به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۱۳۷۳۵۹

سامانه وام ازدواج مجددا فعال شد

گروه اقتصادی: سامانه وام ازدواج که طی روزهای اخیر در اغلب موارد گزینه‌ای برای انتخاب بانک عامل ارائه کننده تسهیلات به متقاضی اعلام نمی‌کرد، مجددا به حالت عادی برگشته و زوجین می‌توانند مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند.
سامانه وام ازدواج مجددا فعال شد
به گزارش ایسنا، از چند روز پیش متقاضیان وام ازدواج در هنگام مراجعه به سامانه آن در بانک مرکزی طی مراحل ثبت نام در تعیین بانک عامل با مشکل مواجه می‌شدند، چرا که نام بانکی در این مرحله وجود نداشته و به عبارتی ادامه ثبت نام غیرممکن بود.این در حالی است که از اول مرداد ماه تا پایان شهریورماه بانک مرکزی طرح ضربتی وام ازدواج را به مرحله اجرا در آورد که بتواند صف حداقل ۵۰۰ هزار نفری متقاضیان را تا حد ممکن کاهش دهد. در نتیجه اجرای این طرح تا اواخر شهریورماه بیش از ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج با مشارکت بانک‌های حاضر در سامانه و تشدید پرداختی‌ها از سوی ۱۱ بانک عامل تعیین شده برای طرح ضربتی پرداخت شد. با وجود این که پایان شهریورماه زمان اتمام طرح ضربتی بانک مرکزی بود اعلام شد، تعلل زوجین در تکمیل پرونده و انجام روال ارائه تسهیلات موجب شد تا این طرح ۱۵ روز دیگر تمدید شود، با این حال در روزهای اخیر متقاضیان در هنگام مراجعه برای ثبت نام با مشکل مواجه شدند، هر چند که گفته می شود گاهی در ساعات اولیه روز تعدادی از بانک‌ها در سامانه امکان ثبت نام داشتند.

به هر صورت این موضوع موجب ابهاماتی برای متقاضیان ثبت نام وام ازدواج بود و این که تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. پیگیری موضوع درباره‌ چرایی بسته شدن این سامانه و این که چه زمانی به حالت عادی بر می‌گردد، با این اعلام همراه شد که امروز -دوشنبه- سامانه مجددا به حالت عادی برمی‌گردد و زوجین می‌توانند ثبت نام خود را از سر گیرند. در این شرایط با توجه به اینکه طرح ضربتی وام ازدواج تا پانزدهم مهرماه ادامه دارد  زوجین از این امکان برخوردار هستند که در قالب این طرح تسهیلات خود را سریع‌تر دریافت کنند.اما این که چرا سامانه برای مدتی هر چند کوتاه در شرایطی قرار گرفت که بانک‌های عامل برای معرفی به متقاضیان وجود نداشتند، باید یادآور شد که در مدت اخیر با توجه به ثبت نام‌ها و پرداختی‌های در دستور کار، سقف بانک‌ها نیز تا حدی پر شده بود و بر این اساس اگر پذیرش مجددی صورت می‌گرفت صف‌ها طولانی‌تر شده و متقاضیان حتی اگر ثبت نام هم می‌کردند قابلیت پرداخت برای آنها در مدت زمانی کوتاه امکان پذیر نبود.

این در شرایطی است که تمدید طرح ضربتی وام ازدواج تا پانزدهم مهرماه نیز به شرایط ثبت نام زوجین و پیگیری آنها مربوط می‌شد به طوری که ظاهرا حدود ۴۷ هزار ثبت نام وجود دارد که حتی تعیین شعبه هم شده‌اند، اما در اغلب موارد به دلیل تعلل زوجین برای تکمیل مدارک و عدم مراجعه به شعب موجب کندی در پرداختی‌ها شده است، در حالی که زوجین باید بعد از تعیین شعبه حداکثر تا ۱۲ روز کاری مراجعه کرده و حداکثر بعد از یک ماه از این اقدام مدارک خود را تکمیل کنند.در طرح ضربتی وام ازدواج علاوه بر ادامه معمول روند پرداخت این تسهیلات از سوی تمام بانک‌های حاضر در سامانه ۱۱ مورد از آنها به طور ویژه و با سهمیه‌های تعیین شده به پرداخت وام می‌پردازند. بانک ملی، سپه، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، تجارت، ملت، صادرات، رفاه، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان این بانک‌ها هستند. در این طرح اولویت با مناطق کم برخوردار و محروم بوده و بعد از آن سایر مناطق کشور را شامل می‌شود. همچنین برای تسریع در روند پرداختی‌ها موضوع ضمانت که پیشتر یکی از مشکلات اصلی زوجین بود برطرف شده و برای آن هشت گزینه از سوی بانک مرکزی تعیین شد.
برچسب ها: وام وام ازدواج