال حاضر برخی از ویژگی‌های شگفت انگیز را مشاهده می‌کنیم و بسیار هیجان زده هستیم که تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها چه چیزهایی را آشکار خواهد کرد.در طول کسوف کامل هفته گذشته، رصدکنندگان این شانس را داشتند که جو خارجی درخشان خورشید که به "CORONA" (هاله) معروف است و به دلیل وجود میدان مغناطیسی فعال در خورشید پدید آمده را ببینند.
فواره‌ها و جریان‌های در حال وقوع در خورشید، در هاله خورشید نمایان می‌شوند، چرا که ماه بسیاری از نورهایی که از سطح خورشید ساطع می‌شود، می‌بلعد.خورشید ستاره‌ای فعال از دیدگاه مغناطیسی است. یک میدان مغناطیسی توانایی دارد که جهتش سال به سال اندکی تغییر کند، تا اینکه هر 11 سال وارونه می‌شود.میدان مغناطیسی خورشید دارای اثرهای بسیاری است که به مجموعه آنها فعالیت خورشیدی گفته می‌شود. از جمله آنها، لکه‌های خورشیدی بر سطح آن، "شراره‌های خورشیدی" و دگرگونی‌ها در بادهای خورشیدی است که باعث جابجایی ماده درون سامانه خورشید است.
فعالیت‌های خورشید بر زمین هم اثر می‌گذارد. برای نمونه می‌توان به "شفق قطبی زمین" که در ناحیه‌های نزدیک به قطب دیده می‌شود و یا دیدن شکست یا خرابی در موج‌های رادیویی و توان الکتریکی اشاره کرد. گمان آن می‌رود که میدان مغناطیسی خورشید نقش مهمی در ساخت و کامل شدن سامانه خورشیدی داشته باشد. همچنین این فعالیت‌های خورشیدی، ساختار بخش بیرونی هوای کره زمین را هم تغییر می‌دهند."کرونا" بیش از یک هاله درخشان نور است و به طرز باورنکردنی داغ است. به طوری که می‌تواند به دمای 3.49 میلیون درجه سلسیوس برسد و ساختار پیچیده‌ای دارد که توسط خطوط میدان مغناطیسی خورشید ایجاد شده است.

اگر شما خورشید گرفتگی سال جاری را از دست دادید، می‌توانید خورشیدگرفتگی بعدی را هفت سال بعد ببینید.خورشید گرفتگی بعدی آمریکا در تاریخ 8 آوریل 2024 رخ می‌دهد که با عبور از "تگزاس" به "مین"(maine) می‌رود و ساکنین شهر مونترال کانادا نیز قادر به دیدن تمام آن خواهد بود.پس از آن، خورشیدگرفتگی کامل بعدی در 12 اوت 2026 خواهد بود و از قطب شمال، گرینلند، ایسلند، اسپانیا و شمال شرقی پرتغال دیده می‌شود.در 2 سپتامبر 2035 نیز تعداد زیادی از مردم در چین، شمال ژاپن و کره شاهد یک خورشیدگرفتگی کامل خواهند بود.بین سال های 2023 و 2038، بیشترین تعداد خورشیدگرفتگی کامل در استرالیا اتفاق می‌افتد. پنج کسوف بین 20 آوریل 2023 تا 26 دسامبر 2038 از این قاره قابل مشاهده خواهد بود.


کد مطلب: 135902

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/135902/عکسی-جالب-خورشیدگرفتگی-اخیر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir