به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۱۳۷۱۵۲

درخواست تیلرسون از ترامپ درباره‌ برجام

گروه بین‌الملل: نشریه وال استریت ژورنال پنجشنبه شب (به وقت محلی) گزارش داد؛ رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور خواسته است که در گزارش ماه آینده خود به کنگره، پایبندی ایران به برجام را تایید کند و سپس به دنبال اعمال تغییرات لازم در این توافق باشد.
درخواست تیلرسون از ترامپ درباره‌ برجام
همزمان گروه دیگری از سیاست‌مداران آمریکایی همچون «تام کاتن» سناتور ایالت آرکانزاس خواستار لغو این توافق و یافتن جایگزنی برای آن هستند. «برایان هوک» مدیربرنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص به وال استریت ژورنال گفت که گرچه ترامپ برخی تصمیمات را در خصوص برجام اتخاذ کرده، با این حال تیم دیپلماتیک این کشور همچنان در حال کار بر روی طرحی جامع برای رفع و رجوع اختلاف‌ها با ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای است.

دولت آمریکا باید مطابق با قانون مصوب کنگره این کشور، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را در بازه‌های زمانی ۹۰ روزه مورد تایید قرار دهد. ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها وعده پاره کردن برجام را داده بود، تاکنون دوبار ناچار به تایید پایبندی ایران به این توافق شده است. وی اخیرا گفته بود که تصمیم خود را برای ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای اتخاذ کرده است. انتظار می‌رود این تصمیم در هفته‌های آینده اعلان عمومی شود. با وجود اینکه دیگر طرف‌های این توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد پیوسته بر پایبندی ایران به تعهدات خویش صحه می‌گذارند، مقام‌های آمریکایی مکرر مدعی عدم پایبندی تهران به «روح برجام» هستند.