به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۱۳۷۲۳۳

رباتی که به تنهایی ایمپلنت می‌کند

گروه علمی: استفاده از روبات در جراحی، تازگی ندارد اما ارائه روباتی که قادر باشد بطور مستقل از انسان کارها را انجام دهد دستاورد قابل توجهی در این حوزه محسوب می‌شود. محققان چینی بعد از تلاشی چهار ساله، چنین روباتی را با موفقیت آزمایش کرده‌اند.
رباتی که به تنهایی ایمپلنت می‌کند
محققان چینی موفق شده‌اند برای نخستین بار یک جراحی ایمپِلنت ( کاشت دندان ) روباتیک را بطور موفقیت‌آمیز و بدون دخالت انسان اجرا کنند. هرچند گروه پزشکی در طول اجرای این عمل یک ساعته،  در محل حضور داشتند اما دخالت مستقیمی در اجرای عمل نکردند. در این عمل دو دندان با خطایی حدود 0.2 تا 0.3 میلیمتر کار گذاشته شدند که استاندارد لازم برای چنین عملی را برآورده می‌کند. کمبود دندانپزشکان کارآزموده از یک سو و بروز خطاهای مکرر در جراحی‌های این چنینی باعث شده است که متخصصان به فکر توسعه چنین فناوری به عنوان راهکاری مناسب بیافتند.این روبات با همکاری یکی از دانشگاه‌های پزشکی نظامی چین و انستیتوی روباتیک دانشگاه Beihang این کشور طی چهار سال توسعه داده شده است و قادر است به تنهایی جراحی را اداره کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت در طول عمل جراحی، شاهد خطاهای انسانی نباشیم. نکته مهم دیگر در این عمل جراحی، استفاده از روش چاپ سه‌بعدی برای ساخت دندان‌های کاشته شده است.

مطالعه‌ای در چین نشان داده است که حدود چهارصد میلیون بیمار در این کشور نیازمند دندان جدید هستند و دندانپزشک کافی برای پوشش دادن این نیاز وجود ندارد بطوریکه هر ساله تنها یک میلیون کاشت دندان در این کشور صورت می‌گیرد و معطل شدن بیماران در نوبت جراحی، امکان حادتر شدن وضعیت آن‌ها را بیشتر می‌کند. در چنین عمل‌هایی، جراح دندانپزشک در فضای بسیار کوچکی کار می‌‌کند که برخی از قسمت‌های آن به سختی دیده می‌شوند و چنین شرایطی اجرای کاشت دندان را دشوارتر می‌کند. استفاده از روبات برای اینکار، راهکاری برای حل چنین مشکلاتی خواهد بود.روبات‌ها در سال‌های اخیر، بطور گسترده‌ای بعنوان دستیارانی برای دندانپزشکان بکار گرفته شده‌اند و از آن‌ها در اعمالی نظیر روت کانال ( درمان ریشه) و اورتودنسی  و حتی برای آموزش دانشجویان دندانپزشکی استفاده شده است.
برچسب ها: پزشکی علمی