کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیرکل سازمان ملل:

خطر اتمی کره‌ شمالی، یک بحران است

15 شهريور 1396 ساعت 15:00

گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل "به وضوح" آزمایش موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را محکوم کرد و این اقدامات را "عامل بی‌ثبات کننده برای منطقه و امنیت بین‌المللی" توصیف کرد.


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: بار دیگر پیونگ‌یانگ هنجار جهانی علیه انفجارهای آزمایش اتمی را زیر پا گذاشت و شورای امنیت و جامعه بین‌المللی را به چالش کشید. بار دیگر، کره‌شمالی بی‌پروا جان میلیون‌ها انسان از جمله شهروندان خودش را به خطر انداخته است که با خشکسالی، گرسنگی و نقض‌های جدی حقوق بشری مواجه هستند. خطر هسته‌ای کره‌شمالی خطرناک‌ترین بحران است. گوترش مجددا از مقام‌های کره‌شمالی خواست تا از مقررات بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۳۷۱ شورای امنیت که ماه گذشته تصویب شد، تبعیت کنند.


او همچنین با استقبال از جلسه اخیر شورای امنیت گفت: همبستگی در این شورا برای رسیدگی به بحران کره‌شمالی ضروری است. این همبستگی همچنین فرصتی برای اقدامات دیپلماتیک با هدف کاهش تنش‌، افزایش اعتماد و جلوگیری از اقدامات تنش‌آلود که تماما هدفش خلع سلاح هسته‌ای کره است، ایجاد می‌کند. دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد گفت‌وگو و ارتباط برای پیشگیری از سوءبرداشت ضروری است. او تشریح کرد: اظهارات جنگ‌طلبانه ممکن است به تبعات ناخواسته منجر شود. این راه‌حل باید سیاسی باشد. تبعات بالقوه یک اقدام نظامی بسیار وحشتناک است. به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد آماده حمایت از تمامی تلاش‌ها در مسیر حصول یک راه حل مسالمت‌آمیز هستم و خصوصا همانطور که گفتم، خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از دولت میانمار خواست یا به مسلمانان ایالت راخین تابعیت دهد یا وضعیت حقوقی آنان را مشخص کند. او در ادامه از خشونت‌های اواخر اوت که ۱۲۵ هزار تن ارا مجبور به فرار کرده و این منطقه را به سمت بی‌ثباتی هدایت می‌کند، ابراز نگرانی کرد. گوترش گفت: من حملات اخیر "ارتش رهایی آراکان روهینجا" را محکوم می‌کنم اما اکنون مکررا گزارش‌هایی از خشونت نیروهای امنیتی میانمار به دست ما می‌رسد که از جمله شامل حملات کورکورانه است. ما نسبت به وضعیت امنیتی، انسانی و شرایط حقوق بشری در راخین نگرانیم و معتقدیم که این رویکرد تنها منجر به افزایش افراطگرایی می‌شود. 


کد مطلب: 136304

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136304/خطر-اتمی-کره-شمالی-یک-بحران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir