به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۳۶۵۳۴

رفتار حرفه‌ای یک وزیر دولت دوازدهم

روزنامه بهار: حوادثی که در چند سال اخیر رخ داده است را به خاطر بیاورید. نیازی نیست به گذشته‌های دور هم برویم، همین چند ماه اخیر را مرور کنیم؛ از آتش سوزی مهیب در ساختمان پلاسکو تا برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان سمنان، از حادثه‌تروریستی در مجلس تا حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله. با نگاهی به همه این حوادث شاهد آن هستیم که همه این‌ها با وجود تفاوت‌های آشکاری که با هم دارند در یک مورد مشترکند و آن رفتار غیرحرفه‌ای مسئولان ذی‌ربط در مواجهه با پرسش‌ها و اعتراضات مردم و رسانه‌ها بوده است.

با نگاهی دوباره به همه وقایع ناگوار ماه‌های اخیر (و همین‌طور در سال‌های قبل) می‌توانیم شاهد نوعی از رفتار و گفتار آماتورگونه از سوی مسئولان در هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرند را شاهد باشیم. این نوع رفتار لزوما به معنای ضعف مدیریتی مسئولان می‌تواند نباشد و شاید اقدامات و اظهاراتی که در هنگام حادثه داشته‌اند و جنجال به پا کرده است و موجب ناراحتی مردم هم شده است، عمل و حرف نادرستی هم نباشد اما به واسطه نوع عمل و شکل بیان مسئول مربوطه در آن شرایط خاص با اعتراض مردم و رسانه‌ها روبه‌رو شده است.

حالا و با چنین سابقه‌ای نگاهی داشته باشیم به رفتار و گفتار وزیر آموزش‌پرورش در مواجهه با حادثه تلخ تصادف اتوبوس دانش‌آموزان که باعث از دست دادن جمعی از دختران نوجوان دانش‌آموز شد. چند روزی از تکیه زدن سیدمحمد بطحائی به صندلی وزارت آموزش‌وپرورش نگذشته بود که این واقعه ناگوار رخ داد. آقای وزیر، برخلاف نمونه‌های مشابه تلاش کرد در آن شرایط حساس از بیان مطالبی که می‌تواند تنش‌ و حساسیت را افزایش دهد بپرهیزد و در برابر جوّ سنگین انتقادات که بخش قابل توجهی از آن‌ها‌ هم به حق بوده است از خود واکنشی غیرحرفه‌ای مانند آنچه مشابهش را در حوادث گذشته شاهد بودیم نشان نداد.

استفاده به موقع و درست از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای همراه کردن مردم خشمگین و غمزده از این حادثه و گزارش روزانه از اقدامات صورت گرفته توسط شخص وزیر از دیگر اقداماتی بود که سبب کاهش آلام جامعه شد. از طرف دیگر از این واقعیت هم نمی‌توان به سادگی گذشت که وزیر آموزش‌وپرورش به واسطه سابقه غیر سیاسی‌اش آن‌چنان تحت فشار رسانه‌های منتسب به جناح‌های سیاسی هم قرار نگرفته است. این شانس آقای وزیر را می‌توان با مقایسه عملکرد سازمان سیاسی-رسانه‌ای صداوسیما در مواجهه با حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان  با حادثه چندی پیش تصادف قطار در ایستگاه هفت‌خوان به خوبی مشاهده کرد.  به طور خلاصه می‌توان گفت که همه این موارد از مواجهه وزیر با حادثه تا سابقه غیرسیاسی بطحائی و عدم فشار رسانه‌ها باعث شده است که بتوان عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش را در قیاس با دیگر مسئولان در حادثه‌های اخیر رفتاری نسبتاً حرفه‌ای دانست.