به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۱۳۶۸۰۳
دلایل تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا

برجام پابرجا

برجام پابرجا
روزنامه بهار: دونالد‌ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده برای بار سوم مجبور به امضای فرمانی شد که بر اساس آن بخشی از تحریم‌ها که توقف آن نیازمند فرمان رییس‌جمهور آمریکاست همچنان مطابق همه ماه‌های پس از اجرای برجام رفع شده باشد.‌ترامپ و تیم سیاست خارجی دولت آمریکا در هفته‌های اخیر در سطح سیاسی و رسانه‌ای فضایی را ایجاد کرده بودند که برخی گمان کرده بودند که‌ترامپ دستور توقف تحریم‌ها را امضا نخواهد کرد و حتی برخی مخالفان توافق هسته‌ای در داخل کشورمان که بسیاری از رسانه‌ها و‌تریبون‌های عمومی را نیز در اختیار دارند سوت پایان برجام را به صدا در آورده بودند. اما چه شد که‌ترامپ به این تعهد آمریکا مطابق برجام عمل کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش باید از سه زاویه عملکرد ایران، ساختار توافق و نحوه عمل شرکای آمریکا به بررسی این موضوع بپردازیم.
الف) عملکرد ایران
پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی‌اش و همچنین حسن نیت ایران که از تابستان۹۲ به این سو در عرصه بین‌الملل نمود خوبی داشته است سبب آن شده که حتی مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای که در دولت دونالد‌ترامپ نیز حاضر هستند نتوانند ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کنند. با نگاهی به آنچه مسئولان ایالات متحده درباره عملکرد ایران می‌گویند شاهد آن هستیم که حتی آنان نیز نمی‌توانند کشورمان را به نقض برجام متهم کنند و همواره پذیرفته‌اند که ایران به تمامی تعهداتش مطابق متن برجام عمل کرده است. همین پایبندی کامل ایران سبب آن است که هر نوع بهانه‌ای برای مقصر جلوه دادن ایران از دستان‌ترامپ و تیم سیاست خارجی همراه او به طور کامل سلب شود.
ب) ساختار توافق
توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۵+۱ به گونه‌ای تنظیم شده است که به معنای واقعی کلمه برای تمام طرف‌ها وجهی از پیروزی را دارد و مصداق تامّ و تمامی از سیاست «برد-برد» است. همین مسئله سبب آن شده است که حتی در درون دولت‌ترامپ نیز شاهد برخی مخالفت‌های جدی با تلاش‌ها برای کنار گذاشتن برجام باشیم. این تلاش‌ها که بیشتر در وزارت امور خارجه آمریکا دیده می‌شود را می‌توان یکی از موانع پیش روی‌ترامپ برای بر هم زدن توافق هسته‌ای دانست. از طرف دیگر ساختار توافق اتمی به گونه‌ای است که کشوری که از آن خارج شود متحمل خسارات فراوانی خواهد شد که ملموس‌ترین این ضررها، انزوا در میان کشورهای جهان خواهد بود.
ج) شرکای آمریکا
با نگاهی به واکنش‌های کشورهای اروپایی به عنوان شرکای سیاسی و اقتصادی ایالات متحده به انتقادات هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی نسبت به برجام می‌توان به این نتیجه رسید که شرکای آمریکا هیچگونه تمایلی به کنار گذاشته شدن توافق هسته‌ای نداشته و در این موضوع در برابر آمریکا قرار گرفته‌اند. از فدریکا موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه به صراحت نقدهای‌ترامپ به برجام را نپذیرفته و از عدم همراهی با آمریکا در صورت کنار گذاشتن توافق هسته‌ای سخن گفته‌اند. همین جبهه‌گیری همه جانبه شرکای آمریکا سبب آن شده است که تصمیم‌گیران دولت ایالات متحده نسبت کنار گذاشتن برجام دچار‌تردید شده و به اجرای تعهدات برجامی‌شان ادامه دهند.

پاکابارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۲۶ ۰۴:۳۶
گر خدا خواهد، عدو سبب خیر شود!
نزدیک به چهل سال، در معمای عجیب، دولتهای وقت تا کنون ترجیح دادن بنزین یارانه ای تولید یا وارداتی بدهند، و اما به جایش میلیون ها خودرو فرسوده و تولید با کیفیت پایین در کشور تردد کنند، ضمن اتلاف سالانه میلیاردها دلار ثروت ملی، جان و مال مردم نابود شود. ارزش جانهای از دست غیر قابل محاسبه، که در میانشان انسانهای شریف از کارگر و تکنسین تا دکتر و مهندس و دانشمند و افراد فرهیخته و معنوی بوده اند!
به راستی معمای توزیع بنزین وارداتی و اجازه عدم اسقاط خودرهای فرسوده و اجازه دادن به تولید خودروی بی کیفیت چی بود؟!
اگر به جای این مثلا 10 ملیون خودوری بی کیفیت، در عرض ده سال ده میلیون عدد خودروی ایمن و با کیفیت کم مصرف وارد میکردند و رایگان به ازای خودروهای قدیمی و فرسوده، به کردم میدادند، آیا کار عاقلانه تر نبود؟!
این هشدار لااقل این ناچیز بیش از 10 سالست در فضای مجازی میخوانم و میگویم، ولی گوش شنوایی در مسئولان نیست! (355491)