به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۱۳۵۹۵۱
مقایسه جالب بین «کی‌روش» و «ولاسکو»

سرنوشت فوتبال ایران بعد از کیروش

گروه ورزشی: کارشناس فوتبال در مقایسه سرمربی تیم ملی فوتبال یا سرمربی سابق تیم ملی والیبال، به یک نگرانی بزرگ رسید؛ اینکه وضعیت فوتبال ایران بعد از کی‌روش چه خواهد شد؟
سرنوشت فوتبال ایران بعد از کیروش
مجتبی تقوی درباره نتایج تیم ملی فوتبال ایران در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که هیچ بازیکنی در تیم ملی ایران، جایگاه ثابتی ندارد و بازیکنان جدید بسیاری به تیم ملی تزریق شده‌اند. این موضوع هم تهدید است و هم فرصت. از این جهت فرصت به حساب می‌آید که جوان‌ها به تیم ملی راه می‌یابند و این موضوع مرا به یاد ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی والیبال می‌اندازد. چرا که در زمان او، حتی بازیکنان بزرگ و نامی هم جای ثابتی در تیم ملی والیبال نداشتند. اما سوالم از کی‌روش این است که چرا پنج سال پیش این کار را آغاز نکرد و دو سال است که رویکردش را تغییر داده است؟

او افزود: این شور و هیجان در بازیکنان جوان شدت یافته است چون برای رفتن به جام جهانی و بازی در روسیه، سر و دست می‌شکنند. این در حالی است که حضور بازیکنان در تیم ملی، در گذشته روندی طبیعی داشته است. ضمن اینکه کارلوس کی‌روش قبل از بازی با کره جنوبی به بازیکنان متذکر شد1 که باید رکورد گل نخوردن و شکست ناپذیری حفظ شود. به هر حال فیفا قبل از جام جهانی به این آمار اشاره کرده و روی آن‌ها صحه می‌گذارد و این یک افتخار بزرگ برای کی‌روش و فوتبال ایران است.

کارشناس فوتبال در ادامه به جنبه تهدیدی جوان‌گرایی کی‌روش اشاره کرد و گفت: نگرانیم جوان‌گرایی کی‌روش مثل جوان‌گرایی ولاسکو شود. زمان ولاسکو جوان‌ها مرتب به تیم ملی می‌آمدند اما بعد از رفتن او، میانگین سنی تیم به ۲۹ سال افزایش پیدا کرد. اگر کی‌روش روزی بعد از جام جهانی پیشنهاد بهتری دریافت کند، تکلیفمان چیست؟ فوتبال ایران بعد از کی‌روش به کجا خواهد رفت؟ هیچ مربی ایرانی در کنار او نبوده‌اند تا بخواهند یاد بگیرد و ما در این هشت سال نتوانستیم مربی ثابت ایرانی در تیم ملی داشته باشیم تا تجربه ‌اندوزی کند. بنابراین باید دلواپس رفتن کی‌روش باشیم.

تقوی تاکید کرد: ما همه چیز را سپرده‌ایم به کی‌روش. این را بسیار صریح عرض می‌کنم که اگر کی‌روش روزی بخواهد برود، هیچ برنامه‌ای برای پیاده کردن نخواهیم داشت. هزینه زیادی برای ساختن بازیکنان شده و در این مدت باشگاه‌ها بسیار لطمه خوردند تا تیم ملی در آرامش باشد. باشگاه‌ها به دلیل اردوهای تیم ملی واقعا اذیت شدند اما اولین چالشی که با آن رو به رو هستیم، نداشتن مدل است. ما مدل خاصی را اجرا نکردیم تا به موفقیت برسیم بلکه یک شخص ما را موفق کرد. بنابراین فوتبال ملی ما متکی به کی‌روش است نه برنامه.

این پیشکسوت فوتبال همچنین به آمار پایین گلزنی تیم ملی اشاره کرد و افزود: این موضوع کاملا با افکار و اصول کی‌روش مطابق است. کارنامه او نشان داده تیم‌هایش ابتدا به دنبال دفاع خوب و سپس انتقال توپ از دفاع به حمله هستند تا از فرصت‌های اندک، حداکثر بهره برده شود. ما در جام جهانی ۲۰۱۴ هم دیدیم که مدافعان ایران جمع می‌شدند و ما برنامه منسجمی برای حمله نداشتیم. معتقدم بازیکنان ایران، خوب تمرین می‌کنند تا اصول سرمربی خود را به خوبی در بازی ها پیاده کنند. در تیم‌های باشگاهی ایران نیز مربیان می‌خواهند از این اصول تقلید کنند اما به یک نکته توجه ندارند. دوستانی مثل علی منصوریان به موضوع انتقال توپ از خط دفاع به حمله توجه نمی‌کنند؛ حال شاید بازیکنان کند هستند یا نمی‌دانند چه وظیفه‌ای را باید انجام دهند. در هر حال تیم ملی، آن‌طور که کی‌روش دوست دارد، بازی می‌کند و این یک خوشبختی برای کی‌روش و تیم ملی است چون موفقیت هر مربی در گرو پیاده شدن اصولش است.
مرجع : ایسنا