به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۳۵۹۷۲

کالری منفی؛ واقعی یا ساختگی؟

گروه سلامت: آیا یک ماده غذایی می تواند به انرژی بیشتری برای گوارش نسبت به میزان کالری که ارائه می کند، نیاز داشته باشد؟
برای فردی که در تلاش برای کاهش وزن است، هیچ چیزی جذاب‌تر از مفهوم کالری منفی نیست.
کالری منفی چیست؟
ایده ساده است: غذایی مصرف می کنید که به اندازه ای سخت است که عمل جویدن آن انرژی بیشتری نسبت به کالری مصرفی می سوزاند یا چیزی مصرف می کنید که بیشتر از آب تشکیل شده و از این رو گوارش آن کالری ها را خنثی می کند. بر اساس این اطلاعات ایده امکان لذت بردن از برخی مواد غذایی بدون احساس گناه شکل گرفته است.
کدام مواد غذایی دارای کالری منفی هستند؟
تالارهای گفتگوی مختلف در اینترنت مواد غذایی مختلفی را به عنوان گزینه های دارای کالری منفی معرفی می کنند، که از آن جمله می توان به کرفس، گریپ فروت، و فلفل چیلی اشاره کرد.
حقیقت از چه قرار است؟
همانند بسیاری از طرح های چشمگیر و جذاب کاهش وزن، کالری منفی نیز گزینه ای غیر واقعی محسوب می شود. شما نمی توانید تنها با غذا خوردن کالری های خالص را بسوزانید. سوزاندن کالری با انجام فعالیت های دیگر مانند ورزش کردن بسیاری ساده‌تر است. بنابر گزارش کلینیک مایو، بدن انسان تنها 5 تا 10 درصد از انرژی کلی خود را صرف گوارش مواد مغذی موجود در غذا می کند. در حقیقت، روشی که بدن غذا را پردازش می کند، به سوخت و ساز شما بستگی دارد.
مواد غذایی مانند کرفس و دیگر سبزیجات غیر نشاسته ای که حاوی کالری کمی هستند، اگرچه مقدار اندکی کالری فراهم می کنند، اما همچنان نیازمند انرژی برای گوارش هستند. اما حتی این قبیل مواد غذایی کم کالری همچنان کالری بیشتری از میزان کالری مصرفی برای گوارش آنها تامین می کنند. پس اگرچه از نظر تئوری در اختیار داشتن یک ماده غذایی کالری منفی امکان پذیر است، اما هیچ مدرک علمی برای پشتیبانی از این مساله تا به امروز ارائه نشده است. این به معنای آن نیست که نباید کرفس مصرف کنید. در حقیقت، سبزیجات غیر نشاسته ای میان وعده کم کالری خوبی برای افرادی هستند که تلاش می کنند یک زندگی سالم داشته باشند.
اگر امیدوار بودید که افسانه کالری منفی حقیقت داشته باشد، بدانید که در جهان تنها نیستید. افراد بسیاری به کاهش وزن امید دارند. اما کلید کاهش وزن جستجوی مواد غذایی که می توانید بدون احساس گناه آنها را مصرف کنید، محسوب نمی شود، بلکه باید بر سبزیجات و گوشت های بدون چربی متمرکز شوید، به فهرست مواد مغذی روی غذاها بیشتر توجه کنید، هنگام حضور در رستوران انتخاب های هوشمندانه‌تری داشته باشید و از جایگزین هایی سالم برای مواد غذایی ناسالم و کم ارزش استفاده کنید. همان گونه که مشخص است، رژیم گرفتن درباره محدود کردن برخی چیزها نیست و بیشتر بر انتخاب مواد غذایی که مواد مغذی مهم را برای بدن تامین می کنند، تاکید دارد. پس اگر دوست دارید مواد غذایی مانند کرفس که فکر می کردید کالری منفی دارند را مصرف کنید، تردید نداشته باشید. این ماده غذایی از کالری کمی برخوردار است، اما مواد مغذی موجود در آن برای کمک به حفظ سلامت و قدرت شما ضروری هستند.