کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در حالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار پایان فوری پاکسازی قومیتی و كشتار شدند

حمایت قاطع روسیه و چین از كشتار مسلمانانان میانمار!

7 مهر 1396 ساعت 14:27

گروه بين‌الملل: نخستین نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص میانمار در هشت سال اخیر بر تفرقه و دودستگی عمیق در این سازمان تاکید کرد به طوری که چین و روسیه از دولت میانمار حمایت کرده، در حالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار پایان فوری پاکسازی قومیتی اقلیت مسلمانان روهینجا شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از آنجایی که تعداد مسلمانان روهینجایی که از ۲۵ اوت به بنگلادش فرار کرده‌اند به بیش از ۵۰۰ هزار تن رسیده، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه از شورای امنیت خواست تا اقدامات جدی‌تری انجام دهد. وی همچنین از مقامات میانمار خواست تا فورا به عملیات‌های نظامی پایان داده، اجازه دسترسی نامحدود به کمک‌های بشردوستانه را صادر کرده و بازگشت تمامی افرادی که به بنگلادش فرار کرده‌اند را تضمین کند.

آمریکا
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل به کشورهای عضو این سازمان گفت: اقدامات مقامات میانمار یک کمپین وحشیانه و ادامه‌دار برای پاکسازی این کشور از یک اقلیت قومی است و ما نباید از مطرح کردن این مساله هراسی داشته باشیم. وی افزود: زمان مطرح کردن حرف‌های دیپلماتیک و از روی خوش نیتی در شورای امنیت دیگر گذشته. ما باید در حال حاضر اقدام جدی را علیه نیروهای امنیتی میانمار که مرتکب بدرفتاری و خشونت شده و نفرت و انزجار را در بین شهروندانشان پراکنده کرده‌اند، در نظر بگیریم.
نیکی هیلی از تمامی کشورها خواست تا تامین تسلیحات برای ارتش میانمار را تا زمانی که مسؤولان حملات وحشیانه به مسلمانان روهینجا به سزای عمل خود نرسند، به حالت تعلیق درآورند.
سفیر آمریکا اظهار داشت، خونریزی‌ها در استان راخین برای دولت آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار شرم‌آور است. وی گفت: ارتش میانمار باید به آزادی‌های اساسی و حقوق بشر احترام بگذارد. افرادی که به ارتکاب بدرفتاری متهم شده‌اند باید هر چه سریع‌تر از سمت‌های خود برکنار شده و به خاطر اشتباهاتشان دادگاهی شوند.
آمریکا، انگلیس و فرانسه به بسیاری دیگر از کشورهای عضو شورای امنیت پیوسته و خواستار پایان فوری خشونت‌ها و واکنش جدی شورای امنیت شدند.
یک ائتلاف جهانی متشکل از ۸۸ سازمان حقوق بشری و جامعه مدنی نیز از شورای امنیت خواست تا با در نظر گرفتن گزینه‌هایی چون تحریم تسلیحاتی علیه ارتش میانمار و اعمال تحریم‌های مالی هدفمند علیه مسؤولان این جنایت‌ها و بدرفتاری‌های جدی،‌ فشارها بر مقامات میانمار را افزایش دهند.
اما پس از آنکه چین و روسیه حمایت خود از رویکرد دولت میانمار برای مقابله با این بحران را مطرح کردند دورنمای به دست آمدن یک واکنش جدی از سوی شورای امنیت بعید به نظر می‌رسد.

چین
معاون سفیر چین در سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست تا به مشکلات و چالش‌هایی که دولت میانمار با آن مواجه است، با شکیبایی و بی‌طرفی نگاه کرده و در این راستا حمایت و کمک‌های خود را ارائه کند.
وی افزود: بسیاری از این مشکلات و خصومت‌ها در استان راخین طی یک زمان طولانی به وجود آمده و نمی‌تواند به سرعت حل شود. همزمان با نشست ما وضعیت در این کشور رو به ثبات حرکت می‌کند. تمامی طرفین باید به صورت سازنده برای کمک به تقویت این جریان، کاهش تنش‌ها و تسکین قدم به قدم شرایط انسانی فعالیت کنند.

روسیه
در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نسبت به فشار بیش از حد بر دولت میانمار هشدار داد و گفت: این اقدام تنها منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت در این کشور و اطراف آن می‌شود. برای حل این بحران در استان راخین هیچ جایگزینی به جز مذاکره و راه حل سیاسی در بین نمایندگان تمامی ادیان و ملیت‌ها وجود ندارد. ما باید هر نوع خشونت از سوی هر یک از طرفین را متوقف کرده و از مطرح شدن این لفاظی‌ها که تنها به ناآرامی‌ها دامن می‌زند، جلوگیری کنیم.
وی افزود: تروریست‌ها و افراط‌گرایان در حال حاضر در تلاشند تا در جنوب شرق آسیا ریشه بدوانند و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این منطقه بیش از این افراطی شود.

میانمار
در همین حال یوتائونگ تون مشاور امنیت ملی میانمار تروریسم را مقصر بحران در استان راخین دانست و گفت: هیچ گونه پاکسازی قومی و نسل کشی در میانمار وجود ندارد!
وی افزود: عملیات‌های نظامی ۵ سپتامبر پایان یافته و بخش اعظمی از افرادی که به بنگلادش فرار کرده‌اند این اقدام را بخاطر ترس از تروریست‌ها انجام داده‌اند. بیش از ۵۰ درصد از روستاهای استان راخین دست نخورده هستند و مردم در آنجا به همراه همسایگانشان در صلح زندگی می‌کنند.
این مقام در ادامه گفت: بسیار مهم و حیاتی است که جامعه بین الملل در تضمین دموکراسی به ما کمک کند. شورای امنیت باید از انجام اقداماتی که به جای تسکین وضعیت به تنش‌ها دامن می‌زند، جلوگیری کند.

بنگلادش
اما مسعود بن مومن، سفیر بنگلادش در سازمان ملل در این نشست گفت: علی رغم ادعاهای دولت میانمار خشونت‌ها در استان راخین متوقف نشده است. مسلمانان روهینجا می‌گویند که نیروهای امنیتی از تجاوز به عنوان سلاحی برای ترساندن خانواده‌ها برای ترک این کشور استفاده می‌کنند. در همین حال گزارشاتی نیز در خصوص ادامه سوزاندن روستاها،‌ غارت منازل و بدرفتاری‌ها با ساکنین این منطقه منتشر شده است.


کد مطلب: 137514

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137514/حمایت-قاطع-روسیه-چین-كشتار-مسلمانانان-میانمار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir