به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۱۳۶۸۶۷
تظاهرات گسترده در حمایت از جدایی

تظاهرات جدایی‌طلبان کاتالون در بارسلون

گروه بین الملل: هزاران تن از مردم بخش کاتالونیا اسپانیا با حضور در یک راهپیمایی گسترده، از ۷۰۰ شهرداری که به علت موافقت با برگزاری رفراندوم استقلال، از سوی دولت اسپانیا تهدید شده‌اند، حمایت کردند.
تظاهرات جدایی‌طلبان کاتالون در بارسلون
به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، دولت اسپانیا شهرداران کاتالونیا را تهدید کرده که اگر امکانات شهرداری را در اختیار برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه قرار دهند، ضمن توبیخ و احضار، اختیارات آنها در مصرف بودجه های دولتی سلب خواهد شد. حدود ۷۰۰ تن از شهرداران این منطقه پس از اعلام آمادگی برای برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، از سوی بازپرسان احضار شده اند و در صورت عدم حضور، ممکن است حکم بازداشت برای آنها صادر شود.

با وجود تعهد مادرید برای متوقف کردن این همه پرسی که از نظر دولت اسپانیا غیرقانونی است، دولت محلی کاتالونیا گفته رفراندوم مطابق برنامه از پیش اعلام شده و با وجود شدت گرفتن سرکوب دولت مرکزی، برگزار خواهد شد. آدا کالو که پیش‌تر گفته بود به شرط تهدید نشدن موقعیت شغلی کارمندان شهرداری بارسلون، آماده همکاری در برگزاری همه‌پرسی است، در خلال تظاهرات اخیر یک بار دیگر تاکید کرد که از رفراندوم حمایت می کند و بنا دارد بدون به خطر انداختن امنیت شغلی کارمندان شهرداری و یا استفاده از منابع و امکانات دولتی، به برگزاری همه‌پرسی در بارسلون اقدام کند.

اگر چه کالو از جزئیات چگونگی رای گیری بدون استفاده از منابع شهرداری سخن نگفته است اما پیوستن او به عنوان شهردار بارسلون به جمع بیش از ۹۰۰ شهردار دیگر این منطقه که آمادگی خود را برای برگزاری همه پرسی اعلام کرده‌اند، می‌تواند موضع جدایی‌طلبان را در برابر مادرید بسیارتقویت کند. شهردار بارسلون در انتقاد از نخست وزیر اسپانیا گفت: مایه تاسف است که ما دولتی داریم که قادر به گفت‌وگو نیست و به جای مذاکره به تهدید و ارعاب شهرداران و رسانه‌ها روی آورده است.

کالو همواره از حق برگزاری همه پرسی در کاتالونیا حمایت کرده بود اما درباره استفاده از منابع شهرداری و دولتی برای برگزاری این رای‌گیری تردید دارد و می‌گوید نمی خواهد کارمندان شهرداری به علت مشارکت در این همه پرسی موقعیت شغلی شان به مخاطره بیافتد و با دولت مرکزی "سرشاخ" شوند. همزمان با حضور هزاران حامی همه‌پرسی در برابر ساختمان شهرداری بارسلون، ده‌ها نفر از شهرداران منطقه کاتالونیا در داخل قصر ژنرالیتات که مقر اصلی دولت کاتالونیا است با کارلز پوجدمون، رئیس دولت محلی دیدار کردند.

این دیدار در حالی انجام شد که صدای تظاهرات کنندگان از بیرون ساختمان شنیده می شد که فریاد می زدند: "ما رأی می‌دهیم" و پرچم های تک ستاره‌دار کاتالونیا را بالای سر برده بودند. پوجدمون که از حامیان اصلی برگزاری رفراندوم است و پارلمان کاتالونیا هم هفته گذشته با رای مثبت خود راه او را برای برگزاری این رای گیری هموار کرده، روز شنبه در توییتر نوشت: ما در برابر تهدیدها، سانسور، بازجویی‌ها ایستاده ایم و تکرار می کنیم که ما می‌خواهیم کشوری مستقل باشیم. دولت مادرید اعلام کرده که برگزاری این همه پرسی غیرقانونی است و رئیس دولت محلی از نظر قانونی فاقد صلاحیت تصمیم گیری در این باره است. دادگاه قانون اساسی اسپانیا که بالاترین نهاد قضایی این کشور هم هست، هفته گذشته رای پارلمان کاتالونیا برای برگزاری همه پرسی را غیرقانونی دانست و به پلیس و دولت اجازه داد همه پوسترها، صندوق ها و حتی تعرفه‌های همه پرسی را ضبط کند.

وبسایت همه پرسی کاتالونیا هم همچنان مورد حمله قرار دارد و بارها از دسترسی خارج شده است. همزمان گزارش شده هزاران صندوق رای از سوی حامیان همه پرسی پنهان شده و پلیس به دنبال ضبط آنهاست. تونی کاستیون، رئیس پلیس کاتالونیا که برای اجرای حکم دادگاه قانون اساسی مجبور شده در برابر دولت کاتالونیا که در حقیقت نهاد بالادستی پلیس محلی محسوب می شود بایستد، روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته پلیس فعلا از محل اختفای صندوق‌های رای‌گیری خبر ندارد. کاتالونیا که مرکز آن بارسلون است با مساحتی تقریبا برابر با کشور بلژیک و جمعیتی ۸ میلیونی از نظر مالی و بانکی و امور بندری پررونق‌ترین منطقه اسپانیا به شمار می‌رود.
مرجع : ایسنا