به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۳۷۴۰۲
نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان

۹۳ % كردها به جدایی از عراق رای آری دادند

گروه بين‌الملل: نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، از پیشتازی موافقان استقلال حکایت دارد.
۹۳ % كردها به جدایی از عراق رای آری دادند
کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، میزان رای آری در همه‌پرسی استقلال از ۹۰ درصد فراتر رفت. کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق افزود: براسای شمارش ۲۸۲ هزار رای یعنی ۹ درصد آرای رای دهندگان بیش از ۹۳ درصد به جدایی رای مثبت داده‌اند. کمیسیون مذکور ادامه داد: روند شمارش آرا هم‌چنان ادامه دارد و با شمارش این میزان رای مشخص شد ۹۳.۲۹ درصد به جدایی از عراق رای آری و ۶.۷۱ درصد به این جدایی رای منفی داده‌اند. نماینده کمیسیون گفت: نتایج احتمالا تغییر کند چون شمارش آرا ادامه دارد و نتایج رسمی روز پنجشنبه اعلام می‌شود. طبق بیانیه‌های جدید، حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن از مجموع پنج میلیون ۲۰۰ هزار تن در این همه‌پرسی شرکت کردند. این در حالی است که دولت عراق اجرای مصوبات شورای وزارتی امنیت ملی این کشور را در واکنش به همه‌پرسی شروع کرده است.

کمیسیون عالی همه‌پرسی اقلیم افزود: مشارکت بیش از ۷۲ درصد شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد یعنی استان‌ کرکوک، شهرستان سنجار، شهرک بعشیقه در استان نینوا، شهرستان طوز خورماتو در استان صلاح‌الدین به اضافه شهرستان خانقین، شهرک‌های مندلی، جلولاء و قره تپه در استان دیالی بود. منابع رسمی گفتند، میزان مشارکت در اربیل از ۸۰ درصد تجاوز کرد در حالی که در دهوک نزدیک به ۹۰ درصد بود و در استان‌های سلیمانیه و حلبچه نیز از ۵۵ درصد تجاوز کرد. شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی در کنفرانسی خبر اعلام کرد، میزان مشارکت در همه‌پرسی به بیش از ۷۲ درصد رسید.

مراکز اخذ رای راس ساعت هفت عصر روز دوشنبه بعد از تمدید یک ساعته بسته شد. در همین حال، نیروهای امنیتی عراق به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور در برخی خیابان های کرکوک مستقر شدند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کردند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود. شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست اما کردها، این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند. العبادی به نیروهای امنیتی تحت فرمان دولت مرکزی دستور داد که برای اقدام نظامی برای حفاظت از شهروندان در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک آماده باشند.

حشد شعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود. نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک این اقدام دولت مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است. منابع خبری نزدیک به حکومت اقلیم گزارش دادند که مردم در کرکوک برای جشن به خیابان‌ها آمده‌اند. استاندار کرکوک از مردم خواسته از تیراندازی هوایی برای شادمانی خودداری کنند تا تنش ایجاد نشود.
 
حیدر العبادی: نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و با کردها مذاکره نمی‌کنیم
حیدر العبادی
نخست وزیر عراق اعلام کرد، هرگز نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نشناخته و با آن تعامل نخواهد کرد. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نشستی در مقر فرماندهی عملیات مشترک اظهار داشت: نیروهای ما در میدان می‌جنگند و هیچ امر ثانویه‌ای نظیر همه‌پرسی و غیره ذهن آنها را به خود مشغول نمی‌کند. وی نسبت به اقدامات برخی که می‌خواهند با وجود این فداکاری‌ها منطقه را به آشوب بکشند، ابراز تعجب کرد. نخست وزیر عراق تاکید کرد، دادگاه فدرال رای به عدم برگزاری این همه‌پرسی به دلیل غیرقانونی بودن آن داد. ما از این رو درباره نتایج همه‌پرسی با اقلیم کردستان مذاکره نمی‌کنیم و با آن تعاملی نخواهیم داشت زیر بدون حمایت جامعه مدنی و برخلاف قانون اساسی برگزار شد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما هرگز با زور چیزی را تحمیل نمی‌کنیم و بر قانون اساسی تکیه خواهیم کرد. دادگاه فدرال عراق اختلافات را حل می‌کند نه کسی دیگر. وی افزود: نه ما بلکه هیچ گروه دیگری از نتایج همه‌پرسی راضی نمی‌شویم و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. تدابیر خود را برای اینکه عاملان این تنش و آشوب مسؤولیتشان را قبول کنند، تشدید می‌کنیم. ما شهروندان کرد را مسؤول نمی‌دانیم. نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: مناطق مورد مناقشه باید به دولت فدرال بازگردد و عملیات کوچ و تهدید شهروندان با زور و تقلب در همه‌پرسی به وضوح وجود داشت.