کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشكل سرخابی‌ها «دولتی‌بودن» است

3 مهر 1396 ساعت 11:06


محمد سررشته‌داری - روزنامه بهار
آقای هاشمی‌طبا هم به زمره آنها پیوست که می‌گویند استقلال و پرسپولیس را باید منحل کنیم! شاید رئیس پیشین المپیک هم نمی‌داند که این دو تیم – که باید بالاخره خصوصی شوند – حتی با قوانین فشل فعلی هم صدها میلیارد درآمد دارند اما با وجود قوانین غلط این پول‌ها به آنها نمی‌رسد و به این ترتیب در منجلاب مشکلات دست و پا می‌زنند. «رییس پیشین کمیته ملی المپیک معتقد است دو باشگاه سرخابی‌های پایتخت علاوه بر درآمدزا نبودن مشکلاتی نیز برای وزارت ورزش ایجاد کرده‌اند. او تاکید دارد که این دو باشگاه بهتر است منحل شوند، اگر درآمدزا نیستند!مصطفی هاشمی طبا، رییس اسبق سازمان تربیت ‌بدنی، درباره وضعیت نابسامان و فعلی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بیان‌ کرد: متاسفانه ورزش ایران در این دو باشگاه خلاصه می‌شود. این دو باشگاه جزو اصل "۱۴۱" هستند که یا باید سودمند باشند و یا با اعلام ورشکستگی دیگر جزو این اصل نباشند و به کار خود ادامه‌ دهند. البته این باشگاه‌ها درآمدزا نیستند و تا حدودی نیز باعث به وجود آمدن ضررهایی نیز شده‌اند. ما نباید تمام ذهن خود را معطوف باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کنیم، زیرا آنها بخشی از ورزش ایران هستند نه تمام آن.»

این حرف آقای هاشمی طبا را محمد دادکان هم گفته بود او هم می‌گفت درب این فوتبال را باید ببندیم.
نکته اول: استقلال و پرسپولیس و کل این فوتبال باید حتما خصوصی شوند. در این رابطه هیچ بحثی وجود ندارد و اصل 44 باید انجام شود و در این میان حتما این دو تیم هستند که سود می‌برند چون در صورت خصوصی شدن تکلیف حق پخش تلویزیونی و کپی رایت روشن می‌شود و این دو تیم مطابق همه سال‌های گذشته سرشان بی کلاه نمی‌ماند.

حرف‌های سنگین علی دایی
علی دایی در این رابطه می‌گوید: «دستمزدها در فوتبال ایران از اواسط دهه 70 بالا رفت. در دوران مدیریت محمد دادکان قراردادهای ۲۰۰ میلیونی بسته می‌شد که در تناسب با نرخ تورم آن زمان رقم بالایی بود. اگر در اینجا پول بیت‌المال هزینه می‌شود مشکل از فوتبال نیست. فوتبال را به بخش خصوصی بسپارند. شمایی که مدیر این فوتبال بودید آیا توانستید حق فوتبال را از صدا وسیما بگیرید؟آیا قانون کپی رایت اجرا می‌شود؟ آیا بازیکنان حق تبلیغ دارند؟ اینها دردهای فوتبال است نه ارقامی که پرداخت می‌شود. وقتی می‌گوییم فوتبال حرفه‌ای یعنی پرداخت ارقامی که در دنیا عرف است. اگر صلاح در بازگشت فوتبال به دوره آماتور است آن دیگر بحثی مجزاست. فوتبال یک صنعت و پدیده جهانی است. ما باید دنبال این برویم که چرا مثل همه دنیا عمل نمی‌کنیم نه اینکه حرف‌هایمان در جهت زیر سوال بردن فوتبال باشد.اصلا همین فردا در فوتبال را ببندیم. باید بررسی کنیم چه چیزی داریم که جایگزین آن کنیم. کسانی که اهل فوتبال نیستند حرف از تعطیلی فوتبال می‌زنند و حیف است شخصیتی مثل دکتر دادکان هم حرف آنها را تکرار کند. در این مملکت فقط نرخ فوتبال بالا رفته؟ قیمت یک آپارتمان 100 متری نسبت به ده سال قبل را بررسی کنید تا بدانید تورم جامعه خواسته یا ناخواسته فوتبال را هم با خود همراه کرده است.»بحث اصلی همین خصوصی کردن است، آیا می‌توان بدون اصلاح قوانین فوتبال و پرسپولیس و استقلال را خصوصی کرد؟
اگر با شرایط فعلی این دو را خصوصی کنیم حتما خریدار یا می‌خواهد استفاده سیاسی و حزبی و شخصی از این دو ببرد یا موضوع پولشویی وسط است یا خریدار دیوانه است که سالی سی یا چهل میلیاردش را دور بریزد که در هر سه حالت اتفاق خوبی در پیش نیست!
قوانین را چه کسانی باید اصلاح کنند؟
دوم: قطعا این توقع از امثال آقای هاشمی‌طبا و سلطانی فر و رئیس جمهور و ... است. اگر اینها نمی‌توانند قانون‌های مستهلک قدیمی را که کاربرد امروزی ندارند درست کنند چرا می‌خواهند درب فوتبال را ببندند؟
سوم: تصور کنید به هر دلیل غلط یا درستی قانون‌هایی را که خودمان و اساتیدمان نوشته‌ایم نمی‌توانیم اصلاح کنیم و تصور می‌کنیم اینها برای ابد کار می‌کنند آیا همین امروز استقلال و پرسپولیس هزینه زا هستند و درآمد ندارند؟

یک پارک سی میلیارد می‌ارزد
اینکه بگوییم استقلال و پرسپولیس هیچ‌گلی به سر مردم نزده اند و فقط بدهی داشته‌اند چندان فنی به نظر نمی‌رسد.این دو تیم و این فوتبال از مبارزه با اعتیاد تا ایجاد موج هیجان زیاد در جامعه بسیار افسرده ما بگیرید تا برسید به اشتغال زایی از حمل و نقل و تغذیه و نگهداری ورزشگاه و خبرنگار و فیلمبردار و عکاس و بلیط فروش و... و ایجاد وحدت و ساختن تیم ملی کشورمان  که بسیار مهم است نقش داشته و دارند.پارک سر خیابان خیلی از ما سی میلیارد تومان کمِ کم هزینه اش هست و شاید در طول روز بیست نفر هم از آن استفاده نمی‌کنند اما برای هر کدام از این دو تیم سی میلیارد می‌خواهیم بدهیم که میلیونها نفر را جذب خودشان می‌کنند و هر هفته و هر روز  هیجان و تلاش و حرکت ایجاد می‌کنند اینهمه مخالفت می‌کنیم؟
چرا کسی به سپاهان و ذوب آهن کاری ندارد؟
هیچکس اصلا کاری به سپاهان و ذوب‌آهن و سایپا و پیکان و فولاد و تراکتور و دیگر تیم‌ها ندارد که هر سال دستشان در جیب‌بیت‌المال است؟ استقلال و پرسپولیس که بخشی از خرجشان را مردم می‌دهند را باید ببندیم؟ این دو تیم حتی خرج صدا و سیمای ایران را هم می‌دهند اما به خودشان پول خودشان را نمی‌دهیم. این دو تیم درآمد زا هستند اما درآمدشان را صدا و سیما بر‌می‌دارد برای حقوق کارمندانش و از قبل اینها هم سالانه هزاران آگهی پخش می‌کند و پول آن را هم بر می‌دارد!
 این دو تیم با همین بدبختی‌هایی که الان دارند هم کلی درآمد دارند اما به دلیل عدم وجود قانون حق پخش و عدم وجود کپی رایت تصویرشان را تلویزیون مجانی برمی‌دارد و لباسشان را هم برخی در خانه می‌دوزند و می‌فروشند و شرکت‌های بسیاری هم با این اسم‌ها درآمد زایی می‌کنند.
حتی با همین وضعیت فشل و غلط هم این دو درآمد‌های صدها میلیاردی در سال دارند اما خود شاهزاده شان حق ندارند به این درآمد‌ها دست بزنند و به گدایی افتاده اند.  اینها شاهزاده‌هایی هستند که گدایی می‌کنند و کلید گنج خودشان را به آنها نمی‌دهند.

آقای هاشمی طبا به این پرسش پاسخ دهید
به نظر می‌رسد حرف دایی درست است، فوتبال درآمد بالایی دارد اما در جامعه کنونی ما هیچکس به این موضوع توجه نمی‌کند و این دو تیم را هزینه زا می‌خوانند در حالی که اینها پول در می‌آورند اما پولشان را دیگران برمی دارند!کافی است قوانین را درست کنیم و پول این دو را به خودشان بدهیم در آن صورت نه طارمی محروم می‌شود نه پرسپولیس، نه استقلال ته جدول می‌ماند و نه تهدید به اخراج از لیگ قهرمانان می‌شود.
در اسپانیا رئال و بارسا را منحل می‌کنند؟
به نظر می‌رسد ما جای دیگری در حال دعوا هستیم که جای درستی نیست.آیا واقعا مثلا اسپانیا و آلمان و فرانسه اگر چنین تیم‌های پرطرفداری داشتند درشان را می‌بستند جناب هاشمی طبا؟ یا آنها امثال رئال و بارسا را تقویت می‌کنند و به آنها افتخار می‌کنند و از قبلشان مردم پول در می‌آورند؟ این سوال را که جواب بدهید کل فلسفه فوتبال معلوم می‌شود.


کد مطلب: 137344

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137344/مشكل-سرخابی-ها-دولتی-بودن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir