به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۱ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۱۳۶۵۷۰
سیگار الکترونیکی هیچ تاثیری در ترک سیگار ندارد

سیگار الکترونیکی؛ گرگی در پوستین بره

گروه علمی: برخی تبلیغات، سیگار الکترونیکی را جایگزین سالم سیگار معرفی و ادعا می کنند این محصول به ترک سیگار کمک می کند؛ در صورتی که تحقیقات علمی نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی هیچ تاثیری در ترک سیگار ندارد و مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می کند.
سیگار الکترونیکی؛ گرگی در پوستین بره
به گزارش  ایرنا، مطالعات صورت گرفته در موسسه کارولینسکا و دانشکده دندرید در استکهلم سوئد نشان می‌دهد که سیگار الکترونیکی منجر به افزایش تصلب شرایین، فشار خون و ضربان قلب می‌شود.اولین بار است که مطالعات، آثار سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین را بر تصلب شرایین نشان می‌دهد، عارضه ای که از مهمترین دلایل حمله قلبی و سکته مغزی است. مطالعه دیگری با بررسی 122 سیگار الکترونیکی موجود در بازار نشان می‌دهد تمام این محصولات حاوی حداقل یک ماده مضر هستند که در طبقه بندی سازمان ملل متحد به عنوان مواد مضر قرار دارند. از طرف دیگر براساس مطالعات، سیگارهای الکترونیکی اغلب همراه با سیگارهای عادی استفاده می‌شوند و همین امر تشدید علایم تنفسی از جمله سرفه و خس خس سینه را به دنبال دارد. این مطالعات نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی به هیچ وجه به ترک سیگار کمک نمی‌کند. نتیجه این تحقیقات در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا ارایه شده است.

چندی پیش نیز مطالعات محققان دانشگاه جان هاپکینز در مریلند، دانشگاه علوم پزشکی تنسی و موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان داد که سیگار الکترونیکی باعث عفونت ریه می شود.براساس نتایج بررسی مدل های حیوانی، قرارگرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی، باعث آسیب ریه و منجر به عفونت می شود. بخار e-cigarettes نیز حاوی رادیکال های آزاد (اتم ها و مولکول هایی که برای سلول ها سمی هستند) است و به ریه آسیب می زند. سطح ماکروفاژهای ریه افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می کنند، بیشتر از حد طبیعی است. ماکروفاژ یک نوع از سلول های سفید خون است که سلول های آسیب دیده و مرده را حذف می کند؛ مدل های حیوانی نشان می دهد که این عارضه در صورت بروز آنفلوآنزا و ذات الریه جدی تر می شود. تحقیقات حاکی است میزان رادیکال های آزاد سیگار الکترونیکی، فقط یک درصد کمتر از دود سیگار معمولی است.مطالعات انجام شده در مورد موش هایی که در معرض e-cigarettes قرار دارند نیز نشان می دهد:
-سطح استرس اکسیداتیو (آسیب وارد شده به دلیل رادیکال های آزاد) در این موش ها بیشتر است.
-در صورت ابتلا به عفونت پنومونی استرپتوکوکی، باکتری های ریه افزایش می یابد.
-در صورت بروز آنفلوآنزا، شاخص بیماری شدیدتر و احتمال مرگ بیشتر است.
-تعداد ماکروفازهای ریه در این موش ها بیشتر است.
سازمان جهانی بهداشت چندی پیش خواستار تصویب قوانین جدی ‌تر و ممنوعیت های بیشتری در مورد استعمال سیگار الکترونیکی به ویژه در محیط های بسته و فروش آن به کودکان و نوجوانان شد. زنان باردار، سالمندان، کودکان و نوجوانان، آسیب ‌پذیرترین اقشار جامعه در برابر دود سیگارهای الکترونیکی هستند. به ویژه ‌این که تعداد نوجوانان سیگاری در سال های 2008 تا 2012 به دو برابر افزایش یافته است. سیگار الکترونیکی وسیله‌ ای است که استعمال دخانیات را شبیه ‌سازی می‌ کند. این وسیله که ظاهری شبیه به سیگار دارد، به ‌واسطه تولید بخاراتی که بو و طعم شبیه به سیگار دارند، حس کشیدن سیگار را به مصرف ‌کننده القا می‌ کنند.سیگار الکترونیکی برای اولین بار در سال 2004 میلادی ساخته شد.طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا، نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی برای کودکان بسیار مضر است و باعث مسمومیت آنان می شود. به واقع، بدن کودکان در برابر سیگار الکترونیکی هیچ مصونیتی ندارد و باعث مسمومیت می شود. نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی از طریق چشم و پوست کودکان نیز جذب می شود و عوارض جانبی مانند استفراغ، حالت تهوع، بیش فعالی، احساس گرگرفتگی، سرگیجه، تپش قلب و سوزش چشم در این کودکان ایجاد می کند.