به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۳۵۹۴۹

تئاتری که با قتل آتنا گره خورد

گروه فرهنگ و هنر: فاضل قنادی نویسنده و کارگردان «آنک زمستان می‌گرید» این نمایش را یک اثر اجتماعی خواند که معضلات اجتماعی را دستمایه داستان قرار داده و خیانت یکی از موضوعات آن است.
تئاتری که با قتل آتنا گره خورد
فاضل قنادی که با نمایش «آنک زمستان می‌گرید» از استان فارس در تماشاخانه پرویز پرستویی موسسه فرهنگی هنری گندم (تیاتر گندم) حضور دارد به صحبت درباره این نمایش پرداخت. قنادی درباره داستان این اثر گفت: «آنک زمستان می‌گرید» داستان دختری به نام ستاره است که چون پدر بالا سرش نبوده و او را ترک کرده دچار یکسری معضلات اجتماعی می‌شود که یکی از آن اتفاق‌ها خیانت شوهرش است و سر همین موضوعات دست به قتل می‌زند. بخشی از نمایش هم به مشکلات دیگری می‌پردازد که برای این دختر رخ می‌دهد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر شهرستان لار استان فارس، با تاکید بر اینکه قصه این نمایش ربطی به مسائل بومی ندارد، گفت: چون شهرستان ما کاملا مذهبی است و از آنجایی که همه همدیگر را  می‌شناسند خیلی از اتفاقاتی که در شهرهای دیگر رخ می‌دهد در لار اتفاق نمی‌افتد. اینجا شهر امنی است؛ شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد اما حتی اگر کسی شب سوئیچ ماشین را روی خودرویش جا بگذارد اتفاقی برای خودرو رخ نمی‌دهد؛ چنین امنیتی وجود دارد. قنادی با بیان اینکه این قصه را سال 86 نوشته است، گفت: در حال تمرین که بودیم اتفاق نابه‌هنجار آتنا اصلانی افتاد و اجرا هم تقریبا با این حادثه ناگوار نزدیک بود و این موضوع باعث شد مبحث معضلات اجتماعی در نمایش «آنک زمستان می‌گرید» با ماجرای آتنا اصلانی گره بخورند.

او با اشاره به ایده نمایشی خود گفت: وقتی این ایده به ذهنم رسید حالت خاصی داشت؛ من ساکن شهر لار هستم اما روزی برای انجام کاری و خرید کتاب به تهران آمده بودم. حوالی غروب و در هوای بارانی و سرد زمستانی بود که از هواپیما پیاده شدم و رفتم تا تاکسی بگیرم؛ دیدم کلاغی به لانه گنجشکی حمله کرده و بچه گنجشک را روی زمین نوک می‌زند. برای من خیلی عجیب بود که کلاغ بخواهد گوشت بخورد. این باعث شد که تصویری ذهن من را بگیرد، رفتم هتل و شروع به نوشتن کردم و قصه به این صورت درآمد. در کنارش موضوعاتی که از این طرف و آن طرف و اخبار شهرستان‌ها و تهران به گوشم می‌رسید مبنی بر معضلات اجتماعی شاکله‌ای شد که این قصه را تشکیل داد.

قنادی با اشاره به وضعیت استان فارس از نظر نمایشی، این استان را فربه توصیف کرد که همیشه حرفی برای گفتن داشته است و گفت: دوستانی از استان و شهر ما در سطح تهران فعالیت می‌کنند که همه آنها را می‌شناسند. استان فارس از نظر کارگردانی و بازی فربه است. در شهرستان لار هم انگار بازیگری یک امر خونی است؛ به‌طوری‌که بازیگران آماتور که هیچ وقت تئاتر کار نکرده‌اند خیلی زود و به راحتی بازی را یاد می‌گیرند و راه می‌افتند. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه معضلات هنر نمایش همه جا یکسان است، چون ابزارش انسان است، گفت: اگر انسان نباشد نمایش وجود ندارد. برای همین در هرجا تئاتر همواره مشکلاتی داشته اما در دوره‌ای این مشکلات کمتر و در دوره‌ای بیشتر می‌شود که بسته به تغییر تفکرات سیاست‌گذاری‌ها است؛ اما بچه‌ها از پا ننشسته‌اند و کار می‌کنند.

قنادی تصریح کرد: هنر نمایش مثل طاعون است؛ وقتی به جان کسی افتاد تا او را نکشد دست برنمی‌دارد و از آدم جداپذیری ندارد! الینا گلچین، جواد اینانلو، آرزو کشاورز، ابوالفضل حضرتی و ابراهیم ابراهیمی بازیگران نمایش «آنک زمستان می‌گرید» به نویسندگی و کارگردانی فاضل قنادی هستند که تا 12 شهریور در تماشاخانه پرویز پرستویی اجرا می‌شود.
مرجع : ایلنا