به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۳۶۰۳۷
​با ثبت زمین‌لرزه‌های متوالی،

کره شمالی و ششمین آزمایش هسته‌ای

گروه بین الملل: دو زمین لرزه بزرگ در نزدیکی کره شمالی که احتمال دارد نشان دهنده ششمین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ باشد، ثبت شد. در همین حال ژاپن نیز تایید کرده که کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام داده است.
کره شمالی و ششمین آزمایش هسته‌ای
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز لرزه نگاری چین زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر در کره شمالی ثبت کرد که می‌تواند ناشی از یک انفجار مشکوک باشد. همچنین سازمان آب و هوایی کره‌ جنوبی درباره این زمین‌لرزه اعلام کرد: یک زمین لرزه "مصنوعی" به بزرگی ۵.۶ ریشتر در نواحی استان هامگیونگ در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر به وقت محلی ثبت شد. ارتش کره‌ جنوبی تایید کرد که این زمین لرزه مصنوعی در اطراف تاسیسات هسته‌ای کره شمالی رخ داده است. دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی نیز اعلام کرد که ممکن است پیونگ یانگ ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده باشد. خبرگزاری یونهاپ کره‌ جنوبی اعلام کرد: سئول نشست شورای امنیت ملی را پس از وقوع چنین حادثه‌ای تشکیل خواهد داد. ارتش کره جنوبی هم سطح آمادگی و هشدار خود را افزایش داده است.

همچنین ساعاتی بعد دومین زمین لرزه به بزرگی ۴.۶ ریشتر در اطراف تاسیسات آزمایش هسته‌ای کره شمالی به ثبت رسید. کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را سال گذشته میلادی در سپتامبر انجام داد. آزمایش امروز نیز اگر تایید شود گام دیگری از سوی کره شمالی برای به دست آوردن موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است که می‌توانند به خاک ایالات متحده برسند.

ساخت بمب هیدروژنی با قابلیت نصب بر روی موشک بالستیک
خبرهای مربوط به آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی در حالی منتشر شده که ساعاتی قبل از آن اعلام شد این کشور سلاح‌ هسته‌ای جدید پیشرفته‌تری ساخته است که «قدرت تخریب بسیار بالایی» دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از "بمبی هیدروژنی" بازدید کرده که "قابلیت نصب بر روی یک موشک بالستیک بین‌قاره‌ای" را دارد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد، قدرت این بمب هیدروژنی معادل صدها کیلوتن است و قابلیت عملکرد در ارتفاعات بالا را دارد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، قطعات بومی این سلاح به پیونگ‌یانگ اجازه می‌دهد از آن به هر تعداد که بخواهد، تولید کند. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نیز در این زمینه گزارش داد، پیونگ‌یانگ مدعی شده که با موفقیت بمبی هیدروژنی ساخته که بر روی موشک دوربرد قابل نصب است. این در حالی است که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی در این باره صحبت کردند. آبه گفت: نیاز به همکاری قوی بین دو کشور و کره‌جنوبی در مواجهه با تهدیدات روزافزون کره‌شمالی وجود دارد. وی بعد از این تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: من و ترامپ توافق کردیم فشارها بر کره‌شمالی را افزایش دهیم.




مرجع : ایسنا