کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خشم تندروهاي سعودی از آزادي زنان

خبرآنلاين , 13 مهر 1396 ساعت 10:21

گروه بين‌الملل: تندروهاي مذهبي در عربستان نسبت به رانندگی زنان واکنش تندی نشان داده‌اند.


به نظر می‌رسد قبل از اینکه شهریور سال آینده میلیون‌ها زن عربستانی پشت فرمان بنشینند، دولت به شدت محافظه‌کار عربستان باید نگرش‌های مردانه تثبیت شده در این کشور و فرهنگ مردم را تغییر دهد. برای ده‌ها سال تندروهای عربستان با تفسیرهایی از اسلام زنان را از رانندگی منع کردند، حتی برخی آنها می‌گفتند زنان دانش لازم را برای رانندگی ندارند و اگر اجازه داده بشود تا آنها اینکار را بکنند بی‌قاعدگی در امور اخلاقی و جنسی در این کشور ترویج پیدا ‌می‌کند.

اما بالاخره هفته‌ی پیش قانون منع رانندگی زنان در عربستان لغو شد، با این وجود هنوز بسیاری از زنان عربستانی از رانندگی کردن می‌ترسند و قربانی محافظه‌کاری در کشورشان هستند. رئیس یک شرکت تاکسیرانی در ریاض که نمی‌خواست نامش اعلام شود در این رابطه گفت: «شما می‌توانید ممنوعیت آنها را لغو کنید، ولی نمی‌توانید مردان را مجبور کنید تا به زنان و خواهران خود اجازه رانندگی دهند. من کسی هستم که به عنوان رئیس خانواده تصمیم می‌گیرد، نه زنان.»

این چنین دیدگاهی یک جور بی‌قاعدگی در کشوری است که مردان و زنان در آن از هم جدا شده‌اند، با وجود اینکه شاهزاده محمد بن سلمان به دنبال لیبرال کردن حکومتش است و می‌خواهد تعداد زنان شاغل را افزایش دهد. یک مرد عربستانی در توئیتر خود نوشته بود: «انتظار تصادفات بیشتری را داشته باشید.» حتی هفته گذشته مسئولان عربستانی مردی را که شروع به تهدید زنانی که ماشینشان خراب می‌شد را تهدید می‌کرد، بازداشت کردند. او در ویدئویی گفته بود: «به خدا قسم، من آن زن و ماشینش را آتش می‌زنم.»

این مسائل باعث شده بسیاری از زنان بترسند که در آینده به سختی گواهینامه بگیرند و یا به طور عمد آنها را در امتحان رانندگی رد کنند. از سویی دولت عربستان هم با چنین نگرانی‌هایی به طور پیش پا افتاده‌ای برخورد کرده است، البته وزارت امور خارجه این کشور قول داده است که به هر شکلی قانون را اجرا می‌کند. در واقع ریاض می‌خواهد از کشورهای دیگر مربی رانندگی زن بیاورد تا کلاس‌های مخصوص رانندگی زنان تشکیل شود.

تلویزیون عربستان هم با طنزی محافظه کارانه با واکنش مردان عربستانی مخالفت کرده است، در برنامه خبری عربستان با اشاره به تحقیقی که نشان می‌داد مردان تصادافات بیشتری از زنان داشته‌اند اعلام کرد: «رانندگی همیشه یک میدان نبرد میان مردان و زنان بوده، متاسفم دوستان اما زنان راننده‌های بهتری هستند.»‌ یک روزنامه عربستانی هم نسبت به رانندگی زنان با چنین استدلالی اعتراض کرده بود: «اگر در زمان حضرت محمد، زنان می‌توانستند سوار شتر شوند، الان هم اجازه داشتند سوار شترهای مدرن، یعنی خودروها شوند!»

برخی هم از مزایای مالی این تغییر گفتند، اینکه خانواده‌های عربستانی دیگر نیازی به داشتن راننده خارجی ندارند، یک روزنامه اینترنتی در عربستان با انتشار تصویری شایستگی دو راننده را مقایسه کرد: مردی با پوشش خشن و زنی با حجاب کامل. در این تصویر نوشته شده است: «مرد: حقوق، مسکن، خشمگین، عمیقترین رازهای شما را می‌داند و خودرو شما را خراب می‌کند. زن: عشق، مراقبت و تعهد.»

از سویی هم مسئولان عربستان مراقب هستند تا با روحانیون تندروی خود مقابله نکنند. شورای دانشمندان ارشد، شورایی با بالاترین مقام مذهبی در این کشور که به خانواده سلطنتی هم بسیار نزدیک است اعلام کرده که اکثر اعضای آن اعلام کردند که رفع ممنوعیت رانندگی زنان مجاز است. البته برخی محققان بر این باورند که این اتفاقات نشانه‌ از این است که دولت از فشار مراکز مذهبی خارج شده است، یک محقق امور بین‌الملل در این رابطه می‌گوید: «بعید است کسانی دیدگاه کسانی که ده ها سال باور داشتند رانندگی به بکارت و تمامیت زنان آسیب می‌رساند ناگهان قبول کنند که دیدگاه‌های قدیمیشان اشتباه بوده.»


کد مطلب: 137748

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/137748/خشم-تندروهاي-سعودی-آزادي-زنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir