به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۱۳۷۴۱۴

نحوه استعلام ثبت شرکت

ثبت شرکت و حضور در رقابتی حقوقی همواره به عنوان یکی از بهترین راه ها برای انجام هر گونه کسب و کار شناخته می شود. شرکت ها به دلیل اعتبار و شخصیت حقوقی که دارند سود دهی و ارزش افزوده بیشتری برای موسسین خود به همراه دارند.
وقتی یک شرکت به ثبت می رسد در واقع شرکا و موسسینی که این شرکت را به ثبت رسانده اند مجوز حضور در عرصه هایی را پیدا می کنند که قبلا نمی توانستند از ان بهره  داشته باشند. به عنوان مثال برخی از مزیت های ثبت شرکت را می توان عناوین زیر دانست:
  • رسمین بخشیدن به موضوع فعالیت
    امکان حضور در مزایده ها و مناقصه های دولتی و خصوصی و بین المللی
    امکان حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی
    امکان عقد قرارداد با شرکت ها و ارگان های دولتی
    امکان ایجاد تعامل و استفاده از فرصت های موجود شرکت های بین المللی و خارجی
    امکان استفاده از تسهیلات و شرایط بانکی و موسسات حقوقی
    سرعت و دقت بیشتر در انجام کارها
    اعتماد بیشتر مشتریان به شرکت ها و موسسات حقوقی
    خدمات و تولیدات بهتر و بیشتر
    امکان دست یابی به سود و اعتبار بسیار بالاتر
    شراکت در سود و ضرر شرکت و تقسیم مسئولیت
    امکان دریافت نمایندگی ها و شعبات سایر شرکت ها
 
نحوه استعلام ثبت شرکت
اما ثبت شرکت نیازمند طی مراحلی قانونی است . مطابق با قوانین و مقررات تجاری ایران و اداره ثبت شرکت ها هر کدام از 7 شرکت تجاری تعریف شده باید بر اساس قوانین و مقرراتی به ثبت برسند.
اما برای ثبت هر گونه شرکتی ابتدا باید درخواست متقاضی به همراه مدارک اماده شده حقوقی مانند اساسنامه، شرکتنامه و ... در سایت اداره ثبت شرکت ها ثبت نام شود. پس از ان باید در فرجه ای کارشناسان اداره ثبت شرکت ها عناوین مختلف تقاضا شده مانند نوع شرکت، شرکا، مدارک ارسالی ، نام شرکت و ... را بررسی و در صورت موافقت با ثبت شرکت این موضوع را به اطلاع متقاضی و یا وکیل او برسانند.

اما در این میان متقاضی ثبت شرکت باید در صورت نیاز بتواند از شرایط و مراحل رسیدگی به درخواست ثبت شرکت خود آگاه شود. از این رو اداره ثبت شرکت ها راه کار هایی را برای این اگاهی در نظر گرفته است.
از این رو پس از ارسال مدارک چه بصورت اینترنتی و چه بصورت حضوری شماره ای به متقاضی داده خواهد شد به نام شماره ثبت شرکت. این شماره به عنوان مدرکی برای دریافت مدارک در این اداره می باشد. همچنین متقاضی می تواند از این شماره برای ردیابی و استعلام ثبت شرکت خود استفاده نماید.

اما به دلیل اینکه شعبات ثبت شرکت در نقاط دیگری از ایران فعال هستند و همچنین این شماره ممکن است نمونه های دیگری نیز به دلایل ثبتی داشته باشد شماره اصلی برای ردیابی و استعلام ثبت شرکت شماره یا شناسه ملی ثبت است. این شناسه ملی ثبت یک عدد 11 رقمی منحصر به فرد برای خود متقاضی خواهد بود و از طریق این شناسه نه تنها در زمان ثبت شرکت می توان شرایط ثبتی را دنبال و استعلام های مورد نیاز را انجام داد بلکه در زمان فعالیت شرکت نیز برای استعلام شرایط و هویت و اصالت شرکت توسط همه مشتریان و ذی نفعان شرکت قابلیت استفاده را دارد.

شناسه ملی عددی است که انحصار به متقاضی دارد و نمونه ان در هیچ کجای دیگر وجود نخواهد داشت. حال برای استعلام ثبت شرکت و یا استعلام قانونی بودن و اصالت شرکت توسط مشتریان باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها وارد شد و با وارد کردن این شماره در این سامانه اطلاعات مورد نیاز را به دست اورد.

البته شماره ثبت شرکت و حتی نام متقاضی و نام شرکت هم ممکن است در اینجا به شما کمک کند ولی باید در نظر بگیرید که نام و شماره ثبت منحصر به فرد نیستند و احتمال اشتباه و خطا در ان زیاد است.
شناسه ملی شرکت باید در تمامی اسناد و مدارک حقوقی شرکت پس از ثبت نهایی شرکت هم لحاظ شود. از این رو به یاد داشتن شماره ثبت و شناسه ملی ثبت شرکت بسیار اهمیت دارد. از این رو بهتر است این شماره را پرینت گرفته و یا در مکانی مطمئن یادداشت و همواره بخصوص تا قبل از صدور گواهی ثبت شرکت در جایی مطمئن نگهداری نمایید.

با توجه به اینکه ممکن است در برخی مواقع شرایط به روز بودن سایت و یا دسترسی های موجود شما را برای دریافت استعلام ازار دهد بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق شرکت خودتان از موسسه حقوقی ثبت شرکت و ثبت برند نوبل مشاوره دریافت نمایید. موسسه حقوقی ثبت شرکت و ثبت برند نوبل از برترین شرکت های حقوقی ایران است که خدمات ثبت شرکت را نیز با وکالت شما برای شما انجام می دهد.

از این رو در هر مرحله استفاده از دانش و تخصص کارشناسان حقوقی این موسسه به شما پیشنهاد می شود. بنا بر این اگر شرکت خود را ثبت کردید و اطلاع دقیقی از شرایط شرکت خود ندارید بهتر است با شماره ثبت و یا شناسه ملی که در اختیار دارید این موضوع را به راحتی استعلام نمایید.