به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۱۳۷۱۴۳
دعوت بارزانی برای مشارکت در همه‌پرسی

رفراندوم كردستان عراق قطعي شد

گروه بين‌الملل: رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه تبلیغات خود برای همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، به طور تلویحی مردم را به رأی دادن گسترده فراخواند.
مسعود بارزانی در این پیام گفت: «شور و شوق و حمایت شما از همه‌پرسی استقلال خود به نوعی همه‌پرسی است». بارزانی ضمن تشکر از مشارکت مردم در مراسم استقبال از همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق، به طور ضمنی مردم را به مشارکت وسیع در همه‌پرسی فراخواند و گفت: رأی گسترده شما در همه‌پرسی روز 25 سپتامبر (سوم مهر)، صدای ناقوسی برای وجدان جهانیان خواهد بود».

بارزانی همچنین مدعی شد که مردم دنیا می‌دانند مردم منطقه کردستان به دنبال استقلال هستند. کمتر از چهار روز به برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق باقی مانده و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای منصرف کردن اربیل از اجرای این همه‌پرسی به نتیجه‌ای نرسیده است. طی چند ساعت گذشته، 3 طرح موازی برای منصرف کردن منطقه کردستان از اجرای همه‌پرسی جدایی مطرح شده است.

فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق امروز طرحی چند ماده‌ای برای حل بحران به وجود آمده در این کشور ارائه کرده است. اگر چه هنوز جزئیات این طرح منتشر نشده است ولی به گفته برخی منابع، این طرح مبتنی بر آغاز گفت‌وگوها و مذاکرات بین اربیل و بغداد بوده و سازمان ملل متحد بر این گفت‌وگو نظارت خواهد داشت.

همزمان با تأکید بارزانی بر برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان، وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و عراق در دیداری که با هم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشتند ضمن اعلام مخالفت خود با همه‌پرسی، از مقامات کردستان عراق خواستند از تصمیم خود برای اجرای این همه‌پرسی منصرف شوند.

دولت مرکزی عراق همه‌پرسی کردستان را غیر قانونی و در تضاد با قانون اساسی این کشور می‌داند. حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در آخرین موضع گیری خود درباره این همه‌پرسی با بیان اینکه مقامات اربیل «با دُم شیر بازی می‌کنند»، تهدید کرد اگر همه‌پرسی به آشوب منجر شود آماده دخالت نظامی است.