به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۳۶۸۱۱

خداحافظی غیرمنتظره اصولگرایان با جمنا

گروه سیاسی: درست در شرایطی که چهره‌هایی از جبهه مردمی تلاش می‌کنند اینگونه وانمود کنند که اوضاع مناسب است و آنها در حال برنامه‌ریزی برای ادامه سیاست ورزی جمنا هستند خبرهایی وجود دارد که از پایان عمر سیاسی این نوپدید سیاست ایران حکایت دارد.
به گزارش نامه‌نیوز در ادامه نوشت: یک پایان زود هنگام که حتما می‌تواند یکی از هزینه‌های شکست در انتخابات باشد. حالا سوال این است که چرا جمنا که برای اجماع اصولگرایان آمده بود اکنون با اجماع اکثریت اصولگرایان برای نبودنش مواجه شده است؟
 
روزگار متفاوت جمنا
وقتی در ماه‌های آخر ریاست جمهوری حسن روحانی در جمع‌های خودمانی اصولگرایان بحث می‌شد که چگونه باید وارد انتخابات ریاست جمهوری و البته رقابت با حسن روحانی به عنوان رییس جمهور مستقر شد اولین مساله برای اصولگرایان مثل همیشه این بود که چگونه باید عمل کرد که با سونامی نامزدی اصولگرایان مواجه نشد.یا بهتر است اینگونه گفته شود که مهمترین مساله این بود که چگونه می‌توان نامزد مورد نظر تصمیم‌سازان اصلی جناح را بر دیگران برتری داد و آنها را از صحنه حذف کرد. اولین راهکار همان روش ساده و قدیمی بود. لویی جرگه راه انداختند. نامش را جبهه مردمی نهادند و در صحنه و پشت صحنه همه تلاششان را کردند تا همه به تصمیمات این تشکیلات پایبند باشند.اصولگرایان انتخابات را باختند؛ آنهم با محوریت جمنا. این بار البته دیگر کسی در صحنه نمانده بود که اصولگرایان چرایی شکست را در عدم اجماع و بد عهدی در کنار نرفتن خلاصه کنند. حالا همه نگاه‌ها به جمنا دوخته شده بود؛ به افراد پشت صحنه‌ای که جمنا را هدایت می‌کردند.
 
در جمنا چه می‌گذرد؟
حالا که انتخابات تمام شده دیگر در میان اصولگرایان کمتر چهره‌ای پیدا می‌شود که میل به امر پذیری از این نقطه کانونی را داشته باشد. این را تصمیم سازانی که جمنا را پدید آورده‌اند اکنون به خوبی حس کرده‌اند.وقتی محمدرضا باهنر گفت: «تداوم محوریت جمنا در میان اصولگرایان مشخص نیست» می‌شد حدس زد که به زودی چهره‌هایی دیگر از جناح مانند کریمی اصفهانی بگویند: «با توجه به تفکر حاکم بر افرادی که اکنون در درون جمنا هستند بعید است که جبهه مردمی این قدرت را داشته باشد که محوریت اصولگرایان را به دست گیرد. با توجه به اینکه جمنا از لحاظ قانونی هم به عنوان جبهه محسوب نمی‌شود.»حالا اگر چه رئیس شورای مرکزی جمنا یعنی محمدحسن رحیمیان از تغییرهای احتمالی جبهه مردمی سخن گفته و اظهار کرده است که قطعا در ساختار، سازمان و فعالیت‌هایی که این جبهه پیش از انتخابات انجام داده به دنبال بازنگری و ارتقای ساختار هستیم، اما هستند کسان دیگری از درون جمنا که انتقادهای تند و تیزی به نوع عملکرد این تشکیلات دارند.
کسانی مانند آصفری که می‌گوید: «جمنا نتوانسته همه نیروهای انقلاب را جمع کند یعنی همه جریانات اصولگرایی را به آن اتحاد و انسجام برساند. یکی از دلایل این اتفاق هم به خاطر بسته نگاه کردن جمنا است. جمنا اگر دایره را بازتر می‌کرد و بیشتر اجازه نظریه پردازی به افراد می‌داد، می‌توانست موفق‌تر باشد. در واقع یکی از دلایلی که جمنا نتوانست جاذبه به حد اعلا داشته باشد، آن نگاه بسته‌ای بود که نتوانست همه را جمع کند». او پیش‌تر از برخی مدیران جمنا به عنوان افرادسوخته نام برده بود.خبرهای دیگری حاکی از این است که شاید عمر جمنا به دوران مدیریت جدید نرسد. به بیان دیگر در محافل سیاسی اکنون این خبر سینه به سینه نقل می‌شود که عمر جمنا به پایان رسیده و گویا برخی چهره‌های موثر جناح تلاش‌هایی را برای ایجاد سامانه جدیدی آغاز کرده‌اند؛ ساز و کاری که بتواند شکاف‌های موجود را کاسته و جناح را برای ورود به فاز جدید سیاست‌ورزی در فاصله زمانی باقی مانده تا انتخابات مجلس آماده کند.این بحث گویا در همنشینی‌های راستگرایان سنتی مطرح شده و از قرار پیام‌هایی هم به طیف چپ جناح اصولگرا رسیده است. آیا سنتی‌هایی که دل خوشی از جمنا در دوران انتخابات نداشته‌اند می‌توانند تشکیلات جدید جناح راست را پایه ریزی کرده و این بار آنها باشند که اختیار بیشتری در اداره جناح داشته باشند؟ باید برای رونمایی این تشکیلات جدید منتظر بمانیم. خبرهایی در پشت پرده هست که به زودی رسانه‌ای خواهند شد.