به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۳۷۱۲۵
نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق: آماده‌ایم به بغداد فرصت دیگری بدهیم

توافق مسعود بارزانی و فواد معصوم

گروه بين‌الملل: نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: دولت اقلیم آماده است به دولت فدرال عراق فرصت دیگری بدهد.
توافق مسعود بارزانی و فواد معصوم
نیچروان بارزانی
نیچروان بارزانی، اعلام کرد: آماده‌ایم به بغداد فرصت دیگری بدهیم. ما خواهان حل مشکلات در مناطق مورد مناقشه با دولت عراق هستیم. وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم مشکلات با بغداد را با جنگ حل کنیم این به نفع ما نیست. بارزانی افزود: مذاکرات ما با بغداد باید چارچوب زمانی داشته و با تضمین‌ها و مشارکت بین‌المللی باشد. در این راستا، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق روز چهارشنبه به سلیمانیه رفت و با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد. هر دو توافق کردند، ظرف دو روز آینده هیئتی از کردستان عراق به بغداد برود.

در همين حال، المیادین بندهای طرح فواد معصوم درخصوص حل بحران بین بغداد و اربیل بر سر همه‌پرسی استقلال را که با خود به سلیمانیه برده بود، منتشر کرد. طرح فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق شامل سه بند جهت حل بحران بین بغداد و اربیل است.
جزئیات بند اول طرح به این ترتیب است:
- طرح سازمان ملل که یان کوبیس، نماینده دبیرکل این سازمان در عراق بعد از جلب موافقت قدرت‌های بزرگ ارائه کرده، پایه راهکار فواد معصوم را تشکیل می‌دهد.
- بغداد و اربیل طی ماه سپتامبر جاری بدون هیچ شرطی مذاکره را آغاز می‌کنند.
- مذاکرات طی سه سال تکمیل شده و سازمان ملل اجرای توافقات را زیر نظر می‌گیرد.
- اربیل از برگزاری همه‌پرسی کوتاه آمده و در صورت اجرا نشدن توافقات به آن بازگردد.
جزئیات بند دوم:
- کمیته نظارت بر مذاکرات به ریاست معصوم و عضویت حیدر العبادی نخست وزیر، سلیم جبوری رئیس پارلمان و نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تشکیل می‌شود.
- سه کمیسیون قانونگذاری، اجرایی و سیاست گذاری تشکیل شده و اجرای توافقات را براساس اختیاراتشان پیگیری می‌کنند.
اما جزئیات بند سوم این طرح:
- تکلیف پرونده‌های مورد اختلاف طی سه سال مشخص می‌شود، ۱۸ ماه اول برای حل پرونده‌های اجرایی و ۱۸ ماه دوم برای اجرای توافقات.
- تمامی مسائل قانونی نظیر اصلاحات و اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی ویژه مناطق مورد مناقشه حل شوند.

فواد معصوم روز چهارشنبه با این طرح به سلیمانیه رفت تا آن را با بارزانی و دیگر رهبران کرد در میان بگذارد. بارزانی بعد از این دیدار در جمع هوادارانش گفت: امیدواریم که مذاکرات جدی با بغداد پس از همه‌پرسی داشته باشیم. ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، فواد معصوم و رئیس اقلیم کردستان عراق بر سر اعزام هیئتی عالی‌رتبه به بغداد طی دو روز آینده توافق و بر لزوم انجام مذاکرات سازنده برای حل مسائل اختلاف‌برانگیز تاکید کردند. ریاست‌جمهوری عراق افزود: معصوم در سلیمانیه با بارزانی در حضور کوسرت رسول علی، معاون رئیس اقلیم و تعداد از رهبران احزاب کرد به تبادل نظر درباره آخرین تحولات سیاسی از جمله موضوع همه‌پرسی پرداخت.

براساس بیانیه ریاست‌جمهوری عراق، معصوم بر مضمون طرحش و تلاش‌های به کار گرفته شده جامعه جهانی متمرکز شد. رئیس جمهوری عراق همچنین با عمر السید، هماهنگ‌کننده جنبش تغییر درباره طرح خود صحبت کرد و هر دو اولویت را بر مذاکرات و تفاهم بر سر حل اختلافات گذاشتند. دو طرف بر لزوم مذاکره و تفاهم با یکدیگر تاکید کردند و افزودند، باید دستاوردهای ملی را از طریق وحدت و همبستگی حفظ کرد.