به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۱۳۶۶۵۷
امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است

روحانی: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی

گروه سياسي: رییس‌جمهور وجود فضای امن و آرام در استان‌ها و کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی؛ امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است. برای پیشرفت و توسعه بایستی فضای جامعه متعادل و آرام باشد.
روحانی: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با تبریک و آرزوی موفقیت برای 7 استاندار جدید که در جلسه هیأت وزیران معرفی و رأی اعتماد گرفتند، اظهار داشت: پذیرفتن مسئولیت در دوران فعلی به معنای آمادگی برای ایثار و فداکاری است، چرا که این افراد می‌توانند در کار دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفق‌تر ظاهر شده و زندگی راحت‌تری داشته باشند، اما پذیرفتن مسئولیتی مانند استانداری که عالی‌ترین مقام دولت در استان‌ها  محسوب می‌شود، بی‌تردید مسئولیت سنگین و دشواری است، لذا همه وزرا باید از فعالیت استانداران به عنوان منتخبان هیات دولت، پشتیبانی کنند.
 
رییس جمهور تصریح کرد: مشروعیت همه ما بر مبنای رأی مردم است یعنی 24 میلیون رأی به عنوان مشروعیت دولت محسوب می‌شوند و 42 میلیون رأی نیز، نشان‌دهنده استحکام مشروعیت نظام اسلامی است که مردم با حضور پرشور خود در انتخابات، مجدداً این مشروعیت را مورد تأیید قرار دادند. روحانی توجه به خواست و مطالبه مردم و حفظ روحیه آنها برای حضور در انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم خواست و مطالبه خود را در دوران انتخابات و در اجتماعات مختلف مطرح کردند که باید در اداره استان‌ها به آن توجه شود.
 
رییس جمهور با تأکید بر اینکه اساس دولت یازدهم و دوازدهم بر مبنای مشی اعتدال و میانه‌روی بوده و مردم هم بر همین مبنا به این دولت رأی دادند، اظهار داشت: افراط و تفریط جز ضرر و خسران هیچ نتیجه‌ای برای مردم نداشته و نخواهد داشت. مشی اعتدال همان روشی است که اسلام و پیامبر گرامی(ص) به عنوان خط وسط و امت وسط از آن یاد کردند و این مشی باید همواره مبنای کار و فعالیت‌مان باشد. روحانی با تأکید بر اینکه همه مسئولین در رده‌های مختلف باید به اعتدال، توجه کنند، اظهار داشت: مسئولین همچنین باید به شایسته‌سالاری توجه جدی داشته باشند و تمام انتخاب‌هایشان بایستی بر مبنای شایستگی انجام بگیرد و نبایستی موضوعاتی مانند اقوام، دوستان و آشنایان تأثیری در انتخاب‌هایشان داشته باشد. ضمن اینکه هرکس از شایستگی بیشتری برخوردار است،‌ شرعاً نیز حق با اوست و باید مسئولیت را برعهده بگیرد.
 
 
رییس جمهور همچنین توجه استانداران به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را مورد تأکید قرار داد و گفت: آمار سه ماهه اول امسال نشان داد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم، لذا باید تلاش کنیم تا رشد اقتصادی موجود به رونق ملموس اقتصادی در کشور تبدیل شود و در این راستا ضرورت دارد به عوامل و لوازم ایجاد رونق اقتصادی توجه شود. روحانی آمار بیکاری بالای 10 درصد را به معنای وجود معضل و مشکل دانست و همگان را به هوشیاری در مقابل آسیب‌های ناشی از این معضل فرا خواند و گفت: اگر چه شاید تک رقمی شدن بیکاری، آسان نبوده و دشوار باشد، اما همه باید در مسیر رفع بیکاری تلاش کرده و اجازه نداد که شرایط از این سخت‌تر شود. رییس جمهور خاطر نشان کرد: تولید و رونق اقتصادی در استان‌ها باید عمدتاً متکی بر ظرفیت‌های خود استان و استان‌های همجوار باشد و استانداران می‌توانند با رفع موانع، بهترین عملکرد را در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشند.

روحانی اضافه کرد: امروز برای توسعه نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم و استانداران با برداشتن موانع و جذب بخش خصوصی و سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور و نیز سرمایه خارجی در توسعه شتابان استان‌ها تأثیرگذار باشند. رییس جمهور با بیان اینکه هر استانی ویژگی و استعداد خاص خود را دارد و برای ایجاد رونق و توسعه بایستی به این ویژگی‌ها توجه شود، اظهار داشت: موضوع اصلی در آمایش سرزمینی این است که هر استانی از یک استعداد و امتیاز برخوردار است و تجربه نشان داده که اگر براساس آمایش سرزمینی حرکت کنیم موفق خواهیم بود و در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت قابل توجهی ایجاد نخواهد شد و به مانند حرکت برخلاف جریان رودخانه خواهد بود.
 
 
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال پایدار بایستی اصلی‌ترین مسأله در استان‌ها باشد، گفت: در این راستا دولت از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد، اما موفقیت اصلی استانداران در این عرصه استفاده از توان بخش خصوصی و مردم است و چنانچه این بخش‌ها با همه توان وارد عرصه شوند می‌توانند شرایط را دگرگون کنند و وظیفه اصلی استانداران و مسئولین در این زمینه بهبود و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار است. رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: همه بر درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد تأکید داریم و در این راستا ستاد اقتصاد مقاومتی فعال است و معتقدیم اقتصاد مقاومتی می‌تواند حرکت خوبی در توسعه و رونق اقتصادی کشور بوجود آورد. رابطه خوب استانداران با بانک‌های استان می‌تواند برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها بسیار مؤثر باشد.
 
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود وجود فضای امن و آرام در استان‌ها و کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی؛ امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است. برای پیشرفت و توسعه بایستی فضای جامعه متعادل و آرام باشد. باید توجه داشت که فرهنگ و اخلاق با بگیر و ببند اصلاح نمی‌شود، بلکه در این زمینه بایستی واقعیت‌های فرهنگی را به مردم معرفی کرد و در این صورت مردم بهترین را انتخاب خواهند کرد و پیامبر اسلام(ص) نیز همواره بشیر و نذیر بودند و با این شیوه اخلاق حسنه را در مدینه و مکه جاری کردند.
 
 
روحانی همچنین توجه به جوانان و بانوان کشور را ضروری دانست و گفت: امروز در فضایی که بانوان کشور تحصیلکرده و در مراتب مدیریتی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی موفق ظاهر شدند، لازم است در بخش‌های مختلف مدیریتی و اشتغال از ظرفیت آنها استفاده شود و بایستی تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌هایی که از گذشته در این زمینه وجود داشته را جبران کنیم. رییس جمهور خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت و توان جوانان، تأکید شد و در این راستا می‌توان سن مدیریتی را مقداری پایین آورد و به خوبی از ظرفیت جوانان استفاده کرد. روحانی با تأکید بر اهمیت هماهنگی دستگاه‌ها و مسئولین اجرایی با قوا و دستگاه‌های دیگر، اظهار داشت: بدون هماهنگی با قوای دیگر نمی‌توان در استان‌ها به موفقیت دست یافت. بایستی با همه دستگاه‌ها رفتار و تعامل مناسبی وجود داشته باشد و از توان و امکانات همه دستگاه‌ها در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: با وجود اختلاف و تنش نمی‌توان به موفقیتی دست یافت و از آنجایی که دارای هدف یکسان و اهداف ملی یکسانی هستیم همه باید دست به دست هم در مسیر پیشرفت کشور گام برداریم. دکتر روحانی موضوع حقوق شهروندی و ضرورت توجه جدی به آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: اساس سیاست داخلی و فرهنگی و امنیت اجتماعی ما منوط به رعایت حقوق شهروندی است، همه دستگاه‌های کشور مکلف هستند، حقوق شهروندی که به آنها ابلاغ شده را رعایت کنند و با رعایت آن می‌توان شاهد تحول در سراسر کشور بود.
 
رییس جمهور  اضافه کرد: قوه مجریه بایستی پیشگام رعایت و اجرای حقوق شهروندی باشد اگر چه سایر قوا هم باید در این زمینه کمک و یاری کنند. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر به حضور کامل و تمام وقت استانداران در استان محل مأموریت خود، گفت: استاندار و خانواده وی بایستی در محل مأموریت خود به طور کامل و با همه وجود برای خدمتگزاری مستقر شود. رییس جمهور با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای استان‌های قزوین، البرز، فارس، لرستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد، برای آنها به منظور خدمت به مردم آرزوی موفقیت کرد.

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۲۲ ۱۴:۰۳
موافقم بشرطی که دولت اعتدالی هم موافق همه خواسته های مردم زنان و جوانان باشد و از اصلاحات دور نشه (355450)