کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نامه برندگان نوبل درباره جنايات در ميانمار

23 شهريور 1396 ساعت 15:34

گروه بين‌الملل: ۳۰ تن از شخصیت‌های بین‌المللی از جمله ۱۰ برنده جایزه نوبل صلح و دو برنده جایزه نوبل پزشکی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از این نهاد خواسته‌اند تا برای پایان دادن به بحران انسانی در میانمار "مداخله فوری" کند.


به گزارش دویچه وله، این شخصیت‌ها در نامه سرگشاده خود، موج خشونت‌ علیه اقلیت مسلمان روهینجا در استان راخین را یک تراژدی انسانی و جنایت علیه بشریت خوانده‌اند.
در این نامه آمده است که وضعیت اقلیت مسلمان روهینجا روز به روز وخیم‌تر شده است. دارندگان جایزه نوبل صلح و شخصیت‌های جهانی از شورای امنیت به تأکید خواسته‌اند، با اقدامی فوری جلوی تداوم خشونت‌ علیه شهروندان بی‌گناه را بگیرد تا صلح پایدار به ایالت راخین در میانمار بازگردد.
اکثریت جمعیت میانمار (۸۹ درصد) را بوداییان تشکیل می‌دهند. ۴ درصد جمعیت ۵۱ میلیون نفری میانمار را اقلیت مسلمان روهینجا تشکیل می‌دهند. آنها در ایالت راخین، حاشیه ساحلی غرب میانمار اسکان دارند.
امضاکنندگان این نامه سرگشاده، همچنین از شورای امنیت خواسته‌اند تا دولت میانمار را برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به خشونت علیه این اقلیت مسلمان، متقاعد کند.
برندگان جایزه نوبل و دیگر شخصیت‌ها، پیشنهادی هفت ماده‌ای برای غلبه بر بحران انسانی در میانمار داده‌اند.
۱. تشکیل یک کمیسیون مستقل برای اجرا و نظارت بر گام‌های مؤثر برای رفع بحران انسانی،
۲. برداشتن گام‌های فوری برای جلوگیری از فرار پناهجویان،
۳. دعوت از ناظران بین‌المللی برای بازدید از مناطق بحرانی،
۴. دعوت از پناهجویان برای بازگشت به کشور،
۵. احداث اردوگاه‌هایی در میانمار برای اسکان پناهجویانی که به کشور بازگشته‌اند تا با کمک‌های مالی سازمان ملل و تحت نظارت این نهاد بتوانند زندگی خود را بار دیگر بازسازی کنند،
۶. اعطای تابعیت به این اقلیت مسلمان بر اساس گزارش کمیسیون،
۷. تضمین و تأمین آزادی‌های سیاسی و آزادی تردد برای این اقلیت.
چندی پیش زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پیگردها و اعمال خشونت‌ علیه اقلیت مسلمان روهینجا را یک "نمونه کلاسیک پاکسازی قومی" ارزیابی کرده است.
آنگ سانگ سوچی، رهبر میانمار گفته است که رسانه‌های بین‌المللی تصویر نادرستی از رویدادهای میانمار ارائه داده‌اند. اما بنا به گفته سازمان ملل متحد، حدود ۳۷۰ هزار روهینجایی به بنگلادش، کشور همسایه گریخته‌اند.
سوچی که از سال گذشته به عنوان "مشاور دولت" در عمل سکان سیاسی این کشور را در دست دارد تا کنون در این باره موضع قابل توجهی نگرفته است. او "تروریست‌ها" را مسئول این منازعه خوانده است.
سوچی که مشاور دولت و رهبر حزب اتحاد ملی برای دموکراسی میانمار (برمه) سفر خود به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را امسال لغو کرده است.
سخنگوی دولت میانمار در رانگون اوضاع امنیتی در ایالت ناآرام راخین در این کشور را دلیل این تصمیم خوانده است. به گفته او، سوچی در حال حاضر تمرکزش را برای آرام کردن این ایالت گذاشته است.


کد مطلب: 136721

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/136721/نامه-برندگان-نوبل-درباره-جنايات-ميانمار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir