به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۱۳۷۲۴۴

خوزستان، 15% گندم ايران را تولید کرد

گروه اقتصادي: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۱۵ درصد از گندم کشور را کشاورزان خوزستانی با وجود همه مشکلات بخش کشاورزی این استان، تولید کردند.
کیخسرو چنگلوایی در نشست شورای کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته با وجود همه مشکلات جوی و شرایط اقلیمی نامساعد، خوشبختانه با همکاری درون و برون سازمانی، استانداری، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، سازمان آب و برق و غیره در بخش کشاورزی توفیقات خیلی خوبی را در زمینه تولیدات محصولات استراتژیک ملی محور کسب کردیم.

وی افزود: محصولاتی که ضمن ملی بودن، جزو پروژه‌های اساسی در اقتصاد مقاومتی هستند؛ ۱۵ درصد از گندم کشور را در استان و ۱۱ درصد دانه روغنی کلزا با مقام دومی در خوزستان تولید شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تولید ۳۸ درصد ذرت کشور در خوزستان گفت: تاکنون بیش از ۹۷ درصد بهای گندم پرداخت شده در حالی که در استان‌های دیگر حدود ۵۰ درصد بهای خرید گندم به آنها پرداخت شده است.

چنگلوایی بیان کرد: ۹۷ درصد چغندرقند کشت پائیزه متعلق به استان خوزستان و بیش از ۱۰۰ هزار تن تولید قند در استان داشتیم. به صورت کلی مجموعه چغندرقند و نیشکر منجر به تولید حدود ۵۰ درصد قند کشور شده است. وی بیان کرد: ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای هفت هزار و ۲۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض جذب کردیم. علاوه بر اعتبار فوق، همچنین ۶۷ میلیارد تومان دیگر را به ما اختصاص دادند.

چنگلوایی گفت: روی چغندرقند و کلزا اصرار داریم چون همین اکنون هم زمان را از دست داده‌ایم. جزو دو کشت محوری و استراتژیک استان به جهت پایداری تولید و سودآوری است. در حوزه مارون انتظار حل مشکل برای این دو محصول را داریم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: در کل به ازای هر هکتار دو نفر کارگر فصلی خواهیم داشت و با افزایش سطح زیر کشت به ویژه در حوزه تولید محصول چغندرقند و کلزا شاهد افزایش اشتغال‌زایی، تقویت اقتصاد و صنعت می‌شویم.