به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۰۷ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۱۳۷۵۱۲
عربستان فتوا دادن زنان را هم آزاد کرد

تداوم روند اصلاحات در عربستان

گروه بين‌الملل: پس از آزادي ورود به ورزشگاه ها و رانندگي، دادن فتواي زنان در امور مذهبي هم آزاد شد و پادشاه عربستان دستور تدوین قانونی را طی دو ماه آینده برای حمایت از زنان در برابر تعرض جنسی صادر کرد. این بعد از موافقت عربستان با رانندگی زنان بود.
تداوم روند اصلاحات در عربستان
سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان در پیامی خطاب به عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور به او دستور داد قانونی برای مبارزه با تعرض جنسی به زنان را از امروز تا ۶۰ روز آتی تدوین کند.
بر اساس رسانه‌های داخلی عربستان در متن پیامی که بن عبد العزیز برای وزیر کشور ارسال کرده، آمده است، با توجه به خطرات و پیامدهای منفی مساله تعرض برای فرد، خانواده و جامعه و تعارضی که با ارزش‌های دین اسلام، عرف جامعه ما و آداب و رسوم‌مان دارد و نیز با توجه به اهمیت تدوین قانونی برای جرم تلقی کردن این مساله و تعیین مجازات‌هایی برای آن که بتواند به شکلی قاطعانه مانع از انجام چنین جرائمی شود، وزارت کشور مسؤول است طرحی قانونی برای مقابله با تعرض به زنان تدوین کرده و آن را ظرف ۶۰ روز آتی جهت انجام اقدامات لازم برای تصویب ارائه کند. پادشاه عربستان سه شنبه گذشته نیز به وزیر کشور مجوز صدور گواهینامه رانندگی برای زنان در این کشور را صادر کرد.
این در حالی است که وزیر کشور عربستان تاکید کرد لغو ممنوعیت رانندگی زنان تعداد حوادث رانندگی را کاهش می‌دهد. ماموران راهنمایی و رانندگی باید آماده اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در مور زنان و مردان باشند.
وی خاطرنشان کرد، رانندگی زنان باعث سلامت بهتر در امر رانندگی خواهد شد و از تصادفات خواهد کاست.

عربستان فتوا دادن زنان را هم آزاد کرد
پیشنهاد تعیین «مفتی‌های زن» در عربستان با 107 رأی مثبت در مجلس شورای این کشور تصویب شد.
 عربستان در ادامه اعمال برخی تغییرات در قبال وضعیت زنان این کشور، با فتوا دادن آنها نیز موافقت کرد.
بر اساس گزارش روزنامه «الحیاه»، «سامیه بخاری» یکی از اعضای مجلس شورای عربستان با ارائه این طرح، درخواست کرده بود «فتوا دادن» فقط مختص به مردان نباشد و زنان تحصیل‌کرده در رشته‌های فقه نیز این حق را داشته باشند، طرح مذکور با 107 رأی مثبت در مجلس شورا به تصویب رسید.  این طرح توسط  کمیته امور اسلامی و قضایی پیگیری می‌شد. بر اساس این گزارش، حق فتوا دادن 45 سال است که در انحصار مفتی‌های مرد است و اکنون زنان نیز با مشارکت در نهاد «ریاست کل تحقیقات و صدور فتوا» این حق را پیدا خواهند کرد.


تیتر اول روزنامه عکاظ عربستان درباره آزادی رانندگی زنان در این کشور:
«تابو شکست»


حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۷ ۱۳:۵۴
تنها بهانه مسوولان جمهوري اسلامي ايران هم از دستشان گرفته شد كه هميشمه در مقابل وضعيت آزادي زنان در ايران، سريعا عربستان و محروميت زنان از رانندگي را مثال مي‌زدند. حالا در عربستان نه تنها رانندگي كه به ورزشگاه هم مي روند و فتوا هم مي دهند. آقاي ظريف حالا بيا و باز هم توجيه بكن! (355701)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۷ ۱۷:۱۹
اینا نقشس. اگه مردن انتخابات رو آزاد کنن. هیچ وقت این کارو نمیکنن. چون که قدرت از دست آل سعود خارج میشه. این کارا فقط در حکم سوپاپه برا اونا. مردم عربستان در آینده خواهند فهمید که سرنوشت کشورشون رو خودشون باید تعیین کنن. (355704)
۱۳۹۶/۰۷/۰۸ ۰۲:۰۵
خدا را شکر که امان هم در مسیر اصلاحات شروع به حرکت کرده اند .
امیدوارم با رویکرد های عاقلانه منطقه رو له پیشرفت گذارد . (355709)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۰۸ ۰۸:۴۹
تابو شکنی و اصلاحات ولیعهد و پادشاه اینده و نگرش نو ایشان در قرن21
بنظر من پسر جوان از پدر پیرش روشنفکر تر جسور تر و نوگرا تر و طرحی نو برای عربستان سعودی دارد مدیران جوان توانایی انگیزه و انرزی بیشتری دارند (355711)
۱۳۹۶/۰۷/۰۸ ۰۹:۲۷
حقوق شهروندی رو رئیس جمهور ما نوشت اونها اجرا کردند! (355712)