به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۱۳۷۱۷۴
دانش‌آموزان را برای حداقل 12 سال بعد تربیت کنیم

روحانی: به افکار دیگران احترام بگذاریم

گروه سیاسی: رییس جمهوری با بیان این که کتاب های درسی دانش آموزان را برای دیروز تربیت می کند و فردا هیچ، گفت: فضای آموزش و پرورش باید به گونه ای باشد که دانش آموزان را برای 12 سال بعد تربیت کنیم نه برای امروز و دیروز.
روحانی: به افکار دیگران احترام بگذاریم
حجت الاسلام  حسن روحانی صبح شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی 97-1396 در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه پنج تهران یاد و نام شهیدان کربلا و سالار شهیدان را گرامی داشت و اول مهر را به دانش آموزان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش تبریک گفت.وی اظهارکرد: زنگ مدرسه در روز اول مهر به معنای شروع حرکت به سمت پله جدید است و اگر 12 سال تحصیلی را به منزله 12 پله در نظر بگیریم، هر سال پله ای را می یابیم تا در سال دوازدهم به سکویی برسیم که از آن یا برای دانش بالاتر یا برای فعالیت در جامعه خود را آماده کنیم.رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کتاب های درسی ما، دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند، فردا هیچ و نحوه تدریس و سوال و اداره کلاس توسط معلمان نیازمند تحول جدید است و در پایان کار معلوم می شود که من معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده است و در پایان 12 سال معلوم می شود که انسان جوان، مسئول، خلاق و علاقه مند تحویل جامعه دادیم یا دانش آموز حفظیات را حفظ کرده و بعد از مدتی از یادش می رود. روحانی ادامه داد: برای این که بهتر بفهمیم و در رابطه با اداره کشور بهتر عمل و خدمت کنیم و کشور را در اوج پیشرفت و تعالی قرار دهیم ، خواهش من امسال در سوال اول مهر این است که تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه محیطی این چنینی باشد.

وی همچنین گفت: معلمان به دانش آموزان نحوه آشنایی و سبک استفاده از فضای مجازی را بیاموزند چرا که فضای مجازی تیغ دو لبه ای است که می تواند زندگی ما را نابود یا مسیر رشد و تعالی را برایمان بسازد.
رییس جمهوری اظهارکرد: سوال اول مهر امسال این است که تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه، محیطی این چنین باشد و در محیط مدرسه یکدیگر را تحمل کنیم.روحانی افزود: وقتی کسی را هو می کنیم یعنی نظرش را تحمل نمی کنیم و وقتی به او اخم می کنیم یعنی افکار دیگری را تحمل نمی کنیم، در محیط مدرسه باید افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم و این به دست معلمان و دانش آموزان است.وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد اگر پاسخ سوالی در کتابی آمده و دانش آموز با روش دیگری جواب داد به جای این که نمره منفی بدهیم او را تشویق کنیم چرا که خلاقیت به خرج داده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد، بنابراین سوال این است که در محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به آن احترام بگذاریم و این که چگونه اخلاق و ادب را تمرین کنیم. روحانی در ادامه طرح سوال امسال گفت: با چه سبک می توانیم اخلاق و ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشیم؟ وی با بیان این که امیر المومنین (ع) در این زمینه سه جمله دارد، یادآور شد: اگر کسی سوالی بلد نیست، نباید خجالت بکشد و باید بگوید نمی دانم، دانش آموز نباید خجالت بکشد و نباید او را تحقیر کنیم و در جامعه اگر موردی را بلد نیستیم، بگوییم بلد نیستیم. دوم این که اگر چیزی بلد نیستیم خجالت نکشیم و بپرسیم. یاد گرفتن و سوال کردن حسن و راه پیشرفت است.

رییس جمهوری اضافه کرد: باید در زندگی تحمل داشته باشیم و افکار و نظرات دیگران را تحمل کنیم و اگر بتوانیم محیط مدرسه و کلاس را بهتر بسازیم، می توانیم عالم تر، اندیشمندتر، خلاق تر و ماهرتر برای کار و فعالیت در جامعه بعد از دوران تحصیل باشیم. روحانی خطاب به دانش آموزان گفت: بی تردید در طول زندگی که امیدوارم زندگی طولانی و پربرکتی داشته باشید، در آینده خواهید دید که هیچ دورانی زیباتر و لذت بخش تر از دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه نبوده است. وی ادامه داد: در حالی که در مدارس مشغول درس بوده، ممکن است فراز و نشیب و سختی هایی در زندگی تحصیل ما وجود داشته باشد یا برخی بگویند دو مرتبه اول مهر رسید و چه می شد یکی دو هفته دیگر به تعطیلات اضافه می شد که این ظاهر کار است و با گذشت زمان وقتی به گذشته بر می گردیم، حس می کنید که بهترین روزهای زندگی شما دوران تحصیل بوده است.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برای این که مدرسه، هنرستان و دبیرستان بهترین باشد و بتوانیم در سال پایانی وقتی دوران متوسطه را ترک می کنیم، احساس کرده شرایط بهتری را برای حضور در جامعه داریم، به خیلی موارد از جمله برنامه ها، تلاش ها و کمک های دولت، تلاش های پدران، مادران، خانواده ها و معلمان وابسته است. وی یکی از عوامل مهم رابطه معلم و دانش آموز، روابط دانش آموز در محیط کلاس و مدرسه با یکدیگر دانست و تاکید کرد محیط کلاس اگر امن نباشد، امن به معنای این که در یک کلاس مبادا یک دانش آموز مورد حمله جملات و سخنان دیگر دانش آموزان قرار بگیرد و محیط امن نیز به این معنا که دانش آموزی استعداد بیشتری دارد در محیط کلاس به دیگران فخر فروشی نکند و آن که درس را بهتر می فهمد احساس کند به شاگردی که به هر دلیل حرف استاد را به درستی نمی گیرد، کمک کند.

رییس قوه مجریه افزود: محیط امن به این معنا که به شکل، قیافه، نحوه حرکت، لهجه یکدیگر،نحوه سخن گفتن و راه رفتن یکدیگر خدایی ناکرده ایراد نگریم یا چند دانش آموز یک دانش آموز را دست نیندازند.
روحانی ادامه داد: اگر چنین شد دانش آموز غم زده و تحت فشار روحی قرار می گیرد و دیگر محیط کلاس امن نیست و اگر خدایی ناکرده رفتار معلم ناصحیح باشد و اگر مسیری که از خیابان تا به منزل می رود، امن نباشد، و اگر در خانه رفتار پدر و مادر محبت آمیز نباشد، ناامنی دیگری بوجود می آید و درس خواندن برایش سخت و مشکل خواهد شد و نمی تواند این فرصت برای یادگیری بهتر استفاده کند. رییس جمهوری تصریح کرد همه می دانیم که در کشور ما در بسیاری از زمینه ها جوانان، دانش آموزان و دانشجویان قدم های خوبی برداشته و در بسیاری از المپیاد ها برنده طلا شده اند و در بسیاری از مسابقات دانش آموزان جزو رتبه های برتر بودند و در دانشگاه های برتر، دانشجویان کشور مشغول تحصیل هستند و در مراکز مطرح علمی دنیا بسیاری از ایرانیان به عنوان نخبگان تلاش می کنند.

روحانی افزود: در عین حال وقتی به صد سال پیش کشور بر می گردیم و با کشورهای پیشرفته خود را مقایسه می کنیم، می بینیم نقایصی هم در کشور وجود داشته و ما بهترین استفاده را از سرمایه ها و منابع نکردیم. وی اضافه کرد: دانش آموزان در کشور ما بعد از گرفتن دیپلم با فاصله دو سال بعد اگر دانشگاه نروند و مشغول کار عادی شوند، با دانش آموزی که در کشور پیشرفته درس خوانده و دیپلم گرفته مقایسه کنیم، می بینیم آن دانش آموز بعد از چند سال داشته هایش بیشتر از دانش آموز ایرانی است، چرا؟ رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برای این که ما در کلاس عمدتا به غیر از هنرستان ها که کار و فعالیت و مهارت وجود دارد، کمتر در دبیرستان ها می بینیم و بیشتر می خوانیم و حفظ می کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم یا تست را خوب بزنیم.

روحانی تاکید کرد: عملکرد ما حفظی است و به حافظه متکی است و با گذشت زمان همانند یخ در آب می ماند که «حفظیات» ما کاسته می شود بنابراین اگر به خلاقیت جوانان و نوجوانان تکیه کردیم، به جای این که مطلبی را بخوانیم تا حفظ کنند، به صورت سوال مطرح کنیم تا دانش آموز با فکر خود پاسخ دهد. چه بسا دانش آموز بهتر از کتاب جواب دهد و این باید نویسندگان کتاب درسی آموزش و پرورش باورشان شود که از آن ها بهتر در پاسخ سوال ممکن است تعدادی از دانش آموزان بهتر بیان کنند.رییس جمهوری گفت بگذاریم بخش بزرگ کتاب درسی توسط دانش آموزان در طول سال های آینده نوشته شود و بگذاریم خلاقیت و مهارت در دانش آموزان زنده شود تا بعد از 12 سال یک کاغذ دست دانش اموز بعنوان مدرک ندهیم بلکه مهارتی یاد دهیم که هر جایی برود مهارت خود را بعنوان رشد و دوران متوسطه در محیط کار عرضه کند.

روحانی اضافه کرد ما دانش آموز را علاقه مند به کار در پایان 12 سال تحصیل، تحویل جامعه بدهیم و دانش آموز را یک جوان مهار و حداقل در یک رشته آماده کنیم و این اولین خواسته من از وزیر آموزش و پرورش بود که پایان 12 سال دانش آموز یک کار بلد باشد که اگر ادامه تحصیل نداد، بتواند وارد فعالیت اجتماعی شود. وی تصریح کرد این مسئله به عنوان رسالت همه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش و نویسندگان کتاب های درسی است. رییس جمهوری همچنین ضمن عذر خواهی اظهار کرد: ممکن است قضاوت من تند باشد، دهه هایی که ما در دبستان و دبیرستان بودیم، در دهه 30 و 40، کتاب های درسی ما با امروز به غیر از آنکه جلد آن عکس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییرکرده، چقدر تغییر کرده است. وی اضافه کرد ماه محرم است و ماه سادگی و فداکاری و این را به فال نیک می گیریم که اول مهر امسال آغاز روزهای یادآوری ایثار و فداکاری سرور و سالار شهیدان توام شده است و باید خود را به گونه ای تربیت کنیم که برای کشور و اهداف و آرمانهایمان فداکار باشیم و از زندگیمان برای جامعه بگذاریم. رییس جمهوری در پایان این مراسم از هنرستان دخترانه شهید مدرس به همراه وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارتخانه بازدید کرد.