به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۱۳۶۶۲۶
منصوری: اصلاح‌طلبان باید به فکر چهره‌سازی برای آینده باشد

سیدمحمد خاتمی نخ تسبیح اصلاحات

گروه سیاسی: یک عضو جمعیت زنان نواندیش مسلمان گفت: اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی در انتخابات اخیر به فکر بازسازی و رفع مشکلات درون جریان اصلاحات هستند آنان باید بدانند کلید موفقیت‌شان حفظ انسجام و ائتلاف است.
سیدمحمد خاتمی نخ تسبیح اصلاحات
آذر منصوری درباره سازوکار جریان اصلاحات در آینده و اینکه مطرح می‌شود اصلاح‌طلبان باید صورت جبهه‌ای عمل کنند، گفت: مساله اصلی که باید به آن توجه کنیم، حفظ انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان است که جریان اصلاحات هم به این باور رسیده است که باید این مهم در اولویت قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: امروز اصلاح‌طلبان می‌دانند در انتخابات با توجه به حفظ انسجام و استفاده از سازوکار جامع و مناسب که در برگیرنده همه طیف‌های موجود در جریان سیاسی اصلاحات است، استفاده کنند. این ائتلاف و انسجام باید حفظ شود و در ادامه فعالیت نباید خدشه‌ای به آن وارد شود.

جبهه‌ای عمل کردن در ادبیات سیاسی ایران مقطعی است
این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به این نکته که جبهه‌ای عمل کردن در ادبیات سیاسی ایران مقطعی است، عنوان کرد: جبهه‌ای عمل کردن و یا همان ائتلافی عمل کردن تا اطلاع ثانوی منحصر و محدود به انتخابات است. کارکرد سازه یا سامانه ائتلاف معطوف به انتخابات است که در آن زمان توجه بیشتری نسبت به این امر می‌شود.

وی در ادامه تشریح کرد: دو انتخابات برگزار شد و ما از الگویی استفاده کردیم که‌ در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تعریف شده بود. این الگو سازه‌ای را در این طیف متکثر (اصلاحات) ایجاد کرد که با وجود نقص‌ها و نبود تجربه، چنین کاری به این وسعت توانست نسبتا موفق باشد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ توانستیم با اتکا بر این ساختار و سامانه ضمن حفظ ائتلاف اصلاح‌طلبان، بهترین نتیجه ممکن و مقدور را با توجه به موانعی که طبیعتاً پیش‌روی جریان اصلاحات قرار دارد، بگیریم.

منصوری در پاسخ به این سوال که جریان اصلاحات بر اساس کدام ساز و کار (جبهه‌ای و حزبی)‌ می‌تواند اقدام کند، گفت: قاعدتاً پاسخ این پرسش که  آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی باید به سوی جبهه‌ای بودن گام بردارند و یا در همین قالب عمل کنند منوط به جمع‌بندی، آسیب‌شناسی دقیق، منصفانه و واقع‌بینانه عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری است. مساله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، قانون است که این اجازه را به جریان‌های سیاسی می‌دهد که بتوانند به صورت جبهه‌ای در بزنگاه‌های انتخاباتی عمل کنند و پیش بروند. وی تاکید کرد: باید آسیب‌شناسی دقیق صورت گیرد و بعد از آن اصلاح‌طلبان به جمع‌بندی برسند که در انتخابات بعدی می‌خواهند به صورت شورای عالی حرکت کنند یا وارد فعالیت‌های جبهه‌ای شوند.

منصوری ادامه داد: به نظر می‌رسد دو تجربه انتخاباتی چنانچه مورد بررسی دقیق و آسیب‌شناسی و واقع‌ بینانه قرار گیرد، مشخص می‌کند که اصلاح‌طلبان به چه شکل باید عمل کنند. اصل موضوع و ‌کلید موفقیت، رفتار اصلاح‌طلبان در انتخابات انسجام و ائتلاف است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم گزارشی درست‌ و واقع‌بینانه از مقتضیات، محدودیت‌ها و فرصت‌های پیش‌روی اصلاح‌طلبان داشته باشیم، ممکن است جهت‌گیری و راهبرد مبتنی بر واقعیت‌های موجود در جامعه پیش‌روی ما قرار نگیرد.

این عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در پاسخ به این سوال که برخی عنوان می‌کنند جریان اصلاحات نباید متکی به فرد باشد اما برکسی پوشیده نیست که سید محمدخاتمی نقش بسزایی در اجماع اصلاح‌طلبان دارد، گفت: دیدگاه‌های مختلفی در ارتباط با حضور موثر آقای خاتمی در دو انتخابات اخیر مطرح شده است. آقای خاتمی کسی است که مدافع و جریان‌ساز توسعه سیاسی در کشور بوده و در دو دوره حضورش در قدرت سیاسی کشور، تاکید بر تقویت کار حزبی، تحزب و حضور جدی احزاب در فضای سیاسی کشور داشتند.

منصوری تاکید کرد: آقای خاتمی به هیچ وجه به نحوى عمل نکردند که بخواهند رابطه مرید و مرادی بین خودشان و مجموعه جریان اصلاحات داشته باشند. با شناختی‌ که‌ از ایشان وجود دارد، مخالف این رویکرد هستند.

سید محمد خاتمی نخ تسبیح جریان اصلاحات است
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به نقش سید محمد خاتمی در انتخابات سال‌های ۹۲ ،۹۴ و ۹۶ عنوان کرد: در انتخابات اخیر هم هر زمان اصلاح‌طلبان و جریان سیاسی اصلاح‌طلب از سید محمد خاتمی کمک خواستند، ایشان به مدد آمدند. این بی‌انصافی است که بخواهیم نقش آقای خاتمی را به عنوان رهبر جریان اصلاحات و کسی که به مثابه نخ تسبیح جریان آن هم بدون هیچ چشم‌داشتی ایفای نقش کرده متهم به رابطه مرید و مرادی کنیم. طبیعی است جریانی به دلیل اثرگذاری این جایگاه، به دنبال بی اثر کردن آن باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید این موضوع را در نظر بگیریم که احزاب موثر در دنیا بدون داشتن چهره‌ها و شخصیت‌های موثر، خیلی نمی‌توانند در فضای سیاسی پیش‌برنده اهدافشان باشند. آقای خاتمی هم اعتقاد دارند که نباید قائل به شخص باشیم و باید به دنبال  سازوکاری باشیم که اتکاء جریان اصلاحات را به فرد کم کند.

منصوری در ادامه تصریح کرد: احزاب سیاسی با اتکا به سرمایه‌های انسانی می‌توانند به چشم‌انداز خود دست پیدا کنند، ما حزب و تحزب را جدای از سرمایه انسانی نمی‌توانیم تصور کنیم.

این عضو حزب اتحاد ملت با بیان این که آقای خاتمی در واقع شخصیتی موثر در جریان اصلاحات است، گفت: معتقدم خاتمی حامل و نماینده یک گفتمان فراگیر در کشور است که به نقش، مسئولیت اعتقادى و تاریخی که دارد، به بهترین نحو عمل می‌کند. قاعدتاً ما در انتخابات بعدی باید به نحوی عمل کنیم که کار جبهه‌ای با مخاطرات کمتری بتواند به نتیجه برسد ولی این نافی اثرگذاری شخصیت‌های موثر به ویژه شخصیت آقای خاتمی نیست.

اصلاحات باید به فکر چهره‌سازی برای آینده خود باشد
وی یادآور شد: هنر جریان اصلاحات این است که بتواند به موقع در شرایط پیچیده برای خروج از بن‌بست و برای برداشتن یک گام دیگر از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند. به هیچ عنوان نباید تصور کنیم که شخصیت‌ها در یک جریان باید کم‌اثر شوند، اصلاحات باید تلاش کند در آینده با کار فکری و برنامه‌ریزی منسجم بتواند چهره‌سازی انجام دهد. احزاب باید با تولید راهبرد و برنامه مناسب برای اداره کشور چهره‌های خودشان را به جامعه و فضای عمومی ایران معرفی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که جریان اصلاحات چه ساز و کاری را باید برای تداوم و بقای خود انتخاب کند، گفت: جریان اصلاحات باید یک سوی فعالیت‌ها و نگاهش به ساختار قدرت باشد و سوی دیگرش به جامعه و اصلاحات جامعه محور باشد که این مسئله به اعتقاد من شاید در طول یک دهه گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که این جریان باید بتواند با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد اصلاحات جامعه محور را در کشور جریان‌سازی کند، عنوان کرد: جریان اصلاحات نباید فقط نگاهش به قدرت سیاسی و جریان‌سازی در قدرت سیاسی کشور باشد بلکه در کنار حضور جدی در انتخابات و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای منتخب دموکراتیک در کشور، اصلاح‌طلبان باید به ساز و کاری بیاندیشند که آن‌ها بتوانند اصلاحات جامعه‌محور را در کشور تامین کنند. عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش تاکید کرد: اصلاحات برای حفظ گفتمان اصلاح‌طلبی و اصلاحات باید تلاش کند. اصلاحات برای تقویت فرآیند دموکراسی و مردم‌سالاری سازگار با دین در کشور یک راهبرد است. در دو انتخابات گذشته رفتار اصلاح‌طلبان به نفع منافع و مصالح کشور بوده است که در واقع به تقویت رویکرد توسعه محور در کشور کمک کرده است.

منصور ى تاکید کرد: اصلاح‌طلبان به هیچ وجه نباید گفتمان جریان اصلاحات را فدای استراتژی کنند زیرا اگر می‌خواهند استراتژی‌هایشان پیش برنده باشد باید اتکایشان بر گفتمان اصلاح‌طلبی باشد در غیر این‌صورت  ممکن است با فاصله از این گفتمان اصلاح‌طلبان توجیه‌گر وضع موجود باشند و چشم خود را بر نقدها، آسیب‌ها و مطالبات ببندند در حالی که اصلاح‌طلبان باید توجه داشته باشند که هنر اصلاح‌طلبی این است که فرآیند دمکراتیزاسیون را در کشور تقویت کنند.
مرجع : ایلنا