به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۳۷۴۰۸
احمدی‌نژاد به آملی‌لاریجانی چه نوشت؟

فرافکنی به سبک محمود احمدي‌نژاد

سجاد خداکرمی- روزنامه بهار
محمود احمدی‌نژاد باز هم دست به قلم شده و این بار هم رئیس قوه قضا را مخاطب قرار داده است. وی البته ید طولایی در نامه نگاری‌های جنجالی دارد، از بازداشت اطرافیانش گرفته که به بهانه آن یا درخواست بازدید از کل زندان اوین را دارد یا خواستار آزادی فوری‌شان می‌شود تا اعتراض مسئولان قضایی به عدم ارسال لیست مفسدان اقتصادی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش‌، که او را به مکاتباتی وامی‌دارد تا گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی در مورد تخلفات صورت گرفته را به آن پیوست کند. این‌بار هم محمود احمدی‌نژاد در آخرین پاسخگویی به مقامات قضایی، آنجا که از ارسال پرونده‌اش به دادسرا باخبر می‌شود، دست به قلم شد. وی البته در این نامه تنها به موضوع پرونده خود نپرداخته و به نحوه رسیدگی به پرونده‌های رحیمی و بقایی نیز اعتراض کرده است. نکته جالب در نامه رئیس دولت‌های نهم و دهم خطاب به لاریجانی قوه قضا، تاکید او بر کوبیدن لاریجانی قوه مقننه است و مدعی شده که علی لاریجانی قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را دارد.

باز هم دغدغه رحیمی و بقایی
رئیس دولت پاکدستان در این نامه با اشاره به برخی انتقادات از دستگاه قضایی خطاب به آملی لاریجانی نوشته است: یکی از آشکارترین این موارد نحوه برخورد دستگاه قضا با آقای رحیمی معاون اول محترم دولت دهم بود. ابتدا و بدون هیچ مقدمه‌ای جنابعالی در رسانه‌ها حکم محکومیت ایشان را صادر کردید و سپس زیر مجموعه حضرتعالی رسیدگی را آغاز کردند و البته نتیجه از قبل معلوم بود. او با اشاره به اینکه مورد آشکار دیگر نحوه برخورد دستگاه قضا با آقای حمید بقایی معاون محترم اجرایی دولت دهم است، در نامه خود آورده است: نحوه دستگیری و بازداشت موقت، نحوه بازجویی، نوع اتهامات بی اساس، نحوه تفتیش منزل و ضبط وسائل، نحوه اطلاع‌رسانی، نحوه تمدید مکرر بازداشت موقت، نحوه رفتار در زندان انفرادی، نحوه رفتار با وکلای ایشان، نحوه تعیین بازپرس و قاضی، نحوه رفتار و مواضع اعلامی مقامات دادسرا و قاضی تعیین شده از ابتدا و نحوه اعمال محدودیت‌های شدید و غیر قانونی بر آقای بقایی و وکلای ایشان، همه حاکی از اولاً زیر پا گذاشتن بسیاری از قوانین و مقررات جاری کشور و ثانیا اصرار بر اجرای یک تصمیم قبلی برای برخورد و محکوم کردن آقای بقایی است. وی در این نامه خاطرنشان کرده است: لابد فراموش نکرده‌اید که در مجمع تشخیص مصلحت وقتی از علت تمدید چند باره و غیر قانونی بازداشت موقت آقای بقایی سئوال کردم، جنابعالی فرمودید که افرادی جدیداً ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. سئوال کردم که؛ آیا سندی نیز ارائه داده‌اند که جنابعالی فرمودید خیر. وقتی با اشاره به صراحت قانون و سخنان مقام معظم رهبری و حتی سخنان خود حضرتعالی، بر بی اعتبار بودن این ادعاها و غیر قانونی بودن بازداشت موقت به استناد این ادعاها تاکید کردم، جنابعالی فرمودید آقای بقایی فرق می‌کند.گفته شد که چه فرقی می‌کند که پاسخی وجود نداشت. در برابر درخواست تجدید نظر در این رویه غیر قانونی، جنابعالی بر ادامه آن تاکید فرمودید که به شما گفته شد؛ بسیار خوب امروز شما در موضع قدرت قرار دارید و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. مطالب دیگری نیز رد و بدل شد که از آن می‌گذرم.

گله از برادر بزرگتر نزد برادر کوچکتر
احمدی نژاد در این نامه تلاش بسیار داشته تا جایی که می‌تواند گله علی لاریجانی را پیش برادرش صادق لاریجانی بکند و به پرونده قضایی خود هم اشاره کرده و نوشته است: بیش از 4 سال است که مقامات قضایی مدام تکرار می‌کنند که اینجانب پرونده دارم. دست آخر معلوم شد که دو شکایت به نام اشخاص که مختومه شده و دو شکایت از رئيس مجلس موجب ایجاد پرونده شده است. رئیس دولت پاکدستان مدعی شده است: طی چهار سال گذشته به خصوص بعد از هر سفر استانی و استقبال مردمی و حتی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور مکرر ادعا شده است که علیه اینجانب پرونده وجود دارد. به گونه‌ای صحبت می‌شد که گویی حقوق ملت را تضییع و به افراد فراوانی اجحاف کرده ام. تا جایی‌که مخالفان و معاندان به‌خصوص بیگانگان صدها داستان و افسانه ساخته و صدها تهمت و افترا به اینجانب و دولت دهم و جمهوری اسلامی زده اند. اینک معلوم شد که موضوع، شکایت آقای علی لاریجانی از اینجانب است... اگر آقای علی لاریجانی می‌خواهد از اینجانب به شما شکایت نماید آزاد است ولی چرا باید نام مجلس را وارد این ماجرا کند. این عمل خلاف قانون اساسی چگونه قابل توجیه است و آیا نباید مورد پیگرد قضایی قرار گیرد؟
 او همچنین در نامه اش ادعا کرده: شنیده می‌شود که اخوی حضرتعالی، جناب آقای علی لاریجانی رئيس محترم مجلس شورای اسلامی قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را دارند و مهم‌ترین مانع در این راه را بنده و همکاران بنده تلقی می‌نمایند. به نظر شما چرا ما باید قربانی اهداف سیاسی شویم. نقش جنابعالی و قوه تحت امر شما در این ماجرا چیست؟

او چرا نامه می‌نویسد؟
نامه احمدی نژاد را نمی‌توان بی‌ربط به اظهارات اخیر مقامات قضایی در ارتباط با خود او و یارانش دانست اما با این همه سوی دیگر اظهارات مقامات قضایی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که پرونده محمود احمدی‌نژاد دیگر همچون گذشته برای دستگاه قضایی وقت‌گیر نخواهد بود. چه آنکه آنان اکنون همان گزارش‌هايي را که ٤ سال منتظر دستیابی به آن بودند دریافت کرده‌اند و شاید خیلی زودتر بخواهند برای همیشه به رسیدگی به این پرونده پایان دهند. با این حال می‌توان گفت که احمدی‌نژاد، صدور احضاریه دیگری از سوی دادگاه را بیش از هر زمان دیگری به خود نزدیک‌تر می‌بیند. اما موضوع دیگری را نیز می‌توان به نگرانی‌های  احمدی‌نژاد افزود و آن فرا رسیدن زمان دادگاه یار همیشگی‌ اوست؛ حمید بقایی که به گفته وکیلش چیزی تا زمان حضور او در دادگاه برای پاسخگویی به اتهامات مالی‌اش باقی نمانده است، شاید هدف دیگر  وی  از نگارش این نامه باشد. آنجا که او در نامه اخیر خود واژه‌های آشنایی بکار می‌برد که همواره از سوی حلقه چندنفره نزدیکانش مطرح می‌شود. آن هم درست زمانی که حکم بازداشتی برای آنان صادر می‌شود یا با قید وثیقه آزاد می‌شوند و در مراسم آزادی خود هر آن‌طور که دل‌شان می‌خواهد بی پروا اظهارنظر می‌کنند. با این همه به نظر می‌رسد این نامه محمود احمدی‌نژاد هم جزو همان دست نامه‌هايي باشد که سرگشاده  نوشته است و فرافکنی‌های تکراری او ذیل ادعاهای واهی اش برای فرار از بار مسئولیت اتهاماتی است که نه تنها از سوی دستگاه قضا و دیگر دستگاه‌های نظارتی که از سوی افکار عمومی ملت ایران متوجه وی است.