به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۳۶۱۰۳
صدراعظم آلمان:

ترکیه نباید به عضویت اتحادیه اروپا درآید!

گروه بين‌الملل: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: شما دیگر هرگز مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا را نخواهید دید.
ترکیه نباید به عضویت اتحادیه اروپا درآید!
به گزارش رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان می گوید روشن است که ترکیه نباید به عضویت اتحادیه اروپا درآید. مارتین شولتس رهبر حزب سوسیال دمکرات در آغاز تنها مناظره تلویزیونی زنده میان وی و رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان (آنگلا مرکل) در باب تنشهای اخیر میان آلمان و ترکیه گفت: اگر من صدراعظم آلمان شوم، مذاکرات ورود این کشور به اتحادیه اروپا را متوقف خواهم کرد. وی افزود: با وجودی که مدتها از ورود ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت می کردم اما رفتار ترکیه، دیگر هیچ انتخابی را (جز توقف مذاکرات ورود به اتحادیه) باقی نگذارده است. چون ترکیه از خطوط قرمز تعیین شده، گذر کرده است. 

در مقابل مرکل نیز با توجه به بازداشت چند تن از شهروندان آلمانی تبار در ترکیه، اعمال فشار اقتصادی به این کشور را خواستار شد. وی افزود: ترکیه با سرعت نفس گیری در حال دور شدن از تمامی شیوه ها و روشهای دموکراتیک است. به همین خاطر اینکه ما به طور مثال در مورد سفر به ترکیه، هشدارهای خود را جدی تر کرده ایم، این، امری قابل تصور است. مرکل سپس در خصوص اینکه (ظرف) چینی کاربست دیپلماسی در مورد ترکیه در حال شکستن است، گفت: در حال حاضر هیچ مذاکره ای در این باره با طرفهای ترکیه ای انجام نشده است. او خطاب به سوسیال دموکراتها (حزب مارتین شولتس) گفت: شما دیگر هرگز مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا را نخواهید دید. وی اظهار داشت: چنانچه دولت ترکیه بخواهد فشار خود بر ترکیه ای های مقیم آلمان را افزایش دهد، این اقدام را تحمل نخواهد کرد. 

مرکل در تبیین مواضعش در مورد تنشهای اخیر میان آلمان و ترکیه اظهار داشت: با توجه به آنکه به تنهایی نمی توانیم آلمان مقتدر باقی بمانیم، معتقدم که باید کمکهایمان (به ترکیه)را به حال تعلیق درآوریم. در واقع من قصد ندارم که در ارتباط با ترکیه به همه چیز پایان دهم. زیرا باید ملاحظه شهروندان ترکیه ای در آلمان را نیز بکنیم. من به دنبال آن نیستم که در این مبارزات انتخاباتی شاهد باشم که چه کسی (از ما) موضع تندتری در برابر ترکیه از خود نشان خواهد داد. آنچه من به طور خاص در این زمان به دنبالش هستم آن است که به اتباع آلمانی که هم اکنون در ترکیه در بازداشت هستند، کمک کنم. 

شولتس هم در ادامه اظهاراتش در مورد ترکیه خاطر نشان کرد: در صورتی که صدراعظم آلمان شوم، پس از ورود به این سمت به شورای اروپا پیشنهاد می کنم به مذاکرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا پایان دهند. من معتقدم که آقای اردوغان کسی است که کلیه ارزشهای پایه و مبنایی اتحادیه اروپا را زیر سئوال می برد. وی افزود: امروز در ترکیه، یک کودتای متقابل در جریان است. بنابراین لازم است پولهایی که می بایست در ترکیه به گردش افتند، مسدود کنیم. 

مرکل نیز در ادامه اظهارات خود در مورد ترکیه در پاسخ به این سئوال یکی از مجریان مناظره زنده تلویزیونی که آیا شما تاکنون برای آزادی دوازده شهروند آلمانی دربند در ترکیه کاری کرده اید، اظهار داشت: این طور نبوده است که کاری در این زمینه نکرده باشم. چون مساله، آن چیزی است که بر شهروندان آلمانی در ترکیه می گذرد. برای آزادی این افراد از کلیه مجاری و کانالهای ارتباطی خود در حال استفاده ایم. بنابراین لازم است در این مسیر به اعمال فشارهای اقتصادی بر ترکیه توجه داشته باشیم. البته نباید دست به اقدامات یکجانبه بزنیم. از اینرو من دیگر قائل به ادامه مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا نیستم.

مارتین شولتس در ادامه اظهاراتش در مورد ترکیه گفت: ترکیه به مثال بدی تبدیل شده است. بنابراین در صورتی که صدراعظم آلمان شوم، هم به توافقنامه میزبان آوارگان اتحادیه اروپا و ترکیه و هم به مذاکرات ورود این کشور به اتحادیه اروپا پایان خواهم داد. در واقع صدراعظم جدید آلمان موظف است برای حفاظت از جمهوری فدرال آلمان به این روابط خاتمه دهد.