به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۳۷۷۳۰
برف و باران از شمال غرب تا تهران

سلام زودهنگام زمستان به پاییز

گروه جامعه: در دوازدهمین روز از ماه مهر؛ بارش برف و باران در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین و تهران به این مناطق حال و هوای زمستانی داد.
سلام زودهنگام زمستان به پاییز
درپی کاهش دمای هوا و بارش باران در استان اردبیل که از دو روز گذشته شروع شده، در مناطقی از استان به خصوص گردنه ها و مناطق کوهستانی برف بارید. بارش نخستین برف پاییزی در دوازدهمین روز از فصل پاییز مناطقی از شهرستانهای مشگین شهر، نمین، و سرعین و گردنه الماس در جاده خلخال - اسالم، گردنه صائین در محور نیر - سراب را سفیدپوش کرد. بارش باران که از دو روز گذشته در استان اردبیل آغاز شده و همچنان ادامه دارد علاوه بر خوشحالی کشاورزان و شستشوی چهره شهر و طبیعت، سبب آبگرفتگی معابر شده و برای اهالی مشکلاتی بوجود آورده است. همتی کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان اردبیل هم با بیان اینکه سامانه بارشی تا فردا پنجشنبه در استان تداوم خواهد داشت گفت: انتظار می رود بارش از بعد از ظهر امروز در شهرستانهای مشگین شهر، نیر و سرعین به صورت برف باشد. همتی با بیان اینکه در دو روز گذشته بیشترین میزان بارش در استان اردبیل از شهرستان بیله سوار با 39 میلیمتر گزارش شده است افزود: در  این مدت در مشگین شهر 36 میلیمتر، نیر 35 میلیمتر و اردبیل 27 میلیمتر باران باریده است که در سایر مناطق استان نیز بارش باران بالای 20 میلیمتر بوده است.
وی با اشاره اینکه دمای هوای استان اردبیل تا 5 درجه تا فردا کاهش می یابد، گفت: این سامانه بارشی از ظهر فردا از منطقه خارج خواهد شد.
 
دمای هوای اردبیل هم اکنون 5 درجه سانتیگراد بالای صفر است. فرمانده پلیس راه استان اردبیل هم گفت: با توجه به مه آلود بودن محورهای مواصلاتی استان که سبب کاهش دید افقی رانندگان می شود و بارش باران و خیس و لغزنده بودن سطح جاده در استان اردبیل رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کنند و از هرگونه شتاب و عجله در رانندگی خودداری کنند. سرهنگ فتاحی با بیان اینکه تابلوهای مربوط به سرعت که در کنار جاده ها نصب شده است مربوط به شرایط هوایی مناسب است، به رانندگان توصیه کرد در هنگام بارندگی به علت خیس و لغزنده بودن سطح جاده ها حتما با سرعت مطمئنه و با احتیاط رانندگی کنند تا از بروز هرگونه حوادث احتمالی بر اثر سرعت جلوگیری شود. مدیریت راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل نیز اعلام کرد تردد در کلیه راههای استان جریان دارد و با توجه با بارش باران و خیس و لغزنده بودن سطح جاده ها رانندگان با احتیاط رانندگی کنند. براین اساس از رانندگانی که قصد تردد از محورهای کوهستانی و گردنه های استان اردبیل را دارند خواسته شده زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی زمستانی به همراه داشته باشند.
 
تداوم بارش باران و آبگرفتگی معابر در اردبیل 
همچنین بارش باران که از دو روز گذشته در استان اردبیل شروع شده و همچنان ادامه دارد علاوه بر خوشحالی کشاورزان و شسشوی چهره شهر و طبیعت، سبب آبگرفتگی معابر در مناطق مختلف استان شده و مشکلاتی را برای اهالی بوجود آورد.
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد سامانه سرد بارشی تا ظهر روز پنجشنبه در استان اردبیل تداوم خواهد داشت و دمای هوا همچنان کاهش خواهد یافت. دولتی مهر افزود: بارش باران که از دو روز گذشته در استان اردبیل آغاز شده از بعد از ظهر امروز تا صبح فردا پنجشنبه به اوج خواهد رسید.
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد در این مدت مه آلود شدن آسمان باعث کاهش دید بیشتر مناطق کوهستانی استان شده و همچنین بارش برف در مناطق کوهستانی، ارتفاعات و گردنه های استان از جمله گردنه اسالم و صائین انتظار می رود این سامانه تا بعدازظهر فردا پنجشنبه در استان فعال خواهد بود.
دولتی مهر گفت: با توجه به گستردگی بارندگی ها، آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن برخی مسیل ها و رودخانه های استان دور از انتظار نیست. مدیریت راه اداره کل راهداری و حمل و نقل و جاده ای استان اردبیل هم اعلام کرد به علت بارش باران در جاده های استان و خیس و لغزنده بودن سطح جاده ها رانندگان با احتیاط رانندگی کنند.
براین اساس همچنین در محور خلخال - اسالم به دلیل بارش برف به همراه داشتن زنجیر چرخ و سایر وسایل ایمنی به رانندگان توصیه شده است. بارش برف پائیزی روستای موئیل در شهرستان مشگین شهر و در دامنه کوه سبلان را نیز سفیدپوش کرد.
 
 
برف پاییزی در آذربایجان غربی
بارش نخستین برف پاییزی ارتفاعات شهرستانهای شمال استان آذربایجان غربی را سفیدپوش کرد.
بارش برف طی دیشب و صبح امروز ارتفاعات بخش صفائیه خوی و چالدران را سفیدپوش کرد.
کارشناسان هواشناسی پیش تر اعلام کرده بودند عبور امواج ناپایدار موجب بارش برف و باران و کاهش دما تا اواخر روز چهارشنبه هفته جاری در مناطق شمالی استان خواهد شد.
 
افت دما و بارش برف در آذربایجان شرقی
با نفوذ سامانه بارشی از روز گذشته به شمال غرب کشور، بعضی شهرهای شمالی آذربایجان شرقی از جمله ورزقان، کلیبر و اهر بارش برف را شاهد بودند.بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان، از برخی مناطق هم بارش باران و تگرگ گزارش شده است.بر اساس این گزارش، دمای هوا نیز در آذربایجان شرقی 5 تا 15 درجه کاهش یافته و مردم را به پوشیدن لباسهای گرم مجبور کرده است.ورزقان با یک درجه بالای صفر سردترین شهر استان در شبانه روز گذشته بوده است.اداره کل هواشناسی استان پیش بینی کرده است فعالیت سامانه مذکور امروز به اوج خود می رسد و از فردا دمای هوا در استان به صورت تدریجی افزایش می یابد.
 
بارش اولین برف پاییزی در گیلان
نخستین برف پاییزی در گیلان در کوهستان های تالش و ماسوله به زمین نشست. از فومن هم خبر رسید نخستین برف پاییزی کوهستان شاه معلم ماسوله را  سفید پوش کرد. بارش برف در این منطقه از بامداد امروز آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
به گفته سعید یحیی زاده سرپرست شهرداری فومن بارش برف در منطقه کوهستانی ماسوله موجب کوچ دامداران به مناطق پایین دست شده است.
 
بارندگی شدید و تعطیلی مدارس رامسر
به علت بارندگی شدید، آبگرفتگی معابر و سختی تردد، مدارس شهرستان رامسر در همه مقاطع تحصیلی صبح و عصر امروز تعطیل است. آزاد فرماندار رامسر گفت: به علت تداوم بارش باران و سختی تردد، مدارس شهرستان رامسر در همه مقاطع تحصیلی صبح و عصر امروز تعطیل است. احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز گفت: تاکنون خسارتی از بارش شدید در رامسر گزارش نشده است. 
 
بارش های پاییزی مهمان استان قزوین
کارشناس هواشناسی از بارش باران، رعد و برق و وزش بادهای شدید طی 2 روز آینده خبر داد.
مهدی آخوندی گفت: از امروز تا ظهر فردا با توجه به تقویت زبانه های پر فشار و همراهی آن با گذر سامانه های بارشی در بعضی ساعات بارش باران، رعد و برق و وزش بادهای شدید در استان پیش بینی شده است.وی افزود: پیش بینی می شود  طی این مدت دمای هوای استان به طور میانگین ۸ تا ۱۲ درجه کاهش یابد.آخوندی گفت: همچنین با توجه به نفوذ زبانه های پرفشار به منطقه، در ارتفاعات پدیده مه و در قلل هم احتمال بارش برف وجود دارد.  وی افزود: باتوجه به اینکه بارش ها ماهیت رگباری دارند در برخی نقاط استان آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها دور از انتظار نیست. آخوندی، برای روز جمعه و شنبه هوایی مطلوب پیش بینی کرد. دیروز آبیک‌ و قزوین با ۲۶ درجه گرمترین و بامداد امروز آوج با ۵ درجه خنک ترین منطقه استان گزارش شده است.
دمای شهر قزوین در همین مدت بین ۸ و ۲۶ درجه سانتی گراد بالای صفر در نوسان بوده است.
 
 
سلام پاییز به استان سمنان
با کاهش شش تا 10 درجه ای دمای هوای مناطق مختلف استان سمنان، پاییز در این استان خودی نشان داد.
کارشناسان هواشناسی برای 72 ساعت آینده پیش بینی کردند با نفوذ جریان ناپایدار خنک شمالی علاوه بر کاهش شش تا 10 درجه ای دمای هوا، باران و برف هم در استان سمنان ببارد.مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: بر اساس بررسی نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره ای وزش باد شدید، افزایش ابر و بارش باران، رعد و برق و در نواحی کوهستانی و سردسیر احتمال بارش برف و تگرگ پیش بینی می شود. غلامرضا حسنی غربا درباره احتمال آب گرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی هم هشدار داد و گفت : احتمال یخبندان و لغزندگی در محورهای کوهستانی هم وجود دارد. وی از کشاورزان هم خواست با محافظت از گلخانه ها، برای برداشت محصول اقدام و از محلول پاشی و سم پاشی در باغ ها خودداری کنند.