به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۳۶۶۵۱

کدام استانها بیشترین آزادراه را دارند؟

گروه اقتصادی: براساس آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بدون احتساب راه‌های روستایی در حال حاضر ۸۷ هزار و ۱۶۶ کیلومتر راه فعال در تمام استان‌های ایران وجود دارد، راه‌هایی که به آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه فرعی تقسیم می‌شود.
کدام استانها بیشترین آزادراه را دارند؟

به گزارش ایسنا، براساس این گزارش در حال حاضر در ایران ۲۴۰۱ کیلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۶۲۷ کیلومتر بزرگراه، ۲۵ هزار و ۵۳۸ کیلومتر راه اصلی و ۴۲ هزار و ۶۰۱ کیلومتر راه فرعی وجود دارد.در نگاه کلی به میزان راه‌های فعال در هر استان، استان فارس با داشتن ۹ هزار کیلومتر بیش از ۱۰ درصد از جاده‌های ایران را در خود جای داده است که از این نظر رکوردار به حساب می‌آید. پس از فارس استان‌های خراسان رضوی با ۷.۴، کرمان با ۷.۳، سیستان و بلوچستان با ۷.۲ و دو استان اصفهان و خراسان جنوبی با ۶.۲ درصد قرار گرفته‌اند.در این آمار استان تهران با قرار گرفتن ۹۴۰ کیلومتر راه تنها ۱.۱ درصد از جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده است. از نظر پوشش آزادراهی شرایط کشور با وجود تمام اقدامات انجام گرفته هنوز با استانداردها فاصله زیادی دارد.

طبق آخرین گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر ۱۳ استان کشور از نعمت آزادراه محروم هستند و در تعدادی از استان‌ها میزان آزادراه حتی به ۱۰۰ کیلومتر نمی‌رسد.در بین استان‌هایی که آزادراه به آنها رسیده استان اصفهان با ثبت ۳۹۹ کیلومتر صدرنشین است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با ۲۳۴، استان قم با ۲۲۹، قزوین با ۲۱۷، مرکزی ۲۰۷ و زنجان با ۲۰۰ کیلومتر آزادراه فعال قرار گرفتند. استان تهران نیز طبق آخرین آمارها ۱۹۷ کیلومتر آزادراه فعال دارد.در حوزه راه‌های اصلی وضعیت تمام استان‌ها شاخص‌هایی مثبت را نشان می‌دهد، اما تنها تعداد محدودی از استان‌های کشور بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی دارد. در این آمار استان کرمان با ۱۷۲۸ کیلومتر صدرنشین است و پس از آن اصفهان با ۱۶۹۵، فارس با ۱۵۹۰، خراسان رضوی با ۱۱۵۰ و خوزستان با ۱۰۵۳ کیلومتر قرار دارد.

در حوزه راه‌های اصلی نیز بالاترین آمار به خوزستان اختصاص یافته که با ۲۶۷۳ کیلومتر بیشترین پوشش راه اصلی را به خود اختصاص داده است. پس از آن استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و کرمان قرار گرفته‌اند.در حوزه راه‌های فرعی استان فارس با فاصله بسیار زیاد بیشترین پوشش را به خود اختصاص داده است و بر این اساس ۵۱۹۵ کیلومتر از راه‌های فرعی کشور در استان فارس قرار گرفتند. پس از آن استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی و شرقی و اصفهان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.برآوردهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد از مجموع راه‌های فعال در ایران تنها ۲.۸ درصد آزادراه هستند و پس از آن ۱۹.۱ درصد بزرگراه، ۲۹.۳ درصد راه اصلی و ۴۸.۹ درصد راه فرعی به حساب می‌آید.