به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۳۷۰۲۷

دلایل جذابیت چاوشی برای سریال‌ها

روزنامه بهار: گویی امسال، دوره همکاری و حضور جدی محسن چاوشــــی در تلویزیون  است و بالاخره بعد از مدت‌ها درخواست همکاری از سوی گروه‌های مختلف سریال و برنامه ساز و همچنین چالش‌ها و حواشی این خواننده، صدای او به تلویزیون راه یافت و گویی این حضور با سریالی محرمی جدی‌تر هم می‌شود. در خبرها آمده است که گروه سازنده سریال «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری با چاوشی برای تهیه تیتراژ آن مذاکره کرده‌اند. این سریال که قرار است در نیمه اول محرم به روی آنتن برود، همچنان ضبط آن ادامه دارد. این در حالی است که هنوز این همکاری وارد حوزه عملیاتی و ساخت نشده است و باید دید که این مذاکره به کجا خواهد کشید.
***
حضور متفاوت چاوشی در تلویزیون
با وجود درخواست‌ها و دعوت‌های بسیار مجموعه‌ها و برنامه‌های مختلف، امکان همکاری با محسن چاوشی در تلویزیون مهیا نشده است. هر چند در برنامه‌های مربوط به موسیقی،‌ترانه‌های او بازپخش شده یا به رای‌گیری گذاشته شده است اما امسال در دو برنامه تلویزیونی، محسن چاوشی حضور داشت. اولی موزیک ویدئوی «زندان» بود که برنامه تلویزیونی «خندوانه» آن را تهیه کرد و این موزیک ویدئو تا مدت‌ها در باکس پخش میان برنامه‌های تلویزیون هم قرار گرفت. این موزیک ویدئو، طراحی ساده اما جذب کننده‌ای داشت و متفاوت بودنش مخاطب را راضی می‌کرد. پیش از انتشار این موزیک ویدئو، رامبد جوان بارها از همکاری چاوشی با خندوانه خبر داده بود.

حضور دوم چاوشی البته کمی غافلگیرانه‌تر هم بود. درست همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، چاوشی تک‌ترانه «بیست هزار آرزو» را منتشر کرد که در بین مخاطبان در حمایت از روحانی تفسیر شد و مورد اقبال هم قرار گرفت. بعد از پیروزی روحانی در انتخابات، گروه سازنده سریال «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم، در پایان‌بندی خود از این آهنگ استفاده کرد. بازیگران این سریال در بخش‌های مختلف لوکیشن این مجموعه، این‌ترانه دابسمش کردند که اتفاقا نظر مخاطبان را جلب کرد و این دابسمش در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد. البته انتقاداتی هم به عملکرد این گروه شد تا جایی که تهیه کننده آن توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

 حمید رحیمی درباره‌  مطالبی که درباره حمایت عوامل این سریال از حسن روحانی منتشر شده است، اظهار کرد: فضایی که در قسمت پایانی سریال ساخته شد، هیچ فضای حمایتی نبوده است. مگر می‌شود رنگ بنفش را حذف کنیم؛ فضای انتخاباتی تمام شده است و دیگر رنگ مطرح نیست، ما باید همه رنگ‌ها را داشته باشیم. این تهیه‌کننده درباره استفاده از صدای محسن چاوشی در قسمت پایانی این مجموعه، توضیح داد: محسن چاوشی این شعر را تقدیم به هیچ کاندیدایی نکرده بود و این‌ها همه سوءتفاهم است. شعر‌ترانه‌ای که ایشان خوانده‌اند، متعلق به مولاناست. اینکه کسی طرف خودش بگیرد، کاملا اشتباه است. محسن چاوشی در پیام‌هایی که منتشر کرده بود این شعر را تقدیم به ملت ایران کرده بود. حال کاندیدایی این را به سمت خود کشیده است، به ما ربطی ندارد.

رونقی از جنس صدا
سابقه نشان داده است که حضور و همکاری محسن چاوشی با یک مجموعه نتیجه بخش است؛ حال می‌خواهد فیلم سینمایی مثل «سنتوری» یا سریال مثل «شهرزاد» باشد. این چهره مطرح و محبوب نه تنها می‌تواند نظرها را به سوی خود جلب کند که می‌تواند به جد مخاطبانی از هر گروه سنی و نسلی را با خود همراه کند. محسن چاوشی به مانند صدای خاص و ویژه اش، کاراکتر ویژه‌ای دارد. او را به مصاحبه نکردنش با رسانه ها، عدم حضور در برنامه‌ها و به ویژه عدم اجرای کنسرت می‌شناسیم. خواننده‌ای که در طی دوره‌های مختلف رای گیری از مخاطبان در برنامه‌ها و سایت‌های مختلف، بالاترین آمار ممکن را از آن خود کرده است. بیشترین فروش و اقبال مخاطب را داشته است ولی یکی از دست نیافتنی‌ترین چهره‌ها بوده است.
 زمانی که فیلم «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته و متاسفانه توقیف شد و در پی آن نسخه‌ای از آن به بازار قاچاق درز کرد، این خواننده که هنوز مجوز انتشار آلبومش را نگرفته بود، مطرح شد.او پیش از این فیلم به عنوان چهره‌ای با صدایی متفاوت و شناخته شده در میان نسل جوان دهه 80 بود اما فیلم «سنتوری» بود که صدای او را در ذهن‌ها ماندنی کرد. این فیلم سه ویژگی مهم داشت، یکی بازی قابل قبول بهرام رادان در نقش خواننده‌ای محبوب که درگیر اعتیاد می‌شود، دیگری نوازندگی و آهنگسازی اردوان کامکار و دیگری صدای دردمند و معترض محسن چاوشی. سوای از روایت داستانی و کارگردانی مهرجویی، این سه عامل، کاراکتر اصلی فیلم را قوت بخشیدند و نمی‌توان هیچ یک از آنها را بر دیگری برتری داد اما شاید بتوان گفت صدا و‌ترانه هایی که چاوشی برای این فیلم خواند، بیشتر از هر عامل دیگری در یادها ماند. انتخاب صدای او امتیازی جدی برای این فیلم سینمایی بود.

بعدها هم شاهد بودیم که حضور و همکاری این چهره محبوب با سریال شبکه خانگی «شهرزاد» ساخته حسن فتحی چگونه این مجموعه را خبرساز و مطرح کرد.انتخاب صدای چاوشی برای سریالی با تمی عاشقانه آن هم در بستری تاریخی، به نوعی یک انتخاب جسورانه و متفاوت بود. انتخابی که ممکن بود با دافعه و رد مخاطبان همراه باشد اما این انتخاب برخلاف معدود انتقادها و غافلگیری مخاطبان، با اقبال بی حدی روبه رو شد. اقبالی که این مجموعه را در طی هفته‌های متوالی در صدر خبرها قرار داد. برای نمونه‌ترانه «کجایی؟ » تا هفته‌ها در صدر‌ترانه‌های موفق ماند.

بی‌تردید‌ترانه‌ها و صدای محسن چاوشی به این مجموعه جان بخشید و طعم و رنگ زمانه را به قالب تاریخی آن بخشید. هر چند همکاری او با این مجموعه در فصل جدید با مشکلات و مواردی خبرساز همراه شد و حتی گمان آن می‌رفت که او با این مجموعه همکاری نکند. امری که مسبوق به سابقه هم بود زیرا چاوشی از همکاری با فیلم «سنتوری 2» هم سرباز زد و به نظر می‌رسید که این روند در «شهرزاد» هم تکرار شود اما تیم سازنده این مجموعه اجازه نداد که یکی از عامل‌های مهم موفقیت این سریال را از دست بدهد. هر چند ادامه همکاری او منجر به اختلاف با خواننده دیگر «شهرزاد» یعنی سینا سرلک شد و در نهایت با وجود اخبار پر سر و صدا این سرلک بود که از سریال «شهرزاد» کنار کشید.

اولین تیتراژ تلویزیونی با چاوشی
بسیاری از خواننده‌ها با خواندن تیتراژ سریال‌های محبوب، در ذهن مخاطبان ماندگار شده‌اند و بخشی از‌ترانه‌های همیشه محبوب خواننده ها، آنهایی است که برای سریال‌ها خوانده اند. محسن چاوشی، چهره‌ای محبوب و پرطرفدار است و شاید همکاری اش با یک مجموعه تلویزیونی به تداوم موفقیت او کمک کند اما آنچه مسلم است حضور او در یک مجموعه، تضمینی برای دیده شدن و جلب مخاطب است. پس چرا نباید از این عامل مطمئن آن هم در روزهایی که تلویزیون کم مخاطب و بی رمق شده است، بهره ‌مند نشد؟ از طرفی طرفداران و علاقه مندان این خواننده محبوب از همکاری او با تلویزیون لذت می‌برند و رضایت مند می‌شوند.به تازگی محسن چگینی، تهیه کننده سریال «هاتف» در خصوص نهایی شدن خواننده‌ این سریال گفت: در مورد خواننده‌ تیتراژ سریال «هاتف» پیش از این با محسن چاوشی مذاکراتی داشتیم که خوشبختانه نهایی شده و قرار است تیتراژ این سریال توسط محسن چاوشی خوانده شود.  تهیه کننده «هاتف» خاطرنشان کرد: این اولین باری است که محسن چاوشی تیتراژ یک سریال تلویزیونی را می‌خواند و این همکاری با سریال «هاتف» آغاز خواهد شد.باید منتظر ماند و دید که این همکاری دوباره می‌تواند محسن چاوشی را به صدر خبرها ببرد و تیتراژی که او در اولین همکاری‌اش با تلویزیون می‌سازد، خبرساز می‌شود یا نه؟ چه بسا با توجه به سابقه مقبول این خواننده، بتوان از الان نتیجه را تخمین زد.