کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران کودکان افغان را به جنگ سوریه اعزام می‌کند

اتهام دیده‌بان حقوق بشر به ايران

10 مهر 1396 ساعت 8:06

گروه بين‌الملل: سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در ادعايي مقامات ایران را متهم کرده است که کودکان مهاجر افغان را به عنوان سرباز به جنگ سوریه اعزام می‌کند.


این سازمان در گزارشی عنوان کرد، کودکان افغان که گاهی حتی ۱۴ سال بیش ندارند در لشکر فاطمیون به کار گرفته می‌شوند تا کنار نیروهای ایرانی در سوریه بجنگند. قوانین بین‌المللی اعزام افراد کمتر از ۱۵ سال به جبهه را جنایت جنگی می‌نامد. اين گزارش با عکس‌هایی از سنگ قبر هشت نوجوان افغان همراه است که در گورستان‌های ایران، بخش‌های مخصوص به کشته‌شدگان جنگ سوریه، به خاک سپرده شده‌اند.

این سازمان می‌گوید که گزارش رسانه‌های ایران نیز شماری از موارد یادشده را تأیید می‌کند و در برخی از آنها عنوان شده که دست‌کم شش سرباز نوجوان افغان در سوریه کشته شده‌اند. عکس‌های سنگ قبر دو تن کشته شدگان افغان نشان می‌دهد که بالای ۱۸ سال داشته‌اند، اما اعضای خانواده این دو به رسانه‌های ایرانی گفته‌اند که سن آنها را تغییر داده بودند تا بتوانند به لشکر فاطمیون بپیوندند. همچنین پنج نفر از آنها تنها ۱۴ سال داشته‌اند که در قطعه شهدا بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده‌اند.

این سازمان در ادامه گزارش خود اظهارات سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر را بازتاب داده که از مقامات ایران خواسته به روند سربازگیری از کودکان خاتمه دهند و آنها را بلافاصله از جبهه بازگرداند. او دراین باره گفت: «مقامات ایران به جای این که کودکان پناهجو و بی‌دفاع را قربانی خود کنند باید از آنها حمایت کنند و کسانی را که آنها را به عنوان سرباز به کار گرفته‌اند باید به محکمه بکشانند.»

 


کد مطلب: 137563

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137563/اتهام-دیده-بان-حقوق-بشر-ايران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir