کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جدیدترین تصاویر از حلقه‌های زحل

19 شهريور 1396 ساعت 18:16

گروه علمی: "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) تصاویر باکیفیت و جدیدی از حلقه‌های زحل منتشر کرده است که در آخرین روزهای ماموریت کاسینی گرفته شده است.


به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، فضاپیمای "کاسینی"(Cassini)  روزهای پایانی ماموریت 13 ساله خود را در فضای اطراف سیاره زحل سپری می‌کند اما با این وجو همچنان تصاویر باکیفیت زیادی را تهیه کرده و به زمین ارسال می‌کند.ناسا جدیدترین تصاویر ارسالی از کاسینی را همزمان با شیرجه این فضاپیما به سمت زحل، منتشر کرده است.

در این تصاویر که تاریخ ثبت آن 4 ژوئن بوده است، با کیفیت حلقه B زحل دیده می‌شود.ناسا در توصیف این تصویر نوشته است که در این تصویر فقط بخش‌های با طول موج قوی‌تر و قسمت‌های متراکم‌ با چگالی بالا از حلقه B دیده می‌شود و وضعیت بخش‌های داخلی این حلقه با بخش‌های دیگر آن متفاوت است.با وجود اینکه این عکس این حس را ایجاد می‌کند که فاصله دوربین با حلقه‌ها از قسمت پایین و راست عکس به طرف بالا و چپ آن در حال افزایش است، اما اینطور نیست.
مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که با توجه به نوع انتشار امواج، با فاصله گرفتن از محل وقوع هم‌فرکانسی(تشدید)، طول موج آنها کاهش می‌یابد و به همین دلیل دو طرف عکس به یک اندازه به دوربین نزدیک هستند و این تفاوت به خاطر تفاوت چگالی امواج است.در 13 سال گذشته که نمودار آن در تصویر زیر قابل مشاهده است کاسینی موفق به تصویربرداری و بررسی حلقه‌ها، قمرها و قطب‌های سیاره زحل شده است و توانسته است به دانشمندان در شناخت این سیاره زیبا و قمرهایش کمک فراوانی بکند. این ماموریت از یک زمستان در نیمکره شمالی زحل آغاز شده و حال که روزهای پایانی آن است فصل تابستان در این بخش از زحل آغاز شده است.

کشف نشانه‌هایی از آب و اقیانوس‌های زیرسطحی در قمر "انسلادوس"(Enceladus) یکی از دستاوردهای مهم کاسینی محسوب می‌شود.انسلادوس ششمین قمر بزرگ زحل محسوب می‌شود که در طول ماموریت کاسینی بارها مورد بررسی قرار گرفته و پوشیده از یخ است و می‌تواند کاندید خوبی برای میزبانی از حیات فرازمینی باشد.محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند تمام موارد مورد نیاز برای ایجاد حیات در این قمر وجود دارد.
محققان معتقدند اقیانوس زیرسطحی موجود در قمر انسلادوس تمام مواد مورد نیاز برای حیات موجودات زنده را دارد.تحلیل شیمیایی این اقیانوس‌ها قویا حاکی از این است که بستر دریای انسلادوس حاوی فواره های آب داغ است. همین فواره‌ها در بستر اقیانوس‌های زمین محل رشد و نمو ارگانیسم هاست.البته وجود این سیستم‌های هیدروترمال(گردش آب داغ) به خودی خود تضمین کننده وجود ارگانیسم‌ها در این قمر به قطر ۵۰۰ کیلومتر نیست و احتمال دارد محیط آن استریل باشد.
اما یافته‌های تازه دلیل قانع کننده ای برای بازگشت به این کره با ابزارهای پیشرفته فراهم می‌کند؛ ابزارهایی که بتوانند آب را برای یافتن شواهد زیستی بررسی کنند.وجود هیدروژن در این قمر می‌تواند منبع انرژی برای ایجاد حیات میکروبی در این قمر باشد و محققان امیدوارند بتوانند نشانه‌هایی از وجود حیات میکروبی در آن را بیابند.یکی از جذابیت‌های انسلادوس راحت بودن مطالعه زیر سطح یخی آن است چون این مواد با فواره‌ها به فضا پرتاب می‌شوند و کافی است فضاپیمایی مثل کاسینی از میان آن رد شود.
برای وجود حیات علاوه بر آب و منبع انرژی نیاز به شش فاکتور دیگر وجود دارد. این فاکتورها عبارتند از کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، گوگرد و فسفر.دو مورد آخر هنوز در اقیانوس‌های انسلادوس کشف نشده‌اند اما محققان معتقدند با توجه به هسته سنگی این قمر احتمالا این دو عنصر نیز در انسلادوس یافت می‌شوند.
در حال حاضر فضاپیمای کاسینی در حال اتمام آخرین شیرجه مداری خود است و از فردا برای شیرجه نهایی و نابودی کامل در جو زحل آماده می‌شود که روند انجام مراحل آن در تصویر زیر مشاهده می‌شود.

کاسینی پس از 13 سال تحقیق و تصویربرداری از زحل، حلقه‌ها و قمرهای آن به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و آخرین شیرجه خود به سمت زحل را در روز یکشنبه 19 شهریور انجام خواهد داد.کاسینی آخرین عکس خود را در حدود ساعت 30 دقیقه بامداد 15 سپتامبر(23 شهریور) به وقت تهران خواهد گرفت و سپس تمام داده‌های خود را به زمین ارسال خواهد کرد و پس از آن آنتن خود را به سمت زمین برمی‌گرداند تا به صورت همزمان تمام داده‌های خود را تا نابودی در جو زحل به زمین ارسال خواهد کرد و نهایتا ارتباط آن در ساعت 16:24 به وقت تهران با زمین قطع خواهد شد.


کد مطلب: 136491

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136491/جدیدترین-تصاویر-حلقه-های-زحل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir