به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۱ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۳۶۵۸۲

بازار لوازم‌التحریر در قبضه طرح‌های بیگانه

گروه اقتصادی: این روزها با نزدیک شدن بازگشایی مدارس تب خرید لوازم التحریر هم بالا گرفته و دانش آموزان مشتاق‌تر از همیشه برای خرید کیف، کتاب، دفتر و نوشت افزار می‌شتابند.
بازار لوازم‌التحریر در قبضه طرح‌های بیگانه
به گزارش ایسنا، وجود لوازم التحریرهایی با طرح های ایرانی اسلامی نقشی موثر در ترویج فرهنگ دینی در بین دانش آموزان دارد بنابراین باید لوازم التحریرهایی که بین دانش آموزان ما توزیع می‌شود در بردارنده مفاهیم و قالب های ایرانی و اسلامی باشد.متاسفانه بازار و مغازه های لوازم التحریر بیانگر این است که این موضوع کاملا عکس است به طوری که طرح های داخلی بسیار کم رنگ و طرح های بیگانه به فراوانی در مغازه ها یافت می شود .

صارمی راد یکی از نوشت افزار فروشی های بجنوردی در گفت و گو با ایسنا، گفت: طرح و رنگ روی جلد لوازم التحریرهایی همچون دفتر، مداد رنگی، جامدادی و ... موجب می شود تا دانش آموزان آن را انتخاب کنند .وی با اشاره به اینکه بیشتر دانش آموزان ترجیح می دهند تا لوازم التحریرهای خارجی را خریداری کنند، افزود: در حقیقت لوازم التحریر ایرانی به لحاظ ترکیب رنگ و تصاویری که استفاده می شود از جذابیت کمتری برخوردار است در نتیجه بیشتر دانش آموزان ترجیح می دهند لوازم التحریر خارجی استفاده کنند. وی ادامه داد: اما تصاویر و رنگ های استفاده در لوازم التحریر ایرانی نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است.

وجود لوازم التحریرهای خارجی در بازار بلای جان تولیدات ایرانی 
یکی دیگر از فروشندگان لوازم تحریر در بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اکثر خریداران لوازم تحریر، خریدار محصولی با نمادهای صنعت سینمای خارجی هستند و کمتر کسی پیدا میشود که تمایلی به خرید لوازم تحریر با نماد ایرانی داشته باشد. اگر در مقابل دانش آموزی دفترچه ای با نماد برنامه های کارتونی خارجی چون بن تن، مرد عنکبوتی و سیندرلا و یا نمادهای برنامه های کاتونی ایرانی مانند مدرسه موش ها و شکرستان گذاشته شود، لوازم تحریر با تصاویر برنامه کارتونی خارجی برای خرید انتخاب می شود .وی تاکید کرد: وجود لوازم التحریرهای چینی، غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازار بلای جان تولیدات ایرانی شده است .به گفته وی محصولات خارجی با نیازسنجی درست بازار ایران و توجه به ذائقه‌ها، هنوز سردمدار بازار نوشت‌افزار هستند و محصولاتی با طرح و نقش‌های مورد پسند کودکان ایرانی وارد کشور می‌شود که باید مسوولین به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

برای جلوگیری از تاثیر فرهنگ بیگانه بر کودکانمان باید به دنبال تقویت فرهنگ خودی باشیم 
نورگلدی یزدانی یکی از اساتید دانشگاه در حوزه مشاوره نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در تربیت کودکان دو نوع روش وجود دارد که یک نوع تربیت به صورت مستقیم و نوع دیگر به روش غیرمستقیم است .وی با اشاره به اینکه نشانه ها و نمادها می توانند به طور غیر مستقیم در تربیت کودکان تاثیرگذار باشند، افزود: نمادها می توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، به ویژه نمادهای خارجی که به صورت انیمیشن و با رنگ آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می شود .وی ادامه داد: برای جلوگیری از تاثیر فرهنگ بیگانه بر کودکانمان باید به دنبال تقویت فرهنگ خودی باشیم و بر مدرسه نامرئی و تربیت غیرمستقیم کودکان مسلط شویم.

یزدانی گفت: اگر می خواهیم لوازم تحریر ایرانی اسلامی در بین دانش آموزان جایگاه خود را بیابد باید از ابزارهای فرهنگی دیگر مثل داستان، انیمیشن، تئاتر و عروسک های قوی استفاده شود .وی اظهار کرد: نمادها می توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، به ویژه نمادهای خارجی که به صورت انیمیشن و با رنگ آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می شود .یزدانی با اشاره به یادگیری مشاهده ای در کودکان، گفت: جامعه باید این آگاهی را داشته باشد که کودکان هر چیزی را که مشاهده می کنند یاد می گیرند و حاصل این یادگیری در نوجوانی به عملکرد تبدیل می شود .