به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۰ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۱۳۷۵۶۶
کارلوس پوجدمان رهبر منطقه کاتالونیا:

کاتالونیا حق استقلال را کسب کرده است

در جريان برگزاري رفراندوم، ۸۴۴ نفر زخمی شده‌اند
گروه بين‌الملل: کارلوس پوجدمان رهبر منطقه کاتالونیا می‌گوید که در همه پرسی جنجالی روز یکشنبه که با خشونت همراه بود بیش از 90 درصد شرکت کنندگان به استقلال از اسپانیا رای دادند لذا این منطقه حق استقلال را به دست آورده است.
کاتالونیا حق استقلال را کسب کرده است
رئیس منطقه کاتالونیا اعلام کرد: «ما حق ایجاد یک حکومت مستقل را به دست آورده‌ایم.» کارلس پوگدمونت در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:‌ «در این روز امید و رنج، شهروندان کاتالونیا حق گرفتن استقلال و تشکیل یک جمهوری را بدست آوردند». وی افزود: «دولت من، در چند روز آینده نتایج همه‌پرسی امروز را به پارلمان کاتالونیا خواهد فرستاد در نتیجه پارلمان می‌تواند طبق قانون همه‌پرسی اقدام کند». بر اساس قانون همه‌پرسی، در صورتی که اکثریت آراء‌ اخذ شده به جدایی از اسپانیا رأی داده باشد، پارلمان منطقه کاتالونیا می‌تواند جدایی این منطقه از مادرید را اعلام کند.

همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا با وجود حمله گسترده نیروهای پلیس به مراکز رأی‌گیری و زخمی شدن صدها نفر، برگزار شد. این در حالی است که دولت مرکزی اسپانیا چند هزار نیروی ضدشورش و پلیس به کاتالونیا اعزام کرده و دقایقی پیش از آغاز همه‌پرسی در چند شعبه با رأی‌دهندگان درگیر شده و تلاش کردند مانع از ورود آن‌ها به شعب شوند. دولت اسپانیا که به شدت مخالف برگزاری این همه‌پرسی بود و آن را غیرقانونی می‌داند، در روزهای گذشته ده‌ها مرکز رأی‌گیری را تعطیل و صندوق‌های رأی را مصادره کرد. همین امر موجب شد تا برگزاری همه‌پرسی به مراکز معدودی که از سوی حامیان استقلال اشغال شده بود، محدود شود. وزیر خارجه اسپانیا در واکنش به رخدادهای اديروز در کاتالونیا، رفتار پلیس با رأی‌دهندگان را «ناخوشایند» اما «متناسب» توصیف کرد. «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلستان هرچند از خشونت‌ها در کاتالونیا اظهار نگرانی کرد، اما بار دیگر تأکید کرد که برگزاری این همه‌پرسی بر خلاف قانون اساسی اسپانیا است. دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد شمار زخمی‌های درگیری‌های ديروز به ۸۴۴ نفر افزایش یافته است.
 رسانه‌های محلی می‌گویند صندوق‌های رأی‌گیری به محلی امن منتقل شده و مسئولان همه‌پرسی در حال شمارش آرا هستند.

«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا با پایان زمان همه‌پرسی در کاتالونیا در یک نشست خبری حضور یافت و گفت اغلب مردم کاتالونیا در همه‌پرسی شرکت نکرده‌اند.اغلب مردم کاتالونیا به قانون پایبند بودند و تمایلی برای مشارکت در این همه‌پرسی نداشتند. به گفته‌وي، آنچه در کاتالونیا رخ داد، اقدامی نامشروع و مسخره کردن اصول دموکراسی بود. برگزارکنندگان این همه‌پرسی به دنبال زیر سوال بردن دموکراسی و مشروعیت بودند. آنچه انجام دادیم، صرفا اجرای قانون بود. «ماریانو راخوی» افزود: نیروهای امنیتی وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و قانون را حاکم کردند. هرگز در را به روی گفت‌وگو نبسته‌ام. همواره آماده گفت‌وگو هستیم، اما در چارچوب قانون. راخوی با بیان اینکه در واقع هیچ همه‌پرسی‌ای در کاتالونیا برگزار نشده، ادعای استفاده بیش از حد از زور در برخورد با رأی‌دهندگان را رد کرد.

در منطقه کاتالونیا برای روز سه‌شنبه،‌ اعتصاب عمومی اعلام شد. اتحادیه های تجاری و گروه‌های حامی استقلال کاتالونیا خواستار برگزاری اعتصاب عمومی در تاریخ سوم اکتبر (روز سه‌شنبه) شده‌آند.