به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۱ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۱۳۷۶۷۷
تناقض در ادعاهای پیمانکاران شهرداری

"فقر" علت کار کودکان است

گروه جامعه: عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پیمانکاران شهرداری حق بکارگیری کودکان را ندارند، گفت: پیمانکاران ادعا می‌کنند از کودکان کار استفاده نمی‌کنند، اما در عمل شاهد چیز دیگری هستیم.
"فقر" علت کار کودکان است
ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با  ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا پیمانکاران شهرداری از کودکان در مشاغل سختی همچون زباله ‌گردی استفاده می‌کنند، گفت: شهرداری هنوز در حال تغییر و تحول است، یعنی پاسخگوی اصلی باید سر جای خود بنشیند، تا بتوانیم از او بپرسیم، علت استفاده از کودکان در شهرداری چیست؟ به علت اهمیت  پدیده کودکان کار، این مسئله باید به صورت  ظریف و عمیق دنبال شود.این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه علت کار کودک فقر است، افزود: خانواده یا کودک به این درآمد نیاز دارد و این نیاز است که دارای اهمیت بوده و دلیل اصلی کار کودکان است. در بررسی این سیکل معیوب، نباید فقط به انتهای این سیکل، یعنی زباله‌گردی یا کار در خدمات شهرداری توجه کنیم، در غیر صورت مثل این است که درد بیمار را فقط با مُسکن کاهش دهیم، بدون آنکه به فکر علاج واقعی بیماری باشیم.

وی افزود: پدیده کودک کار همچون بیماری سرطان است، اجتماع ما دچار یک نوع بیماری است که علائم این بیماری، حضور کودکان زباله‌گرد است و بدون توجه به علت حضور این کودکان نمی‌توان اقدام موثری انجام داد و جمع‌آوری یا جریمه خانواده‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکار شهرداری اجازه استفاده از کودکان به عنوان کارگر را دارد؟ و چرا شهرداری اجازه می‌دهد؛ پیمانکارانش برای جمع‌آوری زباله از کودکان استفاده کنند، گفت: هنوز به ارزیابی آنچه چه در شهر می‌گذرد نرسیده‌ایم، نمی‌خواهیم مردم را نگران کنیم، اما لایه‌هایی که در حال ارائه خدمات شهری به مردم هستند، باید به صورت عمیق واکاوی شوند. به نظر می‌رسد که شهرداری مستقیم با پیمانکاران ارتباط ندارد و این کار را سخت کرده است.او ادامه داد: پیمانکار ادعا می‌کند از کودکان کار استفاده نمی‌کند، اما در عمل شاهد یک چیز دیگر هستیم. حتی هنگام بازدید از کشتارگاه‌های شهرداری تهران، وقتی شاهد حضور کودکان بودم با خودشان صحبت کردم، اما پاسخ ندادند و حتی خود مسئولان هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، به نظر می‌آمد برخی کودکان می‌ترسند یا نگران هستند. اینکه بگوییم از نظر اخلاقی پایبند هستیم، اما شاهد حضور کودکان در سطل‌های زباله باشیم زیر سوال بردن ارزش‌های اخلاقی است.

او ادامه داد: وظیفه شهرداری و ارگان‌ها، حمایت از این اقشار آسیب‌پذیر است. ما در حال ارزیابی مساله هستیم تا ببینیم بهترین راه‌حل با توجه به نظر کارشناسان حوزه‌های مختلف چه خواهد بود، قطعا ساخت اماکنی برای نگهداری کودکان بهترین راه‌حل نیست. در کنار این‌ها باید همه مسائلی که منجر به این پدیده شده از جمله فقر خانواده‌ها، مهاجرت از کشورهای همسایه و از شهرهای کوچک به تهران و خانواده‌های بدسرپرست، کنار هم بررسی شوند. همه باید در یک مسیر بررسی شده و به دنبال راه حل باشیم، اما آنچه که در این سال‌ها در این زمینه مفقود مانده، استفاده از نظر کارشناسان مختلف است.   از نظر این عضو شورای شهر کار کودک یک پدیده چند وجهی است که علل گوناگون دارد و وقتی پدیده کودکان کار را نگاه می‌کنیم بحث سلامت، اقتصاد، خانواده و مهاجرت باید کنار هم مطرح شوند.

او با تاکید بر اینکه همه ابعاد باید با هم در نظر گرفته شود، افزود: باید بتوانیم به سرعت با طرح و لایحه‌ای به کمک دستگاه‌هایی همچون وزارت کشور، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان این معضل را به صورت کارگروهی حل کنیم.این عضو شورای شهر همچنین با اشاره به عملکرد مثبت زنان در شورای پنجم درباره تشکیل فراکسیون زنان در این شورا با توجه به افزایش حضور بانوان نسبت به دوره قبل گفت: فراکسیون زنان تشکیل و در این زمینه جلساتی نیز برگزار شده است و حتی جلساتی با نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تشکیل دادیم. به نظر من زنان شورا تا اینجا موفق عمل کردند و حضور دو خانم در هیئت رییسه و ریاست یک کمیسیون دستاورد مناسبی است.

او با اشاره به قول 30 درصدی شهردار تهران برای استفاده از زنان در عرصه مدیریت شهری گفت: طبق مذاکراتی که با ایشان داشتیم، گفتند تلاش می‌کنند تا در مدیران میانی از زنان استفاده کنند. به خاطر شرایط ویژه‌ای که تهران در آن قرار دارد به آقای نجفی حق می‌دهیم که نتواند سهم عمده‌ای را به زنان اختصاص دهند، چرا که به زنان اجازه تجربه اندوزی داده نشده است. آقای نجفی وعده داد که در طول چهار سال این عدد را به  30 درصد خواهد رساند و امیدواریم که بتوانیم از زنان در مدیریت شهری  نواحی و مناطق بیشتر  استفاده کنیم.
برچسب ها: کودکان کار فقر