به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۱۳۷۴۲۳
مردم کردستان به همه‌پرسی "آری" گفتند

بارزانی: دیگر زمان تهدید گذشته است

گروه بین‌الملل: رئیس منطقه کردستان عراق در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که دیگر زمان تهدید گذشته و بغداد باید به نتایج همه‌پرسی احترام بگذارد.
بارزانی: دیگر زمان تهدید گذشته است
مسعود بارزانی، شامگاه سه‌شنبه برای اولین بار بعد از برگزاری همه‌پرسی جدایی در برابر تلویزیون حاضر شد و سخنرانی کرد. وی مدعی شد که این همه‌پرسی پیروزی مردم کردستان بود و بغداد به جای توسل به زبان تهدید، به خواست مردم کردستان احترام بگذارد. رئیس منطقه کردستان عراق افزود که شرکت کنندگان در همه‌پرسی جدایی به آن "آری" گفتند و جهان باید به آن احترام بگذارد. بارزانی همچنین مدعی شد که دولت‌های بغداد بود که به «ائتلاف کردی-شیعی» پایان داد. وی گفت که از نقش ایران و ترکیه در حمایت از مردم کرد در سختی‌های گذشته آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کند. بارزانی گفت که کشورهای همسایه باید به صدای مردم کردستان گوش دهند. وی نخست وزیر عراق را به تلاش برای بستن باب گفت‌وگو متهم کرد و از دولت مرکزی این کشور خواست درهای‌ گفت‌وگو بین اربیل و عراق را نبندد؛ چرا که این تنها راه حل است.

رئیس منطقه کردستان عراق بغداد را به عدم پایبندی به قانون اساسی عراق متهم کرد. بارزانی با بیان اینکه قانون اساسی عراق اجازه برگزاری همه‌پرسی را به کردستان می‌دهد، مدعی شد: بغداد به قانون اساسی عراق پایبند نبود به همین دلیل ما به سمت صندوق‌ها حرکت کردیم تا سرنوشت خود را مشخص کنیم. وی به آینده کردستان عراق بعد از همه‌پرسی اشاره کرد و گفت که به رغم موانع، "آینده درخشانی" در انتظار منطقه کردستان است. مسعود بارزانی دامه داد: کردستان عراق بعد از همه‌پرسی استقلال، وارد مرحله جدیدی شده است.

العبادی: هر کس از کردستان عراق نفت بخرد، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت
خبرگزاری فارس: العبادی: هر کس از کردستان عراق نفت بخرد، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت
از سوی دیگر، نخست وزیر عراق در نشست خبری خود اعلام کرد که نتایج همه‌پرسی به هیچ وجه قابل قبول نیست و در این خصوص هرگز وارد گفت‌وگو نخواهد شد. نحیدر العبادی گفت نتایج همه‌پرسی جدایی در کردستان عراق غیرقانونی است و کشورهای منطقه با بغداد در این خصوص همبستگی دارند. به گزارش شبکه الحدث، حیدرالعبادی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت که دولت فدرال عراق هرگز نتایج همه‌پرسی غیر قانونی را به رسمیت نخواهد شناخت.
وی تأکید کرد که عراق برای همیشه یکپارچه خواهد ماند و اجازه تجربه آن را نخواهد داد.

العبادی در مورد فروش عراق نفت توسط منطقه کردستان نیز گفت: «هر کس نفت عراق را از منطقه کردستان بخرد، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.» وی افزود: درآمدهای حاصل از فروش نفت در کردستان عراق به بودجه وارد نمی‌شود و مشخص نیست در کجا خرج می‌شود. نخست وزیر عراق به نتایج نشست شورای وزیران این کشور اشاره کرد و گفت اگر فرودگاه‌های کردستان عراق تا 3 روز دیگر تحت نظارت دولت مرکزی عراق قرار نگیرد، همه‌پروازها به این منطقه و بالعکس ممنوع خواهد شد. العبادی گفت هیچ مانعی در گفت‌وگو با اربیل وجود ندارد ولی بغداد هرگز در مورد نتایج همه‌پرسی اخیر وارد مذاکره نخواهد شد چرا که غیر قانونی و شخصی است.