به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۳۵۹۹۰
نقش نمايندگان خوزستان و چهارمحال بختیاری در راي نياوردن بيطرف

يك نماينده: بیطرف آمده بود که وزیر نشود

گروه اقتصادي: نماینده مردم شهرکرد در مجلس ضمن بیان پشت‌پرده جلسه میدان آرژانتین ۴ نفر از نمایندگان با وزیر پیشنهادی نیرو، تاکید کرد که عدم رای‌آوری بیطرف به دلائل سیاسی نبوده و دغدغه‌های زیست‌محیطی مجلس منجر به اتخاذ این تصمیم جمعی شد.
اردشیر نوریان با اشاره به ماجراهای دنباله‌دار رای عدم اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف و مسائلی که درمورد برگزاری جلسه ۴ نفر از نمایندگان در ساختمان میدان آرژانتین مطرح شد، گفت: موضوع رای اعتماد به بیطرف تبدیل به موضوعی سهل ممتنع شده است. از طرفی بیان این موضوع بسیار ساده است و از دیگرسو برخی پیچیدگی‌ها به‌خاطر نگاه خاص به این مسئله وجود دارد.

علل غیرسیاسی عدم رای‌آوری بیطرف
او گفت: نکته حائز اهمیت این است که رای عدم اعتماد به بیطرف به هیچ عنوان سیاسی نبوده و یک مسئله کاملاً تخصصی است که به عقبه و گذشته عملکرد و مواضعی که در حوزه تخصصی نیرو و به‌ویژه بحث بحران آب و سدسازی‌ها داشت، مربوط است. همچنین عدم رای‌آوری بیطرف به برنامه‌هایی که ارائه شد، ارتباط دارد و این درحالی است که متاسفانه وزیر پیشنهادی نیرو اساساً برنامه مدون و مشخصی در حوزه نیرو، آب و برق ارائه نکرد.

بیطرف آمده بود که وزیر نشود!
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه تعامل وزیر پیشنهادی نیرو با نمایندگان و با تاکید بر عدم پاسخگویی بیطرف به سوالات خاطرنشان کرد: آن‌چنان که برخی از دوستان نیز گفته‌اند، آقای بیطرف شخصاً نیز تمایلی به قبول مسئولیت نداشت و به‌قولی آمده بود که وزیر نشود! او اضافه کرد: دفاع ضعیف، عدم پاسخگویی به انتقادها و اشکالاتی که مطرح بود ازجمله مسائلی است که این ظن را تقویت می‌کند که بیطرف برای وزارت نیامده بود.

مطالبات نمایندگان در جلسه میدان آرژانتین با بیطرف
نوریان با اشاره به حواشی مربوط به جلسه آرژانتین بیطرف و ۴ نماینده مجلس تاکید کرد: در آن جلسه بنده نیز حضور داشتم و اساساً بحث باج‌خواهی و حرف‌های غیرصحیح که گفته می‌شود، مطرح نیست. در آن جلسه بنده و ۳ نفر از نمایندگان دیدگاه‌های کارشناسی خود را مطرح کرده و تاکید کردیم در برنامه‌های راهبردی وزارت نیرو باید دغدغه‌های زیست‌محیطی را درنظر داشته باشد و حق‌آبه‌ها را افزایش داده و توسعه صنعت کشاورزی را در استان‌های مبدع تولیدکننده آب درنظر بگیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این اهم مسائلی است که در آن جلسه مطرح شد و واقعیت این است که این نکات، نه باج‌خواهی، غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و نه مسائل محلی و منطقه‌ایست؛ بلکه مربوط به کل استان‌های کشور است.

برگزاری جلسات خارج مجلس نمایندگان و مسئولان معمول است
نماینده مردم شهرکرد در مجلس در پاسخ به سوالی درباره نفس برگزاری جلسات نمایندگان و مسئولان خارج از مجلس و جدا از روال عادی جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: اولاً که این یک روال عادی و معمول است و در ثانی مهندس بیطرف در کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی، صحن علنی و حاشیه صحن حضور پیدا کرده و آن‌جا هم همین مسائل مطرح شده است.

نمایندگان برای بیطرف به‌عنوان مدیری انقلابی احترام قائلند
نوریان در پاسخ به این سوال که با این حساب علت برگزاری جلسه آرژانتین چه بود، گفت: آن جلسه صرفاً به‌منظور ارائه راهکار و کمک فکری به بیطرف برای ارائه پاسخ منطقی به این دغدغه‌ها بوده است. درواقع ما به وزیر پیشنهادی نیرو این کمک را می‌کردیم که نمایندگان با خود آقای بیطرف هیچ مشکلی ندارند و اتفاقاً برای ایشان به‌عنوان فردی انقلابی و مدیری توانمند که سال‌ها در حوزه‌های مختلف زحمت کشیده، احترام ویژه قائل هستند اما باتوجه به نحوه تعامل ضعیفی که با مجلس برقرار شده بود، بنا داشتیم دغدغه‌ها را در یک جلسه غیررسمی به‌صورت شفاف بیان کنیم و از بیطرف بخواهیم در نطق دفاعیه خود به این سوالات پاسخی دقیق و شفاف بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این مسئله که نمایندگان حاضر در این جلسه عمدتاً از استان‌های مناطق زاگرس‌نشین بودند که انتقاداتی را در بحث انتقال آب به استان یزد در وزارت بیطرف داشتند، گفت: مسئله انتقال آب، معضل استان‌های جنوبی، غربی، جنوب غرب، استان‌های مرکزی، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، استان مازندران و بسیاری دیگر از مناطق کشورمان است که با این مسئله درگیر هستند.

مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری قربانی اصلی برنامه غیرکارشناسی بیطرف هستند
نماینده شهرکرد در مجلس تصریح کرد: البته این گفته به آن معنا نیست که نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری در رای عدم اعتماد به بیطرف بی‌تاثیر بوده‌اند. قطعاً نمی‌توان نقش این نمایندگان را نادیده گرفت؛ چرا که مردم این استان‌ها قربانی اقدامات قبلی بوده و با رنج و مشقت مردم در حوزه‌های انتخابیه سر و کار داریم و نمی‌توانستیم اجازه دهیم بار دیگر یک برنامه غیرکارشناسی و غلط بر مشکلات مردم بیافزاید.

موضوع عدم رای‌اعتماد به هیچ عنوان سیاسی نبود
او در واکنش به این پرسش که باتوجه به مرز باریک میان مباحث و دغدغه‌های زیست‌محیطی به‌عنوان علت عدم رای‌آوری بیطرف که قاعدتاً باید از سوی جریان اصلاحات به‌عنوان یک جریان سیاسی داعیه‌دار پیشروی و روشن‌فکری مورد استقبال قرار گیرد و کوته‌بینی در مباحث زیست‌محیطی و تقلیل این مسائل مهم به اولویت‌های منطقه‌ای و استانی که طبیعتاً چندان جایگاهی در تفکر اصلاح‌طلبی ندارد، علت عدم رای‌آوری وزیر پیشنهادی نیرو کدام است، گفت: موضوع عدم رای‌اعتماد به هیچ عنوان سیاسی نبود. موضوع کاملاً مربوط بود به مباحث زیست‌محیطی و بحران آب و خلائی که در برنامه‌های بیطرف وجود داشت.
نوریان در پایان ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به علت بیان مطالبی ازسوی بهروز نعمتی مبنی بر بیان حقایق و پشت‌پرده جلسه آرژانتین در یک مناظره علنی، تاکید کرد که در این رابطه باید از خود نعمتی سوال شود.

به گزارش ایلنا، در پی عدم رای‌آوری حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، جواد امام از چهره‌های اصلاح‌طلب نزدیک به بیطرف مدعی شد که غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب گچساران و باشت و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بهروز نعمتی نماینده اصولگرای تهران و سخنگوی هیات رییسه مجلس، اردشیر نوریان نماینده اعتدال‌گرای شهرکرد و ازجمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و فریدون حسن‌وند نماینده اصولگرای اندیمشک و رییس کمیسیون انرژی مجلس در جلسه‌ای با حضور حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو اقدام به باج‌خواهی کرده‌اند که این مسئله با تکذیب شدید بهروز نعمتی یکی از این چهار نماینده مجلس روبرو شده بود.