به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۳۶۳۷۸

رشد 5درصدی سفرگردشگران‌غربی به ایران

گروه جامعه: آمارهای موسسه اطلاعات مسافرتی فوروارد کیز نشان می دهد طی یک سال گذشته تعداد گردشگران غربی وارد شده به ایران ۵ درصد افزایش یافته و از هر گردشگر غربی وارد شده به ایران یک نفر آمریکایی است.
به گزارش تسنیم به نقل از فاکس نیوز، آمارهای موسسه اطلاعات مسافرتی فوروارد کیز نشان می دهد که در فاصله اول سپتامبر 2016 تا اول سپتامبر امسال، تعداد گردشگران غربی وارد شده به ایران 5 درصد افزایش یافته و گردشگران آمریکایی 14.5 درصد کل گردشگران غربی سفر کرده به ایران را تشکیل داده اند. اولیویر جاگر، مدیرعامل شرکت فوروارد کیز گفت: «تغییرات سیاسی در ایران این کشور را به مقصدی جذاب تر برای سفر و احتمالا کسب و کار تبدیل کرده است... من انتظار دارم تا جایی که ظرفیت فرودگاهی ایران اجازه می دهد، تعداد گردشگران باز هم افزایش یابد.»

در طی سال گذشته، به صورت هفتگی 10 پرواز جدید از اروپا و انگلیس به ایران انجام شده است و سفر کردن به ایران ساده تر و بی دردسرتر شده است. کل سهم گردشگری و سفر از تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 میلادی 7.7 درصد بوده است و انتظار می رود این رقم در سال 2017 حدود 4.9 درصد افزایش یابد. مقامات ایرانی ادعا می کنند ایران در طی سال گذشته بیش از 8.3 میلیارد دلار از گردشگری درآمد داشته که 11 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد. حدود 5.5 میلیون گردشگر در این مدت وارد خاک ایران شده اند.

ایران گوش تا گوش پر از بازارهای قدیمی، موزه ها، مساجد، مجسمه ها، باغ ها و بناهای دیدنی و خرابه های تاریخی و چشم اندازهای طبیعی دیدنی است و این جذابیت ها موجب شده تا ماجراجویان غربی هر روز بیش از دیروز به ایران علاقمند شوند. نیکولا کوزوتیک، رئیس بخش تحقیقات خاورمیانه در موسسه یورومانیتور گفت: «ایران یک ستاره درخشان است. پتانسیل این کشور بسیار زیاد است. ایران احتمالا به بازار گردشگری پیشرو در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل خواهد شد.»

جدیدترین گزارش یورومانیتور نشان می دهد که دولت فعلی ایران به دنبال تشویق گردشگری بین المللی است، زیرا بیش از هر چیز به درآمد نیاز دارد. گردشگران خارجی برای ورود به اکثر اماکن عمومی و نمایشگاه ها باید دو برابر شهروندان ایرانی پول پرداخت کنند. با وجود اینکه تحریم های دولت آمریکا علیه ایران همچنان پابرجاست، هتل های زنجیره ای غیر آمریکایی نظیر گروه آکور فرانسه، روتانای امارات و ملیای اسپانیا قبلا وارد بازار هتل داری ایران شده اند.

ایران همچنین در حال تبلیغ خود به عنوان مقصدی برای گردشگری سلامت است که بیماران کشورهای دیگر می توانند خدمات درمانی و جراحی مناسب را با قیمت های پایین دریافت کنند. اما به دلیل تحریم های سه دهه گذشته آمریکا، کارت های اعتباری غربی در این کشور کار نمی کند و اکثر گردشگران باید با خود پول نقد حمل کنند. نرخ ارتکاب جرم و جنایت در ایران بسیار پایین است و حملات تروریستی در مقایسه با سایر نقاط جهان خیلی به ندرت در این کشور رخ می دهد؛ ضمن اینکه ایرانیان در تمامی سنین افرادی میهمان نواز هستند.

سول گرینلند، مدیربازاریابی موسسه مسافرتی رسپانسیبل تراول گفت: «پیش فرض ها و ترس های شکل گرفته» احتمالا همچنان یکی از موانعی است که بسیاری را از سفر به ایران باز می دارد. اما در عین حال، ایران یک مکان بسیار جذاب برای کسانی است که ارزش و میراث فرهنگی را درک می کنند. به گفته جیم فیلیپس، محقق ارشد بنیاد هریتیج گفت: «با توجه به اینکه دولت نقش پررنگی در بخش گردشگری ایران دارد و درآمد این بخش قابل نقد شدن است، درآمدهای گردشگری می تواند موجب تقویت تهدیدات نظامی از جانب ایران شود.»