به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۳۵۹۶۵

اصلاح طلبان مجلس محافظه کار شده اند؟

گروه سییاسی-رسانه ها: یک ‌سال بیشتر از روند فعالیت نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای فعال در فراکسیون امید سپری شده اما از دید تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب، عملکرد اعضای این فراکسیون در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی قابل دفاع نبوده و بیانگر این است که ضعف‌هایی جدی در روند فعالیت آن وجود دارد.
آنها اين نواقص را ناشي از روحيه محافظه‌کار اميدي‌ها، در موضعي که نسبت به عملکرد و تصميمات دولت اتخاذ کرده‌اند، مي‌دانند و معتقدند، تداوم اين روش مي‌تواند مانعي در مسير پيگيري مطالبات عمومي که مهم‌ترين رسالت نمايندگان اصلاح‌طلب اين دوره از مجلس بوده، ايجاد کند. تحليلگران سياسي اصلاح‌طلب از اعضاي فراکسيون اميد خواستند در روند حمايت از دولت، منافع جناحي خود را فدا نکرده و به اعتماد مردمي که مهم‌ترين پشتوانه رأي اصلاح‌طلبان بوده، خدشه وارد نکنند. ضمن اينکه سعي کنند براي پيگيري خواسته‌هاي عمومي، حتي اعتدال‌گرايان فعال در مجلس را نيز با خود همراه کنند. تحليلگران سياسي اصلاح‌طلب از تأمين رفاه عمومي، اصلاح ساز و کار اقتصادي کشور و رفع بيکاري به‌عنوان مهم‌ترين مطالبات عمومي ياد کردند که اين فراکسيون بايد براي تحقق آنها، برنامه منسجم و طرح‌هاي اثرگذاري ارائه دهد؛ موضوعي که معتقدند تاکنون از سوي هيچ کدام از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس پيشنهاد نشده است.

فشار اصول‌گرايان خارج از مجلس بر فراکسيون اميد
مجيد محتشمي با تأکيد بر اينکه تحقق مطالبات عمومي مهم‌ترين رسالت فراکسيون اميد است و اشاره به آنچه مردم از اين فراکسيون انتظار دارند، اظهار کرد: تأمين رفاه عمومي و اصلاح ساز و کار اقتصادي کشور به گونه‌اي که دولت موظف شود به تعهداتي که در پي وعده‌هاي انتخاباتي خود ايجاد کرده، عمل کند، يکي از مهم‌ترين مواردي بوده که بايد از سوي اعضاي اين فراکسيون به‌طور جدي پيگيري مي‌شد. وي ادامه داد: ارائه طرح‌هايي اثرگذار براي رفع بيکاري در کشور از ديگر مواردي است که فراکسيون اميد بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشد، کمااينکه در شرايط کنوني، اين مهم پاشنه آشيل دولت محسوب مي‌شود و در صورت عدم رسيدگي به آن ارتشي از جوانان بيکار در کشور ايجاد شده که مي‌تواند موجب بي‌اعتمادي جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان معتدل شود. 

دبيرکل حزب آزادي خاطرنشان کرد: تأمين امنيت عمومي چه در بعد اخلاقي و چه در بعد اجتماعي در چارچوبي قانونمند از ديگر مواردي است که جامعه و بزرگان اصلاح‌طلب انتظار دارند فراکسيون اميد به‌طور جدي پيگيري کند زيرا اين امر يکي از پارامترهاي مهم کشور تلقي مي‌شود. محتشمي تأکيد کرد: اعضاي فراکسيون اميد مي‌توانند با رايزني با فراکسيون مستقلين ولايي که روي هم جمعيت قابل‌توجهي از مجلس را تشکيل مي‌دهند براي پيگيري مطالبات عمومي که بخش اعظم آن به بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي برمي‌گردد، با يک منظومه فکري واحد و منسجم به ارائه طرح‌هايي اثرگذار در اين خصوص بپردازند و اين درحالي است که ما تاکنون شاهد ارائه طرحي از سوي نمايندگان اصلاح‌طلب و اعتدا‌ل‌گراي مجلس که بتواند پاسخگوي اين دست مطالبات عمومي باشد، نبوده‌ايم. 
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب يادآوری کرد: همراهي با دولت يکي از مهم‌ترين امتيازاتي است که نمايندگان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گراي مجلس از آن برخوردار هستند، به‌همين‌دليل مي‌توانند از اين مهم به بهترين شکل در جهت پيگيري خواسته‌هاي عمومي استفاده کنند. 

محتشمي افزود: هم‌اکنون حق استفاده از آزادي بيان بايد از داخل مجلس و حتي فراکسيون اميد آغاز شود، به اين صورت که به ديگران فرصت نقد و بررسي، اقداماتي که تاکنون از سوي اين نمايندگان انجام شده، داده شود. ضمن اينکه نمايندگان در اين مورد نبايد به گونه‌اي برخورد کنند که شايد شرايطي براي مچ‌گيري از آنها فراهم شده است.  وي در انتقاد به اينکه برخي نمايندگان از وجود لابي‌هاي تأثير‌گذار بر تصميمات داخلي فراکسيون اميد خبر داده بودند، عنوان کرد: البته شايد برخي رگه‌هاي اصول‌گرايي خارج از مجلس سعي کنند با اعمال فشار روند فعاليت‌هاي فراکسيون اميد را تحت‌تأثير خود قرار دهند، کمااينکه پيش از اين با برهم‌زدن مجالس سخنراني چهره‌هاي اصلاح‌طلب يا لغو سخنراني آنهابه آن مبادرت ورزيده بودند اما اين اقدامات نبايد باعث شود اعضاي فراکسيون اميد، محافظه‌کارانه تصميم بگيرند زيرا اعتماد مردمي مهم‌ترين پشتوانه اصلاح‌طلبان است؛ بنابراين اعضاي اين فراکسيون بايد با اتکا به اين مهم با شجاعت تصميم‌گيري کنند و تحت‌تأثير لابي‌هاي خارج از مجلس قرار نگيرند. ضمن اينکه در اين راه مي‌توانند، اکثريت اعتدال‌گرايان مجلس را نيز با خود همراه کنند. 

به مطالبات عمومي توجه کنيد
جلال جلالي‌زاده، کارشناس سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به نقاط ضعف موجود در عملکرد يک سال گذشته فراکسيون اميد اظهار کرد: يکي از نقاط ضعف اين فراکسيون همزمان با عدم تلاش آن براي کمک به رأي‌آوري آقاي بيطرف به‌عنوان تنها گزينه اصلاح‌طلب کابينه پيشنهادي دولت ظاهر شد. اين درحالي است که اگر از سوي اعضاي اين فراکسيون با ساير نمايندگان اعتدال‌گراي مجلس رايزني مي‌شد وي نيز مي‌توانست همچون ساير وزراي پيشنهادي با رأي اعتماد نمايندگان مواجه شود؛ بنابراين شايد بتوان گفت عدم موفقيت بيطرف در صحن در پي بي‌توجهي اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس اتفاق افتاد.  نماينده اسبق کرد و اهل سنت مردم سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس ششم با انتقاد از روند محافظه‌کاري‌ای که فراکسيون اميد در موضع خود نسبت به دولت در پيش گرفته است، افزود: فراکسيون اميد بايد براي انجام مهم‌ترين رسالت خود که همانا تحقق مطالبات مردمي بوده، با آقاي روحاني در جهت يادآوري وعده‌هاي انتخاباتي‌ای که داده بود از جمله استفاده از مديران توانمند توافقاتي انجام مي‌داد. 

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تأکيد بر اينکه فراکسيون اميد بايد تمام قدرت خود را روي تحقق مطالبات مردمي متمرکز کند، يادآوری کرد: هم‌اکنون اعضاي فراکسيون اميد بايد برنامه منسجمي در جهت حمايت از مردم محروم و رفع بيکاري در کشور داشته باشند، ضمن اينکه دفاعيات خود را تنها به پيگيري مشکلات پايتخت معطوف نکنند. جلالي‌زاده ادامه داد: اگر نمايندگان اصلاح‌طلب اين دوره از مجلس براي پيگيري مطالبات مردمي تلاش جدي‌ای نداشته باشند اين اقدام آنها به ضرر تمام اصلاح‌طلبان تمام خواهد شد؛ بنابراين آنها بايد در اين فرصتي که تا پايان اين دوره از مجلس باقي مانده است، به گونه‌اي اقدام کنند که مانع از ايجاد بي‌اعتمادي مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شوند؛ البته پيش‌ازاين، جليل رحيمي‌جهان‌آبادي، عضو فراکسيون اميد مجلس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي «وقايع‌اتفاقيه» از عدم توجه هيأت‌رئيسه اين فراکسيون به نظرات ساير اعضا و فعال‌نبودن کميته‌هاي فراکسيون به‌عنوان نقاط ضعف فراکسيون اميد ياد کرده و گفته بود: «واقعيت امر اين است که فراکسيون اميد براي فعاليت سال دوم خود نياز به آسيب‌شناسي جدي‌ای دارد زيرا اگر نقاط ضعف و قوت خويش در طول يک ‌سال گذشته را مورد ارزيابي قرار ندهد، روند کند فعاليت‌هاي آن تداوم پيدا خواهد کرد.»
مرجع : روزنامه وقايع‌اتفاقيه