به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۱۳۷۲۸۵

دلواپسان هلال احمر را رها خواهند کرد؟!

امیرحسین رحیمی - روزنامه بهار
صــــدای پـــای ‌اعتدال‌زدایی‌در جمعیت هلال احمر به گوش می‌رسد! درحالی که طی هفته‌های اخیر، مناقشه بر سر انتخاب رئیس جدید جمعیت هلال احمر تشدید شده؛ داوطلبان و دلسوزان این سازمان مردم نهاد شاهد بسیاری از اقدامات کم سابقه در این جمعیت هستند.جمعیت هلال احمر که در دولت نهم و دهم با حضور عبدالرضا داوری در راس تیم رسانه‌ای این جمعیت، به عنوان مرکز و ثقل فرماندهی جریان دلواپس در کشور شناخته شده بود، با ورود دولت یازدهم،  به جایگاه حقیقی خود یعنی یک سازمان مردم نهاد و اجتماعی بازگشت. اما این روزها بار دیگر صحبت از بازگشت این گروه در جمعیت هلال احمر شنیده می‌شود؛‌بازگشتی با عنوان اعتدال زدایی‌. لازم به ذکر است  یکی از پروندهای میلیادری مطرح در پرونده  احمدی نژاد مربوط به این جمعیت و در زمان آن دلواپسان شکل گرفته وهنوز لاینحل باقی مانده است و...

در چند روز اخیر که تغییرات مدیر ارشد جمعیت هلال احمر در سپهر رسانه ایی کشور پیچیده است ضروری است شاخص‌هايي را برای نامزدهای احتمالی برای تصدی مدیریت جمعیت هلال احمر به عنوان یک سازمان،  عضو سازمان مردم نهاد بین المللی، فعال در عرصه رفاه و خدمات اجتماعی، فعال در حوزه مدیریت بحران و متولی قانونی آموزش همگانی و امداد و نجات کشور، فعال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، فعال در حوزه خدمات بشر دوستانه درون مرزی و بیرون مرزی  و از همه مهم‌تر فعال در حوزه جوانان و آسیب‎های اجتماعی و همچنین مواردی که در آینده ممکن است جامعه با آن  روبه رو شود و دولت به تنهای توان پاسخگویی را نداشته باشد ذکر کرد. نظیر خیل آوارگان در درگیری‌های قومیتی در کشورهای مرزی و یا درگیری‌های نظامی و ضرورت ورود برای امداد رسانی وبرپایی اردوگاه ویژه آوارگان و غیره . بدیهی است فردی که خود را نامزد این کرسی در ساختمان صلح می‌نماید برای  اثر گذار بودن حتماً با ید دارای شاخصه‌های زیر باشد.

الف) باید قبل از همه چیز اشراف کامل به اصول، اهداف، ماموریت‏ها، فرصت‎ها و تهدیدات این سازمان به مانند یک دولت، داشته باشد چرا که با مطالعه صرف و مشاوره ناقص  و تعدادی افراد محدود وبعضا مغرض ووابسطه به طیف خاص رانده شده از صحنه سیاسی کشور که از قضا آن‌ها هم درک عمیقی از «جمعیت»  ندارند باعث شناخت از جمعیت و اشراف به آن و کارآمدی مدیر نمی‌شود. در طول 11 سال اخیرپنجمین مدیر جدید در حالی می‌خواهد وارد جمعیت شود که به جز فرهادی هیچ کدام شناختی از جمعیت نداشتند و از سویی هر چهار مدیر و تمام معاونین، روئسای سازمان ها، مسئولین دفاتر و مدیران کل خود را از دستگاه متبوع خود به «جمعیت»  وارد کردند و در نتیجه اضمحلال منابع انسانی، مالی ومهم‌تر از همه منابع معنوی که همان اعتماد عمومی به عنوان یک سازمان غیر سیاسی بود، درجا زدن، افزایش تهدیدات علیه «جمعیت»  و بعضا با سوء‌استفاده‌های موقعیتی و مالی همراه بوده است. به عنوان مثال هنوز تکلیف سوء استفاده از شرکت رشد در آلمان به سر انجام نرسیده، صدمات جبران ناپذیری به روحیه همکاری کارکنان و همچنین انگیزه نوع آوری کارکنان استخدامی جمعیت داشته و دارد. اگر توجه شود به طور میانگین هر مدیر تقریباً دو و نیم سال در جمعیت بوده‌اند و این دونیم سال را نیز با طی پروسه سعی و خطا طی کرده و باعث تحقیر کار کنان و همچنین سلب انگیزه و برهم زدن فرهنگ سازمانی منبعث از اصول هفتگانه جمعیت شده‌اند وسلامت کار کنان استخدامی نه مامور به جمعیت شده اند.

ب) باعنایت به این که این جمعیت معین دولت محسوب می‌شود نه همکار و یا شریک، به جز در بخش امداد و نجات ضروری است مدیراین سازمان توانمندی و پختگی لازم را برای تعامل سازنده با بالاترین مقام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها داشته باشد و این تعامل به صورت مستمر، کارساز، و هم افزا باشد که نیازمند مقبولیت فرد منتخب بین مدیران سایر دستگاه‌ها وسازمان‌ها و وزارتخانه ‌ها باشد و همچنین مدیران منتخب ایشان در راستای این سیاست گام بردارند. به عبارت ساده‌تر سیاست‌های دولت منتخب مردم را قبول داشته و تلاش نماید واقعا معین دولت باشد نه منتقد از سطح ستادکشوری تا استانی  با حفظ افراد مغرض با دولت منتخب تحت عنوان غیر سیاسی بودن «جمعیت»  ضربه به سیاست‌ها وبرنامه‌های دولت بزنند.

ج) متعهد به اصوال ارزشی «جمعیت»  از جمله استقلال و غیر سیاسی بودن «جمعیت» باشد به طوری که ضمن تعامل سازنده و همراهی کامل با دولت در سیاست‏های مربوط به خدمات انسان دوستانه، استقلال سازمان را فدای تعاملات بین شخصی، قومی وقوم وخویشی ویا هم محله ایی نکند به عبارت صریح‌تر سازمان را بسان یک تیول در نظر نگیرند ودستور رئیس جمهور منتخب در تاریخ 22 شهریورماه را در خصوص شایسته سالاری به عنوان چراغ راه در نظر گیرند.

د) بیش از این که یک نخبه نظری باشد یک نخبه میدانی و فعال اجتماعی باشد چرا که این سازمان با عنایت به وظایفش یک سازمان صرفا تخصصی در یک بخش نیست بلکه سازمانی است کاملا اجتماعی، فرهنگی و مخاطب محور، تا بتواند روند‌های موجود جامعه برمبنای اقشار مختلف اجتماع را مطالعه کند و خط و مشی‌های درست را به سازمان منتقل نماید. فرصت‌های بیرون را بشناسد و از امکانات «جمعیت»  ومنابع عمومی ومردمی به نفع مخاطبان بهره گیرد و حرکت سازمان را دائماً رصد نماید تا از مسیر تعریف شده منحرف نگردد و یا توان بهره گیری از چنین تیم‌هايي را داشته باشد، لذا این «جمعیت»  صرفا یک پزشک دانشگاهی بدون فعالیت‌های اجتماعی را نمی‌طلبد بلکه فردی انتقاد پذیر، دارای سعه صدر اجتماعی، فرهنگی و توانمند را می‎طلبد.

ه- در عین این که در انجام ماموریت‎ها سیاسی عمل نمی‎کند وکاملا بی طرفانه رفتار می‎کند ‌نظیر دوره ریاست  نور بالا در جمعیت‌ کاملا به سیاست، اقتصاد، مسائل فرهنگی و اجتماعی آگاهی لازم را داشته  ومسیر حرکت نیازهای مخاطبان ‌مشتریان‌را رصد می‎کند ضمن این که به مسائل بین المللی و مراودات منطقه ای نیز توجه لازم را دارد ومی تواند به عنوان یک مدیر توانمند یاری‌گر فعال در عرصه دیپلماسی بشر دوستانه در راستای صلح بین اقوام و ملل در خدمت سیاست خارجه کشور باشد.

ز) توان جلب اعتماد عمومی را با رفتارهای صادقانه و مداخلات بشر دوستانه به موقع را دارد چرا که اعتماد عمومی و مشارکت داوطلبان تنها سرمایه جاودان جمعیت هلال احمر می‌باشد بلکه بهره گیری از توان افکار عمومی یکی از ویژیگی‎های مدیران عصرحاضر در دنیایی شیشه ایی است که رفتارصادقانه مبنای مشترک همکاران در درون سازمان و مخاطبان بیرون سازمان برای فهم مشترک تلقی می‎شود.از چهار نامزد حاضر در عرصه انتخابات ریاست« جمعیت»  یعنی آقایان مصطفی محمدیون، علی صارمیان، علی اصغر پیوندی و سید رضا پیوندی، که دو نفر آنها توسط اعضاء 16 نفره شورای عالی به رئیس جمهور معرفی خواهند شد، دو گزینه مطرح کسب کرسی مدیریت بزرگترین سازمان بشردوستانه کشور در ساختمان صلح عبارتند از سید رضا رئیس کرمی معاون اسبق بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با چهار سال سابقه حضور در جمعیت و مشاور فعلی رئیس جمعیت هلال احمر ضمن داشتن سابقه اجرایی خارج از جمعیت نظیر ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران وهمچنین انجمن اسلامی جامعه پزشکی، جانباز بالای پنجاه درصد و..... که می‌توان گفت اشراف کامل به جمعیت دارد.  از یک سو و فعال فرهنگی و اجتماعی  است از سوی دیگر که در جمعیت به فردی اخلاقمدار وپاکدست ومدیرشهره می‌باشد   کهاز او  به عنوان گزینه ‌اي معتدل ومشرف به امورات جمعیت یاد می‎شود، وی در انتخابات سال 96 ریاست جمهوری با اخذ مرخصی سه ماهه ریاست ستاد سلامت دکتر روحانی در کشوربر عهده داشتند.

گزینه دیگر نیز اصغر پیوندی دارای سوابقی چون ریاست دانشگاه سمنان، معاون نظام پزشکی، سر دبیر مجله علمی نظام پزشکی و دیگر سوابق در حوزه پزشکی‌گوش وحلق وبینی‌وهمچنین کمتر از یکسال ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را داراست تنها آشنایی ایشان با جمعیت هلال احمر از دریچه کانون دانشجویی هلال احمر در دانشگاه شهید بهشتی بوده است لذا سابقه اجرایی در جمعیت هلال احمر ندارد؛ ضمن این که از دوسال پیش ابراز علاقه به جمعیت داشته است تا جایی که علاقمند بود به عنوان عضو هیات اجرایی جمعیت وارد انتخابات اعضاء داوطلبان جمعیت شود که با عدم اقبال داوطلبان از رقابت انصراف داد، حامیان اصلی او در جمعیت مدیران دوره‌دولت هشتم و نهم‌هستند. این در حالی است که انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر براساس ماده ده اساسنامه که در ذیل می‌آید صورت می‎گیرد. طبق ماده 10-ترکیب و وظایف شورای عالی، ‌هیات مدیره استان و شورای اجرایی شهرستان عبارت است از:  
الف- اعضای شورای عالی: هفت نفر عضو منتخب مجمع عمومی به مدت چهار سال، چهار نفر از شخصیت‌های برجسته و صاحب نظر کشور، مطلع و مسلط به امور امدادی، بهداشتی، ‌درمانی، امور جوانان و حقوق‌بشردوستانه با معرفی رئیس جمهور به مدت چهار سال، رئیس جمعیت، دبیرکل، خزانه دار ک، یک نفر از مدیران ارشد اجرایی جمعیت به انتخاب رئیس جمعیت، بازرسان‌بدون حق رای‌ نماینده ولی فقیه در جمعیت با اذن معظم له.
ب- ‌وظایف و اختیارات شورای عالی به شرح زیر است: تدوین سیاست‌های کلان و پیشنهاد آن به مجمع عمومی، تنظیم برنامه و بودجه و‌ترازنامه سالانه جمعیت و ارائه آن به مجمع عمومی، تدوین راهکارهای لازم جهت اجرای مصوبات مجمع عمومی، تصویب آئین‌نامه‌های داخلی شورای عالی و آئین نامه‌های مالی، محاسباتی، معاملاتی و استخدامی و ضوابط ساختار تشکیلاتی و پست‌های سازمانی جمعیت، معرفی دو نفر مدیر مدبر شایسته از افراد واجد شرایط به رئیس جمهور جهت انتخاب یکی از آنها به عنوان رئیس جمعیت به مدت چهار سال.
لازم به ذکر است وزن رای تمام اعضاء شورای عالی اعم از هفت نفر منتخب اعضاء داوطلبان ‌جوانان وداوطلبان‌و همچنین چهار نفر نماینده دولت در شورای عالی یکسان می‌باشد و دونفر معرفی شده برای انتخابات رئیس جمعیت توسط دولت نباید حتماً پزشک باشد. جلسه شورای عالی جمعیت جهت معرفی دو گزینه روز دوم مهرماه برگزار خواهد شد وباید دید اعضاء شورای عالی از چهار نفر ذکر شده کدام یک را اصلح برای سکانداری «جمعیت هلال احمر» ‌ترجیح وانتخاب خواهند کرد.