به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۱۳۶۱۸۶

30هزار مسلمان بدون غذا در مرز بنگلادش

گروه بین الملل: دهها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در پی عملیات های ارتش میانمار در شمال غرب این کشور در مرز بنگلادش گیر افتاده اند و به آب، دارو و غذا دسترسی ندارند.
30هزار مسلمان بدون غذا در مرز بنگلادش
به گزارش تارنمای شبکه سی.ان.ان، عکس های ماهواره ای که دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه منتشر کرده، نشان می دهد که در جریان درگیری های نیروها مسلح میانمار و شبه نظامیان محلی تمام روستاها به آتش کشیده شده و مردم روهینگیا تقلا می کنند از منطقه بگریزند. تاکنون بیش از 73 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از مرز عبور کرده اند. اما گزارش های رسیده از ایالت راخین حکایت از آن دارد که دستکم سی هزار روهینگیا در مناطق کوهستانی گیر افتاده اند و به ذخایر آب، دارو و غذا دسترسی ندارند. 

ویدیوهایی که در اختیار سی.ان.ان قرار گرفته است نشان می دهد که دهها زن و مرد و کودک در کوه ها و میان جنگل گیر افتاده اند. آنها در پناهگاه های موقتی که از شاخ و برگ درختان ساخته اند، زندگی می کنند. دیدبان حقوق بشر از میانمار خواسته است به ناظران مستقل اجازه دهد وارد استان راخین در شمال غرب این کشور شوند. در همین حال، ملاله یوسف زی برنده جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی از رهبران میانمار که او هم برنده جایزه صلح نوبل است، خواست تا خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کند. وی در بیانیه ای نوشت: هر بار که اخبار را می شنوم قلبم با دیدن رنج مسلمانان روهینگیا در میانمار می شکند.

روهینگیاها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند. میانمار آنها را بنگلادشی و بنگلادش آنها را میانماری می دانند. این دومین بار در سالجاری میلادی است که عملیات ارشد موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد. ارتش شبه نظامیان محلی را تروریست نامیده و آنها را عامل بروز خشونت های اخیر می داند. دو هفته پیش در حمله شبه نظامیان به پست های امنیتی 12 نفر کشته شدند. از آن هنگام «عملیات پاکسازی» ارتش شروع شده است. 
مرجع : ایرنا